تعیین تعرفه‌های درمانی بر اساس تورم و یارانه‌ها

دستجردی: تورم در بخش پزشکی ۲۰ درصد پیش‌بینی شده است

وزیر رفاه: پزشکانی که دارو کمتر تجویز کنند پاداش می‌گیرند وزیر بهداشت، با اشاره به اقدامات انجام شده برای تعیین تعرفه‌های درمان بخش خصوصی و دولتی گفت: به این منظور اواخر سال ۸۹ اقدامات لازم آغاز شد. همچنین برای بررسی تاثیرات هدفمندی یارانه‌ها در هزینه‌های درمان، بهداشت و آموزش پزشکی، گزارش وزارت بهداشت آماده ارائه به دولت است و لازم است ستاد هدفمندی یارانه‌ها به این بخش نیز بپردازد. همچنین در زمینه تاثیر هدفمندی یارانه‌ها در هزینه‌های درمان، ستادی در وزارت بهداشت تشکیل شده است. در قانون برنامه پنجم توسعه نیز از محل هدفمندی یارانه‌ها، مبالغ خوبی برای کمک به حوزه سلامت لحاظ شده است. به گزارش ایسنا، مرضیه وحیددستجردی صبح دیروز در مراسم جشن سلامت در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی افزود: تعرفه‌های درمان سالانه براساس نرخ تورم تعریف می‌شود. بانک مرکزی نرخ تورم در سال جاری را ۵/۱۲ درصد تعریف کرده است. این در حالی است که تورم در بخش پزشکی بیشتر از بخش عمومی است. تورم در بخش پزشکی برای امسال ۲۰ درصد پیش‌بینی شده است و بخش بهداشت و درمان در این زمینه متضرر می‌شود. دستجردی با اشاره به افزایش ۱۴ درصدی تعرفه‌های درمان دولتی طی سال گذشته گفت: برای سال‌جاری وزارت بهداشت براساس تورم‌های مختلف و همچنین تاثیر هدفمندی یارانه‌ها در بخش خصوصی درمان، تعرفه‌های پیشنهادی برای بخش خصوصی و دولتی را آماده کرده است. امیدواریم با همکاری وزارت رفاه تعرفه‌های درمان امسال هرچه زودتر نهایی شود تا به این ترتیب از ابتدای سال، تعرفه‌های جدید را اجرایی کنیم. وزیر بهداشت گفت: اگر تعیین تعرفه‌ها تنها بر عهده وزارت بهداشت بود، ما تعرفه‌ها را ۱۵ فروردین ماه اعلام می‌کردیم؛ اما از آنجا که وزارت رفاه نیز در این زمینه نقش دارد تا حدودی اعلام تعرفه‌های درمان به طول می‌انجامد.

ابلاغ برنامه سوم مبارزه با ایدز

وزیر بهداشت همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه بیماری ایدز گفت: بیماری ایدز از جمله بیماری‌هایی است که باید مراقبت‌های جدی از آن داشته باشیم. به این منظور با توجه به اقدامات انجام شده توانسته‌ایم انتقال HIV از طریق معتادان تزریقی را تا حدود زیادی کنترل کنیم. هرچند که در بخش‌های دیگر نیز باید اقدامات لازم انجام شود. براین اساس، برنامه سوم مبارزه با ایدز به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است که امیدواریم صد درصد عملیاتی شود.

توضیح وزیر رفاه درباره تعرفه‌ها

همچنین وزیر رفاه و تامین اجتماعی هم در این همایش اعلام کرد: مقرر شده است که نقش افزایش قیمت حامل‌های انرژی در برخی تعرفه‌های درمانی سال ۹۰ بررسی و لحاظ شود. به گزارش ایسنا، صادق محصولی‌، با بیان اینکه نرخ خدمات هتلینگ و برخی دیگر از بخش‌های سلامت با نرخ حامل‌های انرژی مرتبط هستند، افزود: کارگروهی از سوی وزارت بهداشت برای بررسی این موضوع تشکیل شده است و به زودی نتیجه نهایی در این باره، به شورای عالی بیمه اعلام می‌شود. وی در عین حال یادآور شد: نتیجه نهایی درباره تعرفه‌های درمان امسال پس از بررسی در شورای عالی بیمه، در نهایت به هیات دولت ارجاع و تعیین تکلیف می‌شود. وزیر رفاه همچنین ضمن انتقاد از برخی پزشکان که نسبت به تجویز منطقی دارو غفلت می‌کنند، اعلام کرد: سال گذشته یکی از پزشکان زیرمجموعه تامین اجتماعی، بالغ بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان دارو تجویز کرده بود که بیش از ۶۰ درصد این مقدار، آنتی‌‌بیوتیک بوده است. به گفته وی، رتبه دوم در تامین اجتماعی متعلق به یک پزشک داخلی است که حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان دارو تجویز کرده است. وزیر رفاه به مصوبه شورای عالی بیمه برای تشویق پزشکان به تجویز منطقی دارو اشاره کرد و توضیح داد: به پزشکانی که نسبت به تجویز منطقی دارو اقدام کنند، از محل منابع حاصل از صرفه‌جویی در این زمینه، رقمی تشویقی بازپرداخت می‌شود. محصولی افزود: جزئیات این مصوبه پس از تعیین تکلیف در هیات دولت اعلام خواهد شد.

انتقاد از نگارش جواب آزمایش‌هابه زبان انگلیسی

همچنین محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس‌جمهور در این همایش با انتقاد از هزینه‌های بالای برخی از اعمال جراحی به ویژه در بیمارستان‌های خصوصی اظهار کرد: زمانی که احیای یک انسان در اسلام مطابق با احیای کل بشریت عنوان شده است، چه اشکالی دارد که یک فرد نیازمند با تخفیف از عمل جراحی برخوردار شود. معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه زیرمیزی در بساط بهداشت و درمان نباید باقی بماند، اضافه کرد: پزشکان نباید بیماران را به بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌های دلخواه خود سوق دهند.

پزشکان به خاطر خدا، فارسی بنویسند

رحیمی همچنین از اقدام پزشکان مبنی بر نگارش جواب آزمایش‌ها به زبان انگلیسی انتقاد کرد و خطاب به آنها گفت: حتی این استدلال که برخی از خبرها برای بیمار ناخوشایند است نیز نباید موجب نگارش جواب آزمایش به زبان انگلیسی شود، مگر انگلیسی‌ها خبرهای ناخوشایند خود برای بیمار را به فارسی می‌نویسند؟ وی با بیان اینکه ما ایرانی هستیم و حق داریم که بدانیم در جواب آزمایش چه چیزی ذکر شده است، از پزشکان درخواست کرد که به خاطر خدا، فارسی بنویسند. به اعتقاد رحیمی این اقدام پزشکان ظلم به زبان فارسی و فرهنگ اسلامی و حتی هفته جهانی بهداشت است. وی در عین حال با بیان اینکه آنچه عنوان شد، تنها خواهش و تقاضا از پزشکان است، در عین حال خطاب به وزیر بهداشت گفت: آقایان وزیر پیش از این چنین اقدامی نکرده‌اند و امیدوارم شما مردانه‌تر از آنها این موضوع را اصلاح کنید. در پایان این مراسم، وزیر بهداشت در پاسخ به درخواست رحیمی گفت: طرح فارسی کردن برگه‌های جواب آزمایشگاه‌های پزشکی را که معاون اول رییس‌جمهوری پیشنهاد داده برای سهولت خواندن آزمایش توسط بیماران و مردم اجرا می‌کنیم. به گزارش فارس، وی اظهار داشت: طرح فارسی کردن برگه‌های آزمایشگاه‌ها را آغاز می‌کنیم و هر جا که به مشکل برمی‌خوریم با معاون اول ریاست جمهوری مشورت خواهیم کرد.

تحمیل ۶۰ درصدی هزینه‌های درمان به مردم

رییس سازمان نظام پزشکی گفت: اگر سازمان‌های بیمه‌گر ایران مانند همه کشورهای دنیا کارآمد باشند این قدر هزینه‌های خدمات درمانی به مردم تحمیل نمی‌شود؛ چرا که در حال حاضر نزدیک به ۶۰ درصد هزینه‌های درمان به مردم تحمیل می‌شود. به گزارش ایسنا، دکتر شهاب‌الدین صدر در جشن روز دندانپزشک که در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، افزود: براساس یکی از مصوبات برنامه پنجم ۱۰ درصد از درآمد ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها که بالغ بر شش هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان می‌شود به اعتبارات حوزه سلامت افزوده می‌شود. البته در بودجه سال ۹۰ حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان برای حوزه سلامت اختصاص پیدا کرده است و امیدواریم در روزهای آینده این اتفاق با مصوبات مجلس رخ دهد. صدر در ادامه تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که در سال‌های گذشته در زمینه تعرفه‌گذاری چه تعرفه‌های دولتی و چه تعرفه‌های غیردولتی مطرح بوده، این است که اعتبارات حوزه سلامت پاسخگوی نیازهای کشور و مطالبات مردم نیست و بسیاری از نارضایتی‌های مردم و اعتراض‌های آنان به هزینه‌های پزشکی و دندانپزشکی از کمبود اعتبارات حوزه سلامت نشات می‌گیرد. رییس سازمان نظام پزشکی با اشاره به تعرفه‌گذاری سال ۹۰ اظهار کرد: توافقات خوبی با وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه در این زمینه انجام شده است و امیدواریم در چند هفته آینده توافقات انجام شده در شورای عالی بیمه مطرح شود و به‌رغم برخی فضاسازی‌های سیاسی، تعرفه‌های دولتی و غیردولتی به تصویب برسد.