افزایش تولید میلگرد در امارات

مرکز خدمات فولاد ایران- کارخانه کونارس متال که تولیدکننده میلگرد و لوله در امارات است، ظرفیت تولید خود را سه برابر کرده است. کارخانه جدید تولید میلگرد ظرفیت تولید ۵۰۰ هزار تن میلگرد قطر ۸ تا ۳۲ میلیمتر را دارد. به دنبال این امر ظرفیت تولید این کارخانه به ۷۰۰ هزار تن در سال خواهد رسید.

این کارخانه همچنین ۱۵۰ هزار تن در سال لوله تولید می‌کند و در نظر دارد تا ظرفیت تولید خود را در کوتاه مدت به ۳۹۵ هزار تن در سال برساند.

همچنین با کاهش تقاضای میلگرد در ترکیه، کارخانه کاردمیر قیمت فروش میلگرد را پایین آورد. قیمت فروش این کارخانه که یک هفته قبل ۷۱۸ دلار در هر تن بود، حال به ۶۶۰ دلار رسیده است. به نظر نمی‌رسد که این شرایط تا پایان ماه جاری تغییر کند.

افزایش قیمت ورق گالوانیزه در چین

در این حال قیمت ورق گالوانیزه گرم در بازار داخلی چین از اواخر ماه مارس تاکنون همگام با رشد قیمت ورق سرد و ورق گرم صعودی بوده است. اگر چه در پی افزایش قیمت‌ها، حجم معاملات در بازار کاهش یافته است، اما بسیاری از دست‌اندرکاران پیش‌بینی می‌کنند تقاضای مصرف‌کننده‌های نهایی اواخر ماه جاری و با کاهش موجودی انبار‌ها، افزایش یابد.

قیمت پیشنهادی ورق گالوانیزه ضخامت یک میلیمتر در شانگهای ۸۶۵ تا ۸۸۳ دلار در هر تن همراه با ۱۷ درصد مالیات ارزش افزوده است که رشدی ۱۰ دلاری را در هر تن نسبت به اواخر ماه مارس نشان می‌دهد. این در حالی است که قیمت همین محصول در شهر لکونگ ۸۷۸ تا ۸۹۴ دلار در هر تن است که ۷ دلار در هر تن بیشتر از ماه قبل است. با توجه به پایین بودن حجم معاملات، روند صعودی قیمت ورق گالوانیزه متوقف شده است. بسیاری از تجار در انتظار مشخص شدن قیمت ورق گالوانیزه کارخانه‌ها برای تحویل در ماه مه که تعیین‌کننده روند بازار هستند، هستند.

در صورتی که قیمت ورق کارخانه‌ها برای تحویل در ماه مه بیشتر از قیمت این محصول در بازار نقدی باشد، احتمال رشد بیشتر قیمت ورق گالوانیزه در بازار وجود دارد.

افزایش قیمت ورق گرم در چین

همچنین به‌رغم تصمیم دولت چین برای افزایش نرخ بهره، قیمت ورق گرم در بازار داخلی این کشور طی هفته‌جاری صعودی بوده است.

تجار نیز به منظور فروش در قیمت‌های بالاتر، عرضه خود را پایین آورده‌اند. قیمت پیشنهادی ورق گرم ضخامت ۵/۵ میلیمتردر شانگهای ۷۱۵ دلار هر تن همراه با مالیات ارزش افزوده و در لکونگ ۷۴۱ دلار هر تن است که به ترتیب رشدی ۳ و ۷ دلاری را در هر تن نسبت به هفته گذشته نشان می‌دهد.

میزان تاثیر افزایش اخیر نرخ بهره بر بازار پایین بوده است. اما دولت این کشور به منظور کنترل نرخ تورم تا پایان سال جاری مجددا نرخ بهره را بالا خواهد برد و این امر مانعی برای رشد قیمت‌ها خواهد بود.

البته با توجه به پایین بودن موجودی انبار‌ها، بسیاری از تجار بر این باورند که قیمت ورق گرم هنوز به سقف خود نرسیده است.

موجودی ورق گرم در شانگهای ۶۰ هزار تن نسبت به اوایل هفته گذشته کاهش یافته و به ۱ میلیون و ۶۸۰ هزار تن رسیده است. موجودی این محصول در لکونگ هم با افتی ۱۰ هزار تنی در مقایسه با هفته گذشته ۱ میلیون ثبت شده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که سطح خرید در بازار زیاد بالا نرفته است و کاهش عرضه ورق گرم کارخانه‌ها دلیل اصلی کاهش موجودی در بازار است.

کمبود ورق رنگی در ژاپن

از سوی دیگر، زلزله ژاپن موجب کمبود ورق رنگی در این کشور شده است. بعضی از کارخانه‌ها تولیدشان متوقف شده در حالی که مصرف این کالا برای بازسازی مناطق زلزله زده افزایش یافته است. عرضه در اطراف توکیو بسیار پایین آمده، همین طور در اوزاکا بعضی از خطوط ورق گالوانیزه به مشکل تولید برخورد کرده‌اند. این امر مشکل واسطه‌بازی برای ورق رنگی را در آینده دامن خواهد زد.