گروه بین‌الملل- دیروز،چهارشنبه، بورس ژاپن افزایش یافت و بخشی از کاهش‌های شدید روزهای دوشنبه و سه‌شنبه را جبران کرد. به‌رغم نامشخص بودن تلفات انسانی و اقتصادی فاجعه ژاپن، ازجمله بحران روبه افزایش هسته‌ای، دیگر بورس‌های جهان نیز رشد کردند. در ابتدای معاملات در اروپا، بورس‌های این قاره با افزایش روبرو شدند. شاخص داکس آلمان ۹/۰ درصد جهش کرد و به ۸۴/۶۷۰۴ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۲/۰ درصد رشد کرد و به ۲۱/۳۷۸۸ واحد رسید. شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان اندکی افزایش یافت و به ۳۳/۵۶۹۸ واحد رسید. وال‌استریت نیز خود را برای افزایش آماده کرد. فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۲/۰ درصد رشد کرد و به ۱۱۸۱۰ واحد رسید. فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ نیز ۲/۰ درصد افزایش یافت و به ۲۰/۱۲۷۸ واحد رسید.

در آسیا، شاخص میانگین نیکی ژاپن بیش از ۶ درصد رشد کرد. اما از این رشد اندکی کاسته شد زیرا درپی افزایش میزان مواد رادیواکتیو، فعالیت کارگران در نیروگاه آسیب‌دیده این کشور به طور موقت تعلیق شد. شاخص میانگین نیکی درنهایت با ۷/۵ درصد جهش در رقم ۷۲/۹۰۹۳ واحد ثابت شد. این درحالی است که این شاخص در روز سه‌شنبه حدود ۱۱ درصد کاهش یافت و به کمترین سطح طی دوسال گذشته رسید. این شاخص طی دو روز معاملاتی بیش از ۱۶۰۰ واحد یا ۱۶ درصد سقوط کرد. این کاهش، آتسوشی سایتو،رییس بورس توکیو، را بر آن داشت که در بیانیه‌ای سرمایه‌گذاران را به آرامش دعوت کند. او گفت:« من براین باورم که در عرصه بازسازی ویرانی‌های زلزله نباید تجربه، دانش و تکنولوژی ژاپن را دست‌کم گرفت و وضعیت بازارسهام نیز به زودی آرام خواهد شد.»

در این میان بانک مرکزی ژاپن برای سومین روز متوالی به اقتصاد این کشور پول تزریق کرد و مبلغ کل نقدینگی تزریق شده از روز دوشنبه تاکنون را به ۶/۵۵ تریلیون ین(۳/۶۸۸ میلیارد دلار) رساند. بورس‌های دیگر نقاط آسیا نیز با افزایش روبه‌رو شدند. شاخص کاسپی کره‌جنوبی ۸/۱ درصد جهش کرد و به ۹۷/۱۹۵۷ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۱/۰ درصد رشد کرد و به ۸۸/۲۲۷۰۰ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا ۷/۰ درصد افزایش یافت و به ۲۰/۴۵۵۸ واحد رسید. شاخص شانگهای کامپوزیت ۲/۱ درصد رشد کرد و در رقم ۸۰/۲۹۳۰ واحد ثابت شد.

این درحالی است که این نگرانی که بحران هسته‌ای ژاپن ممکن است رشد اقتصادی جهان را تهدید کند، موجب کاهش شاخص‌های وال‌استریت در روز سه‌شنبه شد. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۰۷/۲۱۲ واحد یا ۷۷/۱ درصد سقوط کرد و به ۰۹/۱۱۷۳۱ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۱۴/۴۵ واحد یا ۶۷/۱ درصد افت کرد و به ۸۳/۲۶۵۵ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۷۸/۲۲ واحد یا ۷۶/۱ درصد کاهش یافت و به ۶۱/۱۲۷۳ واحد رسید.