صنایع کوچک، کلید توسعه صنعتی

عکس: نگار متین‌نیا

رییس کمیسیون صنایع و معادن، صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی را کلید توسعه صنعتی کشور می‌داند و می‌گوید با توجه به امکاناتی که از سوی دولت‌های مختلف به این شهرک‌ها داده شده، عملکرد خوبی داشته اند. «سیدحسین‌هاشمی» که نزدیک به ۱۴ سال است در دوره‌های مختلف ریاست کمیسیون صنایع و معادن را در مجالس چهارم تا هشتم بر عهده داشته است در این گفت و گو نهایی نشدن سند استراتژی صنعت و معدن را به عنوان یکی از چالش‌های مهم صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی معرفی می‌کند.

به عنوان اولین سوال خیلی دوست داریم بدانیم نظر رییس با سابقه کمیسیون صنایع و معادن درباره شهرک‌های صنعتی چیست؟

بنده و همکارانم در کمیسیون صنایع و معادن شهرک‌های صنعتی را کلید توسعه صنعتی کشور می‌دانیم. تا جایی که در اصلاح قانون اصل ۴۴ وقتی که پیشنهاد شد سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی به سازمانی توسعه‌ای تبدیل شود، کمیسیون ما هم به آن رای مثبت داد و این موضوع را به تایید خود رساند؛ چرا که معتقدیم این شهرک‌ها و صنایع کوچک موجود در آن اهمیت و جایگاه زیادی در اقتصاد کشور دارند. در تمام دنیا استقرار صنایع در شهرک‌های صنعتی اقدامی‌پذیرفته شده به لحاظ کارشناسی است. این مدل از توسعه صنعتی نیز در ایران موفق بوده و باید کمک کنیم تا روند توسعه آن با تحرک بیشتری صورت گیرد.

به نظر شما کارنامه شهرک‌های صنعتی از بدو تاسیس تاکنون به چه صورت بوده است؟

من معتقدم عملکرد این شهرک‌ها با توجه به امکانات داده شده خوب بوده است. زمانی را یادم می‌آید که من در دوره مدیریت آقای ‌هاشمی‌طبا بر وزارت صنایع مدیر کل آن وزارتخانه بودم. در آن زمان در ایران تنها دو شهرک صنعتی در قزوین و ساوه وجود داشت. با توجه به اقداماتی که در ایتالیا و کشورهای شرق آسیا درباره شهرک‌های صنعتی صورت گرفته بود، مطالعاتی انجام گرفت و لایحه ایجاد شهرک‌های صنعتی به مجلس برده شد. می‌توان گفت نهضت ایجاد شهرک‌های صنعتی با تصویب این لایحه در مجلس از سال ۶۲ شروع شد و پس از آن هم در دولت‌های بعد ادامه یافت و گسترده‌تر شد و البته در دوره جدید بویژه مدیریت آقای مهندس احمدی کارهای ارزنده‌ای در حال انجام است که جای تقدیر دارد و باید با سرعت پیش برود.

مهم‌ترین چالش پیش روی شهرک‌های صنعتی به نظر شما چیست؟

نهایی نشدن سند استراتژی توسعه صنعتی کشور در دولت و مجلس . این امر باعث شده ندانیم شهرک‌های صنعتی در این سند چه جایگاهی خواهند داشت. اگر تکلیف سند زودتر مشخص شود می‌توانیم با برنامه ریزی بهتری در جهت توسعه شهرک‌های صنعتی حرکت کنیم. از طرفی هم طرح آمایش صنعت و معدن کشور هم اکنون در حال اجراست. اگر این طرح در قالب استراتژی دیده شود آن گاه برای نوع فعالیت شهرک‌های صنعتی هم تعیین تکلیف خواهد شد. سرمایه‌گذار با برنامه ریزی بهتری می‌تواند به سرمایه‌گذاری بپردازد و قدرت انتخابش برای نوع صنعتی که می‌خواهد را بالا می‌برد.

با توجه به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها فکر می‌کنید چه اتفاق قابل ملاحظه‌ای در شهرک‌های صنعتی رخ خواهد داد؟

اجرای این قانون می‌تواند باعث یک بازنگری در نوع مصرف انرژی و نحوه بهره‌وری شرکت‌ها شود. حسنی که شهرک‌های صنعتی دارد این است که واحد‌های موجود در آن متوسط و کوچک هستند و مدیریت بر آنها بسیار راحت‌تر از واحد‌های بزرگ است. بنابراین مدیران این واحد‌ها می‌توانند مدیریت انرژی را راحت‌تر در کارخانه خود پیاده کنند.