سـاختمان هارا  باید مهندسان بسازند نه بساز وبفروش ها

افزایش عمر مفید ساختمان ها و ارتقای کیفیت ساخت و ساز با اجرای کامل قانون مقررات ملی ساختمان و دخالت مستقیم مهندسان در پروسه ی ساخت و اجرای ساختمان امکان پذیر می شود. رییس هیات مدیره کانون مهندسان ساختمان شهرستان کرج در گفتگو با دنیای اقتصاد با اعلام این مطلب گفت: مهندسان باید نقشی فراتر از طراحی و نظارت بر ساخت و ساز ایفا نمایند و کار ساختمان سازی باید به مهندسان سپرده شود.

یوسف رهبر افزود: برای ساخت ساختمان توسط مهندسان محدودیت قانونی نداریم و تنها مقاومت بساز و بفروش ها مانع اینکار می شود، در حالیکه قانون کنترل ساختمان به صراحت بر ساخت ساختمان‌ها توسط مهندسان و مجریان ذی صلاح تاکیده کرده است و به همین سبب لازم است ساختمان را مهندسان بسازند نه بساز و بفروش ها تا ساخت و ساز بر پایه اصول فنی و مهندسی انجام شود.

وی بر نقش انکار ناپذیر مهندسان در ارتقای ساخت و ساز تاکید نمود و خاطر نشان کرد: شناسنامه فنی ساختمان تمام عوامل ساخت از طراحی، نوع مصالح استفاده شد و مقاومت سازه را ثبت و تعیین می کند به همین جهت به نظر می‌رسد صدور شناسنامه فنی ساختمان می باید الزامی شود تا هم مهندسان به اهداف کاری خود برسند و هم مالکان به سمت ساخت ساختمانهای با کیفیت و با دوام سوق داده شوند.

رییس کانون مهندسان کرج افزایش کیفیت و عمر مفید ساختمان را مستلزم همکاری همه ی عوامل دخیل در ساخت و ساز دانست و یاد آور شد: ساختمانی مقام و با کیفیت ساخته خواهد شد که در پروسه ساخت آن از مصالح استاندارد استفاده شود و فرآیند اجرای آن مبتنی بر اصول فنی و مهندسی باشد .

یوسف رهبر وقوع زلزله در کشور را اجتناب ناپذیر دانست و هشدار داد: پیش از آنکه زلزله ویرانگر رخ دهد باید چاره اندیشی کرد و بجای اینکه پس از زلزله بدنبال مقصر باشیم از اکنون با افزایش استحکام ساختمان ها تلفات زلزله را کاهش دهیم ، ساخت و ساز را بهینه کنیم و سرمایه‌های ملی خود را به بهترین وجه ممکن حفظ کرده و توسعه دهیم.

وی خواستار شتاب دهی به روند باز‌سازی بافت های فرسوده شد و گفت: در فرآیند بازسازی و نو سازی بافت‌های فرسود باید از توان بالای مهندسان ساختمان استفاده شود و مقررات ملی ساختمان به طور کامل اجرا شود.

رییس کانون مهندسان از راه اندازی سازمان نظام مهندسی استان البرز در آینده نزدیک خبر داد و اظهار امیدواری کرد؛ پس از طی مراحل ثبت نام و برگزاری انتخابات به زودی نظام مهندسی استان البرز راه اندازی و آغاز به کار خواهد کرد و امور مرتبط با مهندسان و روند معرفی ناظر و مجری ذیصلاح برای ساخت و ساز ها با دقت بیشتری انجام می شود.

یوسف رهبر بروز تخلفات گسترده ساختمانی و افزایش ارجاع پرونده های ملکی به کمیسیون ماده ۱۰۰ راناشی از منفعت طلبی برخی از مالکان و چشم پوشی شهرداری از تخلفات صورت گرفته دانست و خاطر نشان کرد: تا زمانی که گزارش های مهندسان و تقاضای آنها برای جلوگیری از تخلفات مالکان برای شهرداری بی اهمیت باشد ساخت وسازهای غیر مجاز کاهش نخواهد یافت و راهکار دستیابی به این مهم خروج شهرداری از حاکمیت مالک محوری و توجه به مطالبات اصولی مهندسان است.

وی یاد آور شد: سازمان نظام مهندسی و کانون مهندسان همانگونه که نسبت به تخلفات مالکان حساسیت نشان می‌دهد به همان اندازه و حتی بیشتر از آن به تخلفات مهندسان عضو خود حساس است و در همین راستا تخلفات مهندسان به سرعت به شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی برای بررسی و صدور حکم محرومیت ارجاع می شود.

رییس کانون مهندسان ساختمان در پایان خواستار همکاری مسوولان استان البرز با این تشکل صنفی و بهره گیری از توان بالای فنی و علمی مهندسان کرج در فرآیند توسعه و عمران استان شد.