گروه بورس کالا- کتایون دارابی: سهمیه‌بندی کدهای مشتری‌ها روز گذشته در رینگ پتروشیمی بسیاری از کارگزاران را راضی نگه داشت و سبب شد تا خریدها روال عادی‌تری را نسبت به هفته‌های گذشته طی کند. ناظر تالار در این روز نیز همچنین به کارگزاران اجازه خرید گریدهای مشابه pvc، BG و TG را برای یک مشتری نداد و به این ترتیب محدودیت‌ها همچنان ادامه‌دار شد.

البته برخی از کارگزاران به اعمال این محدودیت اعتراض داشته و عنوان می‌کردند؛ مشتریان آنها به دلیل اعمال سهمیه‌بندی‌ها مجبور هستند از هر کالایی به میزان پایینی خرید کنند.

با این حال روز گذشته نیز محدودیت‌ها و سهمیه‌بندی‌ها ادامه‌دار شد و به این ترتیب اکثر محصولات پلیمری قیمت‌های مشابه هفته گذشته را تجربه کردند.

در این روز غفاری، مدیرتالارهای بورس کالا در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد نیز از اجرای سهمیه‌بندی و محدودیت‌ها تا اطلاع ثانوی خبر داد و گفت: چند نظر در خصوص اعمال محدودیت‌ها در رینگ پتروشیمی وجود دارد. البته مدیر تالارهای بورس کالا صراحتا اعلام کرد که از سوی دولت اعمال محدودیت‌ها در رینگ پتروشیمی تا اطلاع ثانوی عنوان شده است، اما گزینه‌های دیگری نیز مطرح است.

وی به عنوان کارشناس بورس و بازار در این خصوص اظهار داشت؛ امکان دارد محدودیت‌ها تا یک ماه آینده و بازگشت آرامش به بازار یا تا شب عید یا اینکه تا پایان اردیبهشت‌ماه ادامه‌دار شود. البته غفاری در خصوص نظر بورس کالا درباره محدودیت‌های اعمال شده عنوان کرد: بورس با سهمیه‌بندی و اعمال محدودیت در رینگ پتروشیمی مخالف است.

بسیاری از فعالان بورس و بازار نیز در خصوص اعمال سهمیه‌بندی‌ها و فروش محصولات به افراد دارای پروانه بهره‌برداری معتقدند که این موضوع تنها رانت عظیمی ایجاد کرده است و سبب اختلاف نرخ‌های فاحش در رینگ پتروشیمی و بازار داخلی شده است، تا آنجا که بسیاری از کارگزاران می‌گویند: مشتریان آنها واسطه‌هایی هستند که تا چند ماه گذشته پروانه بهره‌برداری نداشتند، اما با اجرای این قانون سعی کردند تا برای خود کد خریداری کنند.

برخی از آگاهان بازار نیز به فروش کد تا مرز ۱۷۰ تومان برای هر کیلو کالا در روزهای اخیر اشاره می‌کنند و معتقدند؛ عدم نقدینگی تولیدکنندگان سبب شده است که آنها به فروش پروانه‌های بهره‌برداری خود در بورس کالا روی بیاورند.

برخی از فعالان بورس نیز اختلاف نرخ‌های موجود در رینگ پتروشیمی و بازار داخلی را در مورد کالاهای غیرتجاری تا سقف ۲۰۰ تومان نیز عنوان کرده و از این موضوع ابراز نگرانی می‌کنند. با این حال در این روز تنها سه کالا نسبت به آخرین عرضه‌شان در رینگ پتروشیمی با رشد قیمت روبه رو شدند و برخی دیگر نیز افت قیمت را تجربه کردند.

SBR، پلی اتیلن دورانی ۳۸۴۰ و ۰۰۷۵ روز گذشته جزو محصولاتی بودند که با رشد قیمت روبه رو شدند. این کالاها به ترتیب نسبت به آخرین عرضه‌شان در بورس کالا ۹۵، ۱۷ و ۵۰ تومان افزایش قیمت داشتند.

نرخ پی وی سی ثابت ماند

البته در این روز نرخ پی وی سی ۶۵۵۸ در رینگ پتروشیمی نسبت به هفته گذشته روند ثابتی داشت. این کالا با میانگین نرخ ۹۸۴ تومان توسط کارگزاران خریداری شد. بازار داخلی این کالا طی هفته گذشته به دلیل شدت سهمیه‌بندی‌ها برای این کالا دچار نوساناتی شد و در نهایت نرخ پی وی سی ۶۵۵۸ و ۷۰۵۴ با رشد روبه‌رو شد، اما روز گذشته در رینگ پتروشیمی با کاهش سهمیه‌بندی‌ها جلوی رشد قیمت این کالا گرفته شد.

در این روز همچنین ۷۰۵۴ به دلیل تعویض خط تولید این کالا در رینگ پتروشیمی عرضه نشد. به گفته فعالان بازار، عدم عرضه این کالا ممکن است تا یک ماه به طول بینجامد و این موضوع سبب رشد قیمت این کالا در هفته‌های آتی خواهد شد.

با این حال در این روز پی وی سی ۶۰۵۸ که جایگزین خط تولید ۷۰۵۴ شده است، عرضه شد و با میانگین نرخ یک هزار و ۸۳ تومان توسط کارگزاران خریداری شد.

در این روز همچنین ۶۰۰ و ۲۵۰ تن پلی وینیل کلراید S۶۵ پتروشیمی غدیر و آبادان در رینگ پتروشیمی عرضه شد که به ترتیب این کالاها با میانگین قیمت یک هزار و ۸۸ تومان و یک هزار و ۳۶ تومان معامله شدند.

افت ۸۸ تومانی نرخ ۲۱۰۰، ۲۱۰۲ و ۲۱۰۱

در این روز همچنین اگر چه آگاهان بازار از بازگشت هزینه‌های پرداخت شده برای محصولات پتروشیمی لاله در تاریخ هجدهم آبان ماه خبر دادند، اما گفته می‌شود هنوز نیز جریمه عدم تحویل این کالاها که در مچینگ توسط کارگزاران خریداری شده بود و همچنین ۳ درصد مالیات آنها پرداخت نشده است. این در حالی است که برخی از آگاهان بازار نیز می‌گویند: نرخ محصولات ۲۱۰۰، ۲۱۰۲، ۰۰۷۵ و ۰۲۰ هنوز به نرخ فوب مردادماه بازنگشته است. ۲۱۰۰ و ۲۱۰۲ و ۲۱۰۱ در این روز و در رینگ پتروشیمی نسبت به آخرین عرضه با افت ۸۸ تومانی قیمت روبه‌رو شدند.