فوتبال آلمان به رغم رکود اقتصادی‌، رکورد شکست

گروه ورزش- به رغم رکود اقتصادی در جهان ۳۶ تیم دسته یک و دو بوندس لیگای آلمان رکورد تاریخی را شکستند و بیش از ۲ میلیارد یورو درآمد داشتند، هرچند که در فصل گذشته زیان‌هایی هم متحمل شدند. به گزارش «میرور فوتبال»‌، لیگ فوتبال آلمان اعلام کرد: باشگاه‌های دسته یک و دو بوندس لیگا در فصل ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰‌، دو میلیارد و ۱۰۰ هزار یورو درآمد داشتند که ۵/۲۱ درصد نسبت به سه سال گذشته افزایش داشتند و گردش مالی آن رکوردی جدید در ۶ فصل گذشته محسوب می‌شود. بنابر‌این گزارش، ۱۸ باشگاه دسته نخست بوندس‌لیگا درآمدی به طور متوسط ۹۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار در ‌این فصل کسب کرده‌اند. لیگ فوتبال آلمان رشد درآمد باشگاه‌های ‌این کشور از محل تبلیغات، رسانه‌ها و نقل و انتقالات را در کمترین حد خود عنوان و اعلام کرد: باشگاه‌های بوندس لیگا برای نخستین بار از سال ۲۰۰۳ در مجموع ۱۰۳ میلیون یورو زیان دیده‌اند. زیان باشگاه‌های رده بالای بوندس لیگا ۷۸ میلیون یورو بوده که ۹۳ درصد‌این رقم متعلق به سه باشگاه کلن، هرتا برلین و شالکه ۰۴ است. لیگ فوتبال آلمان اعلام کرد که فقط هفت باشگاه از میان باشگاه‌های آلمانی در ‌این فصل سود برده‌اند.

همچنین میزان بدهی باشگاه‌های دسته نخست ‌این کشور به رقم ۶۴۴ میلیون یورو افزایش یافته که بیش از فصل گذشته است. «کریستین سیفرد» مدیر اجرایی لیگ آلمان گفت:‌‌این روند مثبتی نیست، هرچند هنوز به مرز هشدار نرسیده است.

با‌این حال «راینهارد رابال» رییس لیگ آلمان از‌ این که درآمد باشگاه‌های بوندس لیگا افزایش یافته است‌، ابراز خرسندی کرد و گفت: درآمد باشگاه‌های آلمان به‌رغم رکود جهانی و بحران اقتصادی در بسیاری از کشورها‌، دو میلیون یورو نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. رییس لیگ آلمان گفت:‌‌ این نشانه بالندگی فوتبال سیستماتیک آلمان به ویژه در سال‌های اخیر است. رشد درآمد باشگاه‌های آلمان از محلی صحیح به دست آمده و مرهون توازن در زمینه حق پخش رسانه‌ای، تبلیغات و فروش بلیت است. بوندس لیگای آلمان در میان لیگ‌های اروپایی از بیشترین پشتیبانی‌ها و حمایت‌ها برخوردار است.

رابال افزود: سرمایه‌گذاری برای ساخت ورزشگاه‌های جدید و بازسازی سایر ورزشگاه‌ها به خوبی پیش می‌رود و امنیت سرمایه‌گذاری نقش مهمی ‌در تداوم و موفقیت‌ این پروژه‌ها داشته است.

وی همچنین از افزایش تعداد تماشاچیان در ورزشگاه‌ها سخن گفت و افزود:‌۴۱ هزار و ۸۰۲ تماشاچی در هر مسابقه، آلمان را از‌این لحاظ در رده بالای لیگ‌های فوتبال جهان قرار داده است. رییس لیگ آلمان خاطرنشان کرد که پرورش استعداد‌های جوان و ظهور آنها در بوندس لیگا‌، آلمان را به عرصه رقابت جهانی بازگردانده است.

وی انتظار دارد که بوندس لیگا بتواند ‌ایتالیا را پشت سر گذارد و به رده سوم یوفا برسد. اگر چنین کاری انجام شود‌، به جای دو تیم‌، سه تیم از آلمان در لیگ قهرمانان فصل ۱۲-۲۰۱۱ حضور خواهند یافت. رابال ‌این وضعیت را فرصتی جدید برای بوندس‌لیگا می‌داند که حضور خود را به رخ جهان بکشد و بتواند تماشاچیان بیشتری جذب کند.