احداث تونل مهرویلا، مهمترین پروژه شهری کرج در سال 90
شهردار کرج در گفتگویی مطبو عاتی مهم ترین پروژه شهری کرج را احداث تونل مهر ویلا عنوان کرد و گفت: طول تونل 900متر است که به عنوان اولین تونل زیر زمینی کرج به همه مسیرهای شهری دسترسی خواهد داشت .

شهردار کرج اظهار داشت: دستاورد های شهرداری کرج از ابتدای امسال تا کنون تعریف ۲۰۰پروژه عمران شهری بوده است. آقازاده افزود: تعدادی از این پروژه‌ها از طرح های نیمه تمام سال ۸۸و تعداد زیادی نیز در سال ۸۹ تعریف و اجرا شده که هم اکنون در دست اقدام قرار دارند. وی تصریح کرد: با بهره برداری از این پروژه ها تحولات چشمگیری در زمینه عمران و آبادانی شهر و ارایه خدمات مطلوب تر به شهروندان صورت می‌گیرد. این مسوول شهری با اشاره به اینکه شاه بیت طرح های عمرانی شهرداری، آغاز عملیات اجرایی شش تقاطع غیر هم سطح بوده است، خاطرنشان کرد: این طرح ها با توجه با پراکندگی و توزیع جغرافیایی همه مناطق شهرداری کرج را در بر می گیرد.
نصب تابلوهای روز شمار برای پروژه های عمران شهری
شهردار کرج در ادامه سخنان خود اظهار داشت: برای اولین بار در شهر کرج برای این پروژه ها تابلو های روزشمار نصب خواهد شد تا مردم در جریان اقدامات و فعالیت های صورت گرفته در رابطه با پروژه ها قرار گیرند. وی با بیان اینکه این تابلوها تا پایان امسال در معرض دید عموم قرار می گیرد افزود: براساس برنامه‌ریزی های صوت گرفته مدت زمان اجرای شش تقاطع غیر هم سطح شهر کرج ۲۴ماهه اعلام شد که بر این اساس تا ۱۸ماه آینده شاهد بهره برداری از این طرح ها خواهیم بود.
مدیر شهری کلانشهر کرج یادآور شد: برای اجرای این تقاطع‌ها 800میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است که امسال علی رغم تمامی مشکلات مالی شهرداری حدود 100میلیارد ریال پرداخت شده است. وی با تقدیر از حمایت های شورای شهر کرج و مسوولان استان از طرح های شهرداری کرج گفت: برای اجرای این پروژه ها در سال آینده 400میلیارد ریال و در یال 91، 300میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است که امیدواریم تا پیش از تمام عمر شورای سوم شاهد بهره برداری از این طرح ها باشیم.
دو تقاطع غیر هم سطح تا پایان سال۹۰به بهره برداری می رسد
آقازاده زمان افتتاح این طرح ها را منوط به حمایت مسوولان استان و تأمین منابع مالی آنها عنوان کرد و افزود: در صورت حمایت همه جانبه مسوولان استان برای تأمین منابع مالی مورد نیاز طرح ها، قادر خواهیم بود دو طرح را تا پایان سال 90، یعنی زودتر از برنامه زمان بندی طرح ها به بهره برداری برسانیم که تحقق این مهم در تاریخ پل سازی در کرج بی سابقه خواهد بود.
وی همچنین در ادامه سخنان خود مهم ترین پروژه شهری را احداث تونل مهر ویلا عنوان کرد و اظهار کرد: برای اولین بار تونل شهری کرج از میدان امام(ره) بعد از پل شهید رجایی به سمت میدان مادر آغاز می شود که می تواند به عنوان یکی از ورودی های مهم کرج نقش به سزایی در کاهش ترافیک اتوبان تهران- قزوین و ترافیک سنگین خیابان درختی داشته باشد. این مسوول اتمام این پروژه را ۲۴ماهه اعلام کرد و ادامه داد: طول تونل ۹۰۰متر است که به عنوان اولین تونل زیر زمینی کرج به همه مسیرهای شهری دسترسی خواهد داشت.
زمینه احداث دریاچه مصنوعی در کلانشهر کرج فراهم شد
شهردار کرج همچنین از احداث دریاچه مصنوعی در این کلانشهر خبر داد و اظهار امیدواری کرد که بزودی عملیات اجرایی این پروژه آغاز شود. سیدعلی آقازاده افزود: عمیلات احداث این دریاچه در کرج با جدیت دنبال می شود و عملیات اجرایی در این خصوص پس از مدتی آغاز می شود که امیدواریم در موعد مقرر به پایان برسد. وی ادامه داد: احداث دریاچه مصنوعی در افزایش زیبایی‌های کلانشهر کرج تاثیر فروانی دارد و موجب می شود کرج بیش از قبل، چهره زیبا به خود بگیرد.
آقازاده اضافه کرد: شهرداری کلانشهر کرج این امکان را دارد که بخشی از رودخانه کرج را از شرایط نابسامانی خارج کند و در این خصوص همه تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا نقش تاثیرگذاری در این خصوص داشته باشیم.
در همین ارتباط معاون فنی عمرانی شهردار با اشاره به این‌که مطالعات فاز یک احداث دریاچه مصنوعی در کرج به اتمام رسیده است، خاطرنشان کرد: دریاچه مصنوعی رودخانه کرج در حد استانداردهای بین المللی طراحی شده و حدود یک ماه دیگر، طرح ساخت این دریاچه برای اخذ مجوز به شورا ارسال می‌شود. فرصیاد یادآور شد: با ایجاد این دریاچه محل تفریحی بسیار بزرگی در استان البرز ایجاد می‌شود و با اینکار به میزان یک هزار میلیارد دلار معادل شش برابر بودجه شهرداری کرج فرصت سرمایه گذاری ایجاد می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین مراحل طراحی ایجاد سایت حیات وحش کرج نیز به اتمام رسیده و این محل تفریحی نیز دارای امکاناتی نظیر تله کابین و نمونه‌های مختلف حیات وحش موجود در کرج خواهد شد.
تقاطعهای غیرهمسطح کرج به روش طرح و ساخت اجرا می شود
معاون فنی، عمرانی شهرداری کرج گفت: برای اولین‌بار درکشور اجرای شش پروژه غیرهمسطح در کرج به روش طرح و ساخت اجرا می شود.کیوان فرصیاد با بیان این مطلب ، اظهار داشت: در این روش مطالعه و اجرای پروژه های شهری به طور همزمان صورت می گیرد. وی افزود: در این روش با در نظر گرفتن پیوست های مهم اجتماعی می توان رضایت مندی مردم را با اجرای این طرح ها همراه کرد.
این مسئول حوزه عمران شهری با اشاره به اینکه با اجرای این روش مشاور و پیمانکار پروژه درک متقابلی از طرح خواهند داشت، خاطر نشان کرد: با در جریان قرار گرفتن پیمانکار مجری پروژه ها مدت زمان اجرای طرح ها ۳۰ درصد کاهش می یابد.
وی با تاکید بر اینکه این اقدام در رابطه با مسائل اقتصادی طرح نیز بسیار حائز اهمیت است، گفت: این مهم به معنای هماهنگی کامل میان طراح و پیمانکار است که می تواند پیمانکار را در جریان مسائل اجتماعی و فرهنگی اطراف پل قرار داده و رضایت مندی شهروندان را در زمان اجرای طرح به دنبال داشته باشد.
معاون فنی، عمرانی شهرداری کرج در ادامه سخنان خود راههای مواصلاتی را رگهای حیاتی شهر نامید و گفت: راههای مواصلاتی رگهای حیاتی شهر زنده اند که می تواند با جریان سازی مناسب امنیت خاطر و بهداشت روانی مردم را تامین کند.
وی افزود: برای اجرای هر طرح و پروژه ای محدودیت‌هایی برای مردم به وجود می آید که انتظار داریم مردم با مشارکت گسترده خود شهرداری را برای اجرای طرح های مهم شهری که از آن جمله می توان به اجرای شش تقاطع غیر همسطح کرج اشاره کرد، یاری دهند.
فرصیاد تاکید کرد: اجرای طرح های عمران شهری در نشست های تخصصی با حضور کارشناسان مسائل مختلف شهری مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد تا مردم در زمان اجرای طرح با کمترین مشکلی مواجه شوند.
این مدیر شهری اظهار داشت: برای اجرای تقاطعهای غیرهمسطح کرج مطالعات فراوانی در زمینه های مختلف مطالعات شهری، معماری پل، تامین روشنایی و ایمنی پل واطراف آن، طراحی منظر شهری و محیطی و... صورت گرفته است که امیدواریم با همکاری مردم شاهد بهره‌برداری مناسب از این طرح درراستای رفع مسائل و مشکلات ترافیکی و دسترسی مناسب مردم به مناطق مختلف شهرداری باشیم.
معرفی تقاطع های در حال ساخت غیر همسطح کرج
استفاده از تقاطع‌های ناهمسطح یکی از راهکارهای موثر برای روانی عبورومرور است و از مباحث مورد توجه در مدیریت شهری، مهندسی ترافیک، مهندسی راه و ترابری و مهندسی عمران می‌باشد.
شهرهایی که به‌وفور از تقاطع‌های غیر همسطح بهره می‌برند اصطلاحاً شهرهای دو طبقه خوانده می‌شوند. تقاطع‌های غیر همسطح از بار ترافیکی معابر کاسته و به سرعت بیش تر عبور و مرور خودروها، کاهش تلفات انرژی و زمان و نیز پایین آمدن آمار تصادف‌ها کمک شایانی می‌کنند. درحال حاضر اکثر شهرهای پیشرفته و بزرگ جهان یا پیش تر دوطبقه شده‌اند یا به سوی دو طبقه شدن حرکت می‌کنند.


درحال حاضر شش پروژه تقاتع غیر همسطح(احداث پل) در شهر کرج طراحی شده که چهار پروژه در دست اجرا به شرح زیر می باشد:
۱- احداث پل واقع در جاده فردیس سه راه شهریار روبروی انبار نفت،که یکی از تقاطع پر ترافیک بوده که با توجه به حجم تردد ماشینهای سنگین وغیر سنگین اکثرا تصادفات درآن تقاطع های اتفاق می افتد که با احداث این پل دسترسی به جاده شهریار که با توجه به وجود کارخانه و شهرک صنعتی موجود در آن محدوده مشکل تردد مردم در شهرک های آن محدوده در ساعات شلوغ مرتفع می گردد.
2- احداث پل واقع در خیابان چالوس سه راه عظیمیه،نظر به اینکه خیابان چالوس تنها راه دسترسی به سمت شمال کشورمیباشد. لذا از سمت شرق (تهران) و از جنوب میدان کرج و غرب همیشه به لحاظ مسافرت هموطنانمان با ترافیک حجیم روبرو بوده ایم که با احداث پل می توان گفت بسیاری از حجم ترافیک مرتفع می گردد.
۳- احداث پل واقع در بلوار دانش آموزچهاراه دولت‌آباد،با عنایت به احداث بلوار دانش آموزبار ترافیکی خیابان شهید بهشتی کمتر شد.
لذا به لحاظ گستردگی وسعت شهر کرج و افزایش جمعیت آن تقاطع چهاراه دولت آباد که شهرداری منطقه9 و بیمارستان قائم درآن حوالی می باشد با ترافیک مواجه بوده است که با احداث پل به صورت شرق به غرب دسترسی آسان به شریانهای درجه یک میسر می‌گردد.
۴- احداث پل واقع در بلوارجمهوری،تقاطع ملاصدرا و مطهری،یکی از بهترین راه کارهای حل مسئله ترافیک آن تقاطع به لحاظ دسترسی محلی کم کردن حجم ترافیک رجائی شهر و دسترسی به موقع دانشگاه آزاد اسلامی وازسمت شرق به خیابان مطهری که در آن اداره ثبت و اسناد و املاک و اداره تامین اجتمائی موجود میباشد که با توجه به حجم فراوان ارباب رجوع آن اداره ها و تردد دیگر همشهریان جهت رسیدن به مقصد هایشان احداث این تقاطع غیر همسطح نیاز مردم را مرتفع می سازد.
5- احداث پل واقع در خیابان شهید بهشتی تقاطع 45 متری گلشهر،که در حال حاظر در دست اقدام نمیباشد.
۶- احداث تقاطع غیر همسطح در مهرویلابه سمت اتوبان، که در حال حاظر در دست اقدام نیست.