خزاعی: ایران تمایلی به دق الباب مذاکرات ندارد

محمد خزاعی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در مصاحبه‌ای با شبکه خبری بلومبرگ گفت که باب مذاکرات ایران و ۱+۵ همچنان باز است؛ اما ایران تمایلی به دق الباب ندارد. به گزارش خبرگزاری مهر، خزاعی در پاسخ به سوال خبرنگار بلومبرگ مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد مذاکرات هسته‌ای بین جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ متوقف شده است، گفت: ما فکر نمی‌کنیم بحث مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در موضوع هسته‌ای کاملا متوقف باشد، اینطور نیست. بالطبع اختلاف‌نظرهایی وجود دارد. ایران بسته پیشنهادی مناسبی را [درباره مسائل گوناگون] ارائه کرده است. ما گفته‌ایم ایران مایل نیست فقط راجع به موضوع هسته‌ای صحبت کند، بلکه مسائل متعدد بسیاری برای صحبت و گفت‌وگو وجود دارد و حتی اگر به خاطر داشته باشید در مذاکرات ژنو ما گفتیم در استانبول مایل هستیم راجع به مسائل متعدد و گوناگونی صحبت کنیم و بارها پیشنهاد دادیم، آماده گفت‌وگو هستیم. گفت‌وگو راجع به مسائل متعدد و مهم منطقه‌ای و جهانی که مورد نگرانی ایران و گروه ۱+۵ است. از این رو، از جانب ایران باب مذاکره راجع به مسائل مطرح شده و در چارچوب مفاد بسته پیشنهاد شده کماکان گشوده است.

خزاعی در ادامه در پاسخ به این سوال که علی‌الظاهر به‌رغم گشوده بودن درب مذاکرات کسی تمایل به دق‌الباب کردن ندارد و «حتی کسی از پیاده‌رو نیز وارد نمی‌شود» گفت: ما تمایلی به دق الباب کردن نداریم. همان‌طور که می‌دانید ایران قدرت بزرگی در منطقه است و از نفوذ شایانی در منطقه برخوردار است و نفوذ ایران می‌تواند بسیار کمک حال باشد، ایران نقش عمده‌ای را در رابطه با ایجاد صلح و ثبات در رابطه با کشورهای منطقه ایفا کرده است؛ لذا باید گفت، ایران کشوری نیست که بتوان به آسانی آن را نادیده گرفت، از طرفی دیگر ما معتقدیم برنامه هسته‌ای ما مسالمت آمیز است و تغییر مسیری هم قرار نیست انجام بگیرد.

وی افزود: حتی گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانگر این امر است و در عین حال ما بر این باور هستیم که می‌توانیم خیلی کمک حال باشیم و می‌توانیم در راستای حل و فصل مسائل منطقه‌ای و جهانی نقش تاثیرگذار و کمک‌کننده‌ای داشته باشیم و مجددا می‌گویم، به عنوان یک کشور با سابقه و پرتجربه که از قدرت بزرگی در منطقه برخوردار است، می‌توانیم در جهت همکاری و مذاکره آمادگی خود را اعلام کنیم و از نظر ما باب (مذاکرات و همکاری) همچنان باز است و در صورت تمایل از آن استقبال می‌کنیم.

محمد خزاعی تاکید کرد: مسائل سیاسی اختلاف نظرها و گفت‌وگوها، در عرصه‌های دیپلماتیک، مسائلی نیستند که در عرض یک شبانه روز انجام شدنی باشند و نیاز به وقت بیشتری وجود دارد، لذا نباید عجله کرد.