تعلیق روابط هلند و ایران

در پی اعدام یک زن ایرانی - هلندی به جرم حمل مواد مخدر در ایران، دولت هلند اعلام کرد که روابط‌ خود با ایران را به حالت تعلیق در می‌آورد. به گزارش ایسنا، بنگت وان لوسدرخت، سخنگوی وزارت خارجه هلند روزشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که پس از دریافت تایید خبر اعدام زهرا بهرامی، شهروند ایرانی _ هلندی از طریق سفیر ایران «هلند تصمیم گرفته است تمامی روابط‌ خود با ایران را به حالت تعلیق درآورد.»

وی با بیان اینکه این تعلیق شامل همه تماس‌های رسمی میان دیپلمات‌ها و کارمندان دولتی است، افزود: به شهروندان هلندی که دارای عقبه‌ ایرانی هستند نیز توصیه می‌شود که از ایران دور باشند. سخنگوی وزارت خارجه هلند افزود: یوری رزنتال، وزیر خارجه این کشور «از این خبر عمیقا شوکه شد». این سخنگو افزود: در خصوص تماس‌های دوجانبه «برعهده ما است که تصمیم بگیریم «مقامات ایرانی» می‌توانند یا نمی‌توانند با شخصی که تمایل به ملاقاتش را دارند، دیدار کنند.»

سخنگوی وزارت خارجه هلند افزود: ما همچنان با خانواده بهرامی در تهران در تماس هستیم و به همین دلیل است که سفیر‌مان را در تهران نگه داشته‌ایم. به گزارش ایسنا، بنا بر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دادستانی تهران، زهرا بهرامی، فرزند علی به جرم فروش و نگهداری مواد مخدر، سحرگاه روز شنبه به دار مجازات آویخته شد.

محکوم علیه یاد شده عضو یک باند بین‌المللی ترانزیت مواد مخدر بود که با همکاری رابط هلندی خود، ‌از آن کشور کوکائین به ایران قاچاق می‌کرد و به واسطه مشارکت با این باند،‌ طی دو مرحله کوکائین به داخل کشور منتقل و توزیع شده بود.

این گزارش حاکی است: در بازرسی از منزل نامبرده ‌که پیش‌تر به اتهام ارتکاب جرائم امنیتی دستگیر شده بود،‌ ۴۵۰ گرم کوکائین و ۴۲۰ گرم تریاک نیز کشف و در تحقیقات صورت گرفته مشخص شد وی ۱۵۰ گرم کوکائین نیز به فروش رسانده است.

گزارش یاد شده افزوده است: متعاقبا در پی تکمیل تحقیقات و صدور کیفرخواست،‌ پرونده زهرا بهرامی به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال و جلسه دادگاه با حضور نماینده دادستان و وکیل محکوم علیه تشکیل و پس از رسیدگی،‌ نامبرده به جرم نگهداری ۴۵۰ گرم کوکائین و مشارکت در فروش ۱۵۰ گرم کوکائین به اعدام و مصادره اموال و در مورد نگهداری ۴۲۰ گرم تریاک به پرداخت ۱۴ میلیون ریال جزای نقدی و تحمل ۷۰ ضربه شلاق محکوم شد که رای صادره مورد تایید دادستان کل کشور نیز قرار گرفت.