برنامه‌های بورس در سال 90

عکس: نگار متین‌نیا

تاکید بر اصلاح هرچه سریع‌تر قانون تجارت

فارس - دکتر علی صالح‌آبادی گفت: توسعه ابزارهای مالی، راه‌اندازی بورس برق و بورس نفت، به‌کارگیری ابزار اختیار معامله در بورس کالا و بورس اوراق بهادار و توسعه معاملات آن‌لاین از مهم‌ترین برنامه‌های سال ۹۰ بازار سرمایه است. رییس سازمان بورس با اشاره به اینکه از ابتدای ابلاغ قانون اصل ۴۴، ۶۷ هزار میلیارد تومان تامین مالی از طریق بازار سرمایه انجام شده است، اقدامات این سازمان را در راستای تامین مالی تشریح کرد.علی صالح‌آبادی روز گذشته در سومین همایش تامین مالی در ایران با اشاره به تصویب قانون اوراق بهادار در سال ۸۶ اظهار داشت: بورس کالا با تغییرات ساختاری که انجام داد و آغاز به کار فرابورس از سال گذشته، نقش مهمی را در تامین مالی ایجاد کرده‌اند.

وی افزود: یکی از اقداماتی که فرابورس در این راستا انجام داده انتشار اوراق مشارکت است که در گذشته از طریق بانک‌ها انجام می‌شد، ولی در حال حاضر سرمایه‌گذاران می‌توانند این اوراق را از طریق فرابورس خریداری کنند. همچنین افزایش سرمایه شرکت‌ها از طریق حق تقدم و سلب حق تقدم نیز از طریق فرابورس انجام می‌شود. رییس سازمان بورس گفت: دولت قصد دارد بخشی از بودجه خود را از طریق تامین مالی فراهم کند. در این راستا در ابتدای سال جاری این امکان فراهم شد که سهام مزایده‌ای به صورت شفاف در بازار فرابورس معامله شود. همچنین علاوه بر این در سال آینده مذاکره برای خرید سهام شرکت‌ها نیز از طریق این بازار محقق خواهد شد.

این مقام مسوول ضمن بیان اینکه حق تقدم تسهیلات مسکن در فرابورس انجام می‌شود، بیان کرد: ‌در حال طراحی اسناد خزانه برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه هستیم. صالح‌آبادی با اشاره به اینکه پس از ابلاغ قانون اصل ۴۴ جمعا ۶۷ هزار میلیارد تومان از طریق بازار سرمایه تامین مالی انجام شده است که از طریق افزایش سرمایه تاسیس شرکت‌ها، انتشار اوراق سپرده، عرضه‌های اولیه و معاملات فرابورس انجام شده است، تاکید کرد: بورس کالا و حجم معاملاتی که در آن انجام شده است نقش مهمی در تامین مالی از طریق بازار سرمایه داشته است. وی با اشاره به اینکه اوراق صکوک اجاره نیز به زودی معرفی می‌شود، تصریح کرد: سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت و در چارچوب ضوابط فقهی انجام خواهد شد.

رییس سازمان بورس افزود: سعی می‌کنیم برای پروژه‌های مختلف از جمله مسکن، تولید، پیمانکاری، بازرگانی و اقتصادی در گروه‌های مختلف از جمله دولتی و خصوصی متناسب با ریسک آنها، ابزارهای مختلفی را طراحی کنیم.

صالح‌آبادی با اشاره به اینکه قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی راه را برای توسعه ابزارهای مالی فراهم کرده، بیان کرد: یکی از نکاتی که باید به آن اهمیت داد، تعادل در سیاست‌گذاری‌های بازار پول و سرمایه است در غیر این صورت این دو بازار نمی‌توانند رقابت عادلانه‌ای با یکدیگر داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه شرط اول تعادل در بازار، پول و سرمایه است، گفت: قانون برنامه پنجم، زمینه مناسبی برای توسعه نظام تامین مالی ایجاد می‌کند و در این قانون امکانی برای بازار سرمایه فراهم شده تا متشکل شده و نقش مؤثری در فعالیت‌های اقتصادی و تامین مالی ایفا کند.

اصلاح هر چه سریع‌تر قانون تجارت

صالح‌آبادی با تاکید بر اینکه هر چه سریع‌تر باید قانون تجارت اصلاح شود، خاطرنشان کرد:‌ قانون اوراق بهادار و قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی یک قانون نوین و جدید است در حالی که قانون تجارت مربوط به ۴۰ یا ۵۰ سال گذشته است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که باید در نظر گرفت بحث تقسیم سودهای زیادی است که شرکت‌های سهامی عام به ویژه شرکت‌های بورسی انجام می‌دهند و باید کاری کرد که به جای دریافت سود بیشتر از افزایش قیمت سهام خود استفاده کنند و شرکت‌ها بتوانند منابع خود را برای سرمایه‌گذاری و تامین مالی استفاده کنند. رییس سازمان بورس با اشاره به اینکه نقد شوندگی یکی از اصول مهمی است که در بازار سرمایه ارتقا پیدا کرده است، بیان کرد: در ۲سال اخیر شبکه بانکی برای تامین مالی گواهی سپرده بانکی منتشر می‌کرد و این اوراق شرط بازخرید نیز داشت و وقتی فردی این اوراق را پس می‌داد نیم درصد به عنوان جریمه از پول فرد کسر می‌شد که این شرایط مناسب نبود ولی اگر معاملات ثانویه این اوراق در بازار سرمایه فراهم شود این وضعیت تغییر می‌کند و این اوراق در بازار سرمایه شبیه پول خواهد بود. وی تصریح کرد: انجام معاملات آنلاین یکی از اقداماتی بود که برای تعامل بازار پول و سرمایه انجام شد.

وی با تاکید بر اینکه معتقدم بازار پول و سرمایه باید هم‌افزایی داشته باشد و رقیب یکدیگر، نیستند، بلکه مکمل یکدیگر هستند تصریح کرد: با وجود ۱۸ هزار شبکه بانکی در کشور و ۶۵۰ ایستگاه معاملاتی که در بازار سرمایه شبکه گسترده فروش اوراق مشارکت فراهم خواهد شد و ناشران هر اوراقی می‌توانند از شبکه بازار سرمایه و پول برای ارتقای نظام تامین مالی استفاده کنند.