70 درصد از ساختمان‌های تهران ناایمن در برابر زلزله

گروه مسکن: اعضای شورای شهر تهران همزمان با سالروز زلزله بم، نسبت به بروز زلزله احتمالی در تهران هشدار دادند و در مورد آنچه روند نامطلوب نوسازی بافت‌های فرسوده در تهران خواندند، ابراز نگرانی کردند. به گزارش دنیای اقتصاد انتقاد اعضای شورای شهر تهران به عملکرد شهرداری در نوسازی بافت های فرسوده تهران، با تذکر رییس کمیسیون توسعه و عمران شورا آغاز و از سوی نایب رییس شورا دنبال شد. البته مهدی چمران‌، رییس شورای شهر نیز در تذکری کوتاه یادآور شد که در هر یک از ۲۲ منطقه تهران دست‌کم ۵۰۰ هزار نفر ساکن هستند و در صورت وقوع زلزله با فاجعه ای بزرگ

مواجه می‌شویم.

حمزه شکیب در حالی که برای عینیت بخشیدن به اظهارات خود تصویر یک ساختمان غیراصولی را نشان دیگر اعضا می‌داد، اعلام کرد: ۷۰درصد از ساختمان‌های تهران مشکلات اساسی دارند و در این شرایط باید دعا کنیم که آن زلزله بزرگ در پایتخت رخ ندهد.

وضعیت گسل های تهران

ابراز نگرانی اعضای شورای شهر تهران در مورد تبعات ناشی از وقوع زلزله احتمالی در تهران در حالی است که صبح روز گذشته نیز جمعی از استادان و کارشناسان زلزله نسبت به قریب‌الوقوع بودن رخداد زلزله بزرگ تهران هشدار دادند. محمود رضا دلاوری، استاد دانشگاه تهران به صراحت اعلام کرد که وقوع زلزله تهران حتمی است و در اثر این حادثه مناطق مرکزی و جنوبی تهران بیشترین خسارت را خواهند دید.

وی با اشاره به تحقیقاتی که در مورد خطر پذیری تهران انجام شده است، به خبرگزاری مهر گفت: تهران روی تعداد زیادی گسل قرار گرفته که از این رو خطر بروز زلزله در این شهر بالا است. از سوی دیگر محمدرضا عباسی، عضو پژوهشگاه زلزله نیز دیروز در کنفرانس بررسی میزان خطرپذیری تهران که در دانشگاه تهران برگزار شده بود، گفت: در میان گسل‌های تهران‌، گسل نیاوران بیشترین فعالیت را خواهد داشت و این در حالی است که سد لتیان روی این گسل قرار گرفته است.

به گزارش دنیای اقتصاد، حمزه شکیب در جلسه علنی روز گذشته شورای شهر از وضعیت بلند مرتبه‌سازی، روند نوسازی بافت های فرسوده و همچنین به‌کارگیری مصالح ساختمانی غیراستاندارد در ساخت و سازها انتقاد کرد. وی از سوی دیگر گفت: علاوه بر اینها نبود طراحی مناسب ساختمان‌ها، نظارت نادرست بر ساخت‌وسازها و وجود کارگران غیرماهر و آموزش ندیده از علل اصلی کاهش ایمنی ساختمان‌های تهران در برابر زلزله خواهد بود‌.

به گفته رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران این در حالی است که در حال حاضر ۹۵ درصد کارگران ساختمانی تجربه و مهارت کافی را ندارند. وی با این توضیحات از عملکرد سازمان نوسازی انتقاد کرد و خواستار ارائه گزارش توضیحی در مورد روند نوسازی بافت‌های فرسوده از سوی مسوولان شهرداری شد. شکیب در این مورد به دنیای اقتصاد گفت: سازمان‌نوسازی بودجه زیادی را به خود اختصاص می‌دهد‌، اما در نهایت معلوم نمی‌شود که این بودجه در چه کارهایی هزینه می‌شود.

به گفته وی اگر چه آمار‌ها از رشد ۱۰۰ درصدی صدور پروانه ساخت در بافت‌های فرسوده حکایت دارد؛ اما باز با این حال عملکرد سازمان‌نوسازی در این زمینه ضعیف به نظر می‌رسد، چرا که این رشد ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده فقط به خاطر رایگان شدن عوارض ساخت در این مناطق از شهر است.

حسن بیادی‌، نایب رییس شورا نیز در تایید اظهارات شکیب گفت: اقدامات مسوولان در مورد خطرات پیش روی شهروندان فقط به تعریف این خطرات ختم شده و از این فراتر نمی‌رود. وی نیز از عملکرد سازمان نوسازی در مورد بافت‌های فرسوده انتقاد و تصریح کرد: سال‌ها است که شورا در مورد عملکرد این سازمان تذکر می‌دهد، اما همچنان شاهد عملکرد ضعیف سازمان نوسازی شهرداری تهران در نوسازی بافت‌های فرسوده هستیم.

شهرداری فراخوانده شد

البته در پاسخ به این انتقادها، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران که ناظر بر عملکرد سازمان نوسازی به عنوان زیرمجموعه خود است، توضیح داد: در برنامه سال ۸۹ قرار بود ۱۵ هزار واحد مسکونی در سه هزار و ۲۷۰ هکتار بافت فرسوده تا پایان سال نوسازی شود که تا امروز برای ۱۶ هزار و ۳۰۰ واحد پروانه صادر شده و این نشان می‌دهد از برنامه جلوتر هستیم‌.

هیربد معصومی همچنین با اشاره به برنامه‌های پیش رو در نوسازی بافت‌های فرسوده به تفاهم اخیر با وزارت مسکن اشاره کرد و گفت: با افزایش همکاری‌ها با وزارت مسکن در بخش نوسازی بافت‌های فرسوده‌، تحولات موثری در این زمینه به وقوع خواهد پیوست‌.

او البته پاسخ بیشتر به انتقاد‌های شورای شهر تهران به سازمان نوسازی را منوط به بررسی بیشتر موضوع دانست که در نهایت، توضیحات وی شورا را قانع نکرد. به همین دلیل اعضای شورای شهر تهران تصمیم گرفتند تا در جلسه هفته آینده شورا از محمدباقر قالیباف‌، شهردار تهران دعوت کنند تا در شورای شهر به ارائه توضیحات در مورد عملکرد سازمان نوسازی بپردازد.