موج- با توجه به شرایط فعلی بازار فولاد، پیش‌بینی می‌شود قیمت این کالا در سال آینده افزایش یابد.

حسن مصیب‌زاده، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان این مطلب اظهار داشت: طی سال جاری اقتصاد جهان به سمت خروج از رکود حرکت کرد و به تبع آن بخش صنعت کشور نسبت به گذشته پویاتر شد. وی افزود: در سال ۸۹ به دلیل بالا رفتن میزان ساخت و ساز و اجرای پروژه ساخت مسکن مهر، بازار فولاد شاهد جنبش خوبی بود، در این راستا اگر پروژه‌های عمرانی دولت روند سریعتری به خود بگیرند، جهش مثبتی در قیمت و وضع این صنعت رخ خواهد داد.

مصیب‌زاده با اشاره به اینکه تولیدکنندگان فولاد دولتی با خرید مواد اولیه ارزان و نداشتن هزینه‌های سربار نگرانی در مورد ضرر و زیان احتمالی خود ندارند، اما این مطلب برای بخش خصوصی صدق نمی‌کند، تصریح کرد: تولیدکنندگان بخش خصوصی ناچار به واردات ۹۰ درصد از مواد اولیه با قیمت جهانی می‌باشند و به همین دلیل از حاشیه سود پایین تری برخوردار هستند.

سود تولیدکنندگان خصوصی فولاد همواره ثابت است

وی اضافه کرد: از طرف دیگر به دلیل دسترسی واردکنندگان مواد اولیه به بازار، مابه‌التفاوت قیمت این مواد و محصولات تولیدی برای هر تن همواره حدود ۱۰۰ دلار است، بنابراین با تغییر کوچکی در قیمت محصولات، مواد اولیه گران شده و سود تولیدکنندگان همچنان ثابت می‌ماند.

عضو هیات مدیره انجمن فولاد با بیان اینکه بیشتر تولیدکنندگان بخش خصوصی در تولید نورد فعال هستند، عنوان کرد: سیستم بانکی نیز به مشکلات مزبور دامن زده و با نرخ بالای سود تسهیلات و شرایط مشکل اخذ آن تولیدکنندگان را در تنگنا قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: این امر موجب ناتوانی تولیدکنندگان در بازپرداخت تسهیلات و ایجاد بدهی معوق به همراه جریمه‌های سنگین برای آنها شده است.

مصیب‌زاده با اشاره به اینکه اشتغالزایی بخش خصوصی در صنعت فولاد کشور حدود ۱۰۰ هزار نفر به طور مستقیم است، ابراز داشت: در شرایط فعلی این تولیدکنندگان یا باید به تعطیلی بیندیشند یا اینکه برای دسترسی به تولید شمش از سنگ‌آهن، تمام تلاش خود را به کار برند.

رویای تولید شمش از سنگ‌آهن

وی افزود: هم اکنون تنها امید تولیدکنندگان بخش خصوصی فولاد، دستیابی به تولید شمش از سنگ آهن می‌باشد و به نظر می‌رسد دولت نیز باید به این امر توجه کرده و ساز و کارهای لازم را برای سهیم کردن بخش خصوصی اجرا کند.

عضو هیات مدیره انجمن فولاد با بیان اینکه ایران دارای پنج میلیارد تن سنگ آهن شناخته شده است، در حالی که سالانه ۲۵ میلیون تن از آن برداشت می‌شود، تاکید کرد: با توجه به مزیت‌های نسبی کشور ما از جمله گاز طبیعی، انرژی، معادن و... با اتخاذ سیاست‌های مناسب می‌توان قله‌های ترقی را با سرعت زیادی طی کرد.

وی ادامه داد: استخراج گاز طبیعی برای دولت هزینه زیادی ندارد و برای ایجاد چاه نفت ناچار به استخراج گاز طبیعی هستیم، بنابراین اگر دولت گاز طبیعی را با قیمت فوب خلیج فارس در اختیار بخش صنعت قرار دهد بی‌شک در کاهش قیمت تمام شده تاثیر بسزایی خواهد داشت.

کاهش ۱۰۰ دلاری قیمت فولاد پس از هدفمند شدن یارانه‌ها

مصیب‌زاده در مورد تبعات اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بر بخش خصوصی صنعت فولاد بیان کرد: اجرای این قانون با تدابیر و مدیریت دولت همراه بود و به روشنی می‌توان دید که این راه تاکنون با موفقیت طی شده است.وی افزود: در مسیر اجرای این قانون یکی از راهکارهای دولت کنترل قیمت فولاد توسط بورس کالا بوده است که با حمایت‌های مناسب قیمت محصولات فولادی حدود ۱۰۰دلار در تن کاهش یافته است.

به گفته عضو هیات مدیره انجمن فولاد ظرفیت فعال کارخانجات بخش خصوصی فولاد در سال ۸۹ کمتر از ۵۰ درصد بوده است.