وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ورود به آستانه برنامه پنجم توسعه اعلام کرد: تا پایان این برنامه باید صد در صد ایرانیان دارای پرونده سلامت الکترونیک شوند. به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا رضا تقی‌پور در اولین کنفرانس خدمات ارزش افزوده تلفن همراه ایران در تشریح وضعیت خدمات ارزش افزوده در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور، اظهار داشت: تا چندی پیش با مدل کلان فشار تکنولوژی در کشور به دنبال ورود این فناوری‌ها به کشور بوده‌ایم، اما امروزه همه متخصصان در دولت دهم این موضوع را می‌دانند که بازار برای بحث‌های مختلف از جمله خدمات ارزش افزوده فراهم شده است.

وی با اشاره به برنامه پنجم توسعه اظهار داشت: هم‌اکنون در آستانه ورود به برنامه پنجم قرار داریم و این برنامه ابلاغ شده و مقدمات اجرایی آن در مرحله اجرا قرار دارد.

وی ایجاد کارگروه ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت را از جمله دلایل توجه این وزارتخانه به حوزه ارزش افزوده دانست و اعلام کرد: در این حوزه سازوکارهای لازم برای تدوین مقررات، تعریف نقشه کلان برنامه کشور به منظور دستیابی به این اهداف صورت گرفته و همچنین با ورود خدمات نسل سوم، در آینده شاهد پیشرفت چشمگیری در ارائه خدمات ارزش افزوده خواهیم بود.

وی با اشاره به شاخص مربوط به ارزش افزوده در برنامه پنجم توسعه گفت: بر اساس این برنامه ۳۰ درصد تجارت خارجی و ۲۰ درصد تجارت داخلی در پایان برنامه پنجم باید الکترونیکی انجام شود و ۸۰ درصد خدمات بانکی باید به صورت الکترونیکی صورت گیرد.

وی آموزش الکترونیکی را از دیگر اهداف این برنامه دانست و افزود:

۳۰ درصد آموزش در تمام سطوح باید به صورت الکترونیکی برگزار شود.

وزیر ارتباطات با اشاره به داده‌های مکانی گفت: تا پایان برنامه پنجم باید صددرصد اطلاعات مربوط به مکان‌های کشور در سامانه NSDI کشور وارد شود. وی با اشاره به موضوع سلامت الکترونیک گفت: در این برنامه پیش‌بینی شده صددرصد ایرانیان پرونده سلامت الکترونیک داشته باشند که تحقق این امر نیاز به ایجاد پزشکی از راه دور و بسیاری از سیستم‌هایی دارد که حجم کار را برای نرم‌افزار‌ها ایجاد می‌کند.

وزیر ارتباطات با اشاره به کارت هوشمند ملی، اظهار داشت: این کارت دومنظوره است و همه شهروندان ایرانی پایان برنامه پنجم برای احراز هویت در فضای مجازی و فضای تبادل اطلاعات کارت هوشمند داشته باشند که در فضای مجازی و فیزیکی کاربردی است.