گروه بورس - صندوق‌های سرمایه‌گذاری سال 1389 را در حالی به پایان می‌رسانند که طی این سال از جنبه‌های مختلف شاهد رشد و شکوفایی بیشتر بودند.

کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس با بیان این مطلب افزود: تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری از ۳۳ صندوق در پایان سال ۱۳۸۸ به ۵۱ صندوق تا آخرین هفته اسفندماه سال ۱۳۸۹ رسید. ایمان مقدسیان اظهار داشت: آخرین مجوز صادر شده مربوط به صندوق شاخصی کارآفرین با اندازه بزرگ بود که مجوز خود را در ۲۴ اسفندماه دریافت کرد. وی ادامه داد: در حالی که ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در پایان سال ۱۳۸۸ مبلغ ۳۱۷۹ میلیارد ریال بود، ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا نیمه دوم اسفند ماه سال ۱۳۸۹ به بیش از ۷۴۰۰ میلیارد ریال رسید و به این ترتیب رشد ۱۳۲ درصدی را تجربه کرد.
مقدسیان گفت: بیشترین رشد ارزش در بین انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری با اندازه کوچک بوده که رشدی 352 درصدی را تجربه کرده است.
همچنین از لحاظ بازدهی در یکسال گذشته تا تاریخ ۱۷ اسفند سال ۱۳۸۹، در بین صندوق‌هایی که در یک سال گذشته فعالیت داشته‌اند، صندوق‌های سرمایه‌گذاری پویا، آگاه و فارابی بیشترین بازده‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.
از سویی دیگر، در میان سایر صندوق‌هایی که در سال 1389 آغاز به فعالیت کردند، صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه بهمن با 73 درصد بیشترین میزان بازده را به خود اختصاص داده است، ضمن این که این صندوق بیش از 200 سرمایه‌گذار حقیقی دارد.
این کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس افزود: به لحاظ تعداد سرمایه‌گذاران در سال ۱۳۸۹ رشد قابل توجهی را در تعداد سرمایه‌گذاران شاهد بودیم، به این ترتیب که تعداد کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری از ۶۳۶۶ نفر به بیش از ۱۵۹۰۰ نفر رسید. مقدسیان در پایان تاکید کرد: این امر بیانگر حرکت در جهت برآورده شدن یکی از آرزوهای دیرین بازار سرمایه است که سرمایه‌گذاران غیر حرفه‌ای از طریق صندوق‌ها وارد بازار سرمایه شوند.