دلایل نوسان قیمت آهن در بازار

گروه بورس کالا - با توجه به رشد سطح کلی قیمت آهن‌آلات هم‌زمان با اعلام هدفمندی یارانه‌ها و آزاد سازی قیمت حامل‌های انرژی که از سوی رییس‌جمهور در شنبه شب هفته گذشته به‌رغم کاهش اندک آن طی دوروز اخیر، برخی از کارشناسان علت این رشد را جو روانی ایجاد شده ناشی از اجرای این قانون دانستند و با توجه به این نکته که تقاضای واقعی در ورای این رشد قیمت‌ها وجود نداشت، آن را موقتی دانستند. این درحالی است که برخی دیگر از کارشناسان، رشد قیمت را ناشی از افزایش قیمت حمل و نقل اعلام کرده و آن را در نهایت، تحمیل شده به قیمت‌های فعلی عنوان کردند. اما در این بین محمد آزاد رییس اتحادیه آهن‌فروشان درباره رشد قیمت‌های اخیر بازار آهن، نظر جدیدی را مطرح کرده که این موضوع گرچه امکان‌پذیر است، اما از ابتدای سال‌جاری با توجه به قیمت‌هایی که در بورس ثبت می‌شود و کنترلی که برای ممانعت از رشد قیمت وجود دارد، مانع از واردات آهن‌آلات شده و همین موضوع باعث شده تا شاهد کاهش حجم واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل باشیم‌.

در همین راستا رییس اتحادیه آهن‌فروشان با اشاره به رشد اخیر قیمت‌ها در بازار گفت: برخلاف شایعات افزایش قیمت آهن، هیچ ارتباطی با اجرای قانون طرح هدفمند‌سازی یارانه‌ها ندارد.

محمد آزاد ادامه داد: قیمت آهن از اوایل آبان تا اواسط آذر با کاهش ۱۰درصدی همراه بود، اما پس از آن با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی، قیمت آهن در بازار داخلی نیز با افزایش ۴۰ تا ۴۵ دلاری در هر تن همراه بود.

وی با اشاره به تاثیر‌پذیر بودن شمش آهن و میلگرد از افزایش جهانی قیمت افزود: بر اساس اعلام کارخانه ذوب‌آهن، قیمت آهن تولیدی افزایش نداشته است.

به گفته وی در پایان معاملات هفته گذشته بورس، ذوب‌آهن اصفهان ۱۷۰ هزار تن میلگرد به قیمت هر کیلو‌گرم ۷۶۰ تومان عرضه کرد. آزاد‌، کند شدن معاملات فروش آهن در بازار را ناشی از افزایش ناگهانی قیمت آهن دانست و گفت‌: عده‌ای از فعالان بازار آهن از فروش این کالا خودداری می‌کنند تا قیمت‌ها به حالت عادی خود باز گردد.

رییس اتحادیه آهن‌‌فروشان در رابطه با افزایش کرایه و تاثیر آن در قیمت نهایی آهن نیز اظهار داشت: با افزایش ۱۵ درصدی کرایه‌ها‌، ۲۰ تن آهنی که پیش از این با قیمت ۳۰۰ هزار تومان از اصفهان به تهران حمل می‌شد، پس از این با نرخ ۳۶۰ هزار تومان جا‌به‌جا خواهد شد و افزایش ۶۰ هزار تومانی کرایه، تاثیر چندانی در ۲۰ هزار کیلو گرم آهن جابجا شده نخواهد داشت.

بنابراین گزارش، با توجه به اعلام رسمی از سوی مدیران شرکت‌های فولاد مبارکه و ذوب آهن و هیات مدیره شرکت بورس کالا مبنی بر ثبات قیمت محصولات فولادی تا پایان سال و حضور نماینده سازمان حمایت در بورس کالا به منظور ممانعت از رشد بی‌رویه قیمت‌ها و همچنین فشار دوباره برای کاهش بیشتر قیمت همراه با افزایش تعداد عرضه‌کنندگان محصولات فولادی، به نظر نمی‌رسد رشد قیمت‌های جهانی که حدود یک ماهی است آغاز شده تاثیری بر نرخ‌های محصولات فولادی حداقل تاپایان سال در بورس کالای ایران داشته باشد.