دنیای اقتصاد- دیروز در بازار تهران قیمت هر قطعه سکه بهارآزادی طرح جدید از ۳۸۰ هزار تومان گذشت و طرح قدیم نیز با قیمت‌های بین ۴۳۵ تا ۴۴۰ هزار تومان خرید و فروش شد. برخی خبرگزاری‌ها دیروز از عدم عرضه سکه توسط بانک مرکزی طی روز گذشته خبر دادند. در این میان، افزایش تدریجی قیمت ارز دیروز ادامه یافت که باعث ثبت نرخ ۱۱۲۰ تومانی برای دلار شد. بانک مرکزی در حالی فروش دلار با قیمت آزاد در صرافی‌ها را منع کرده است که عملا نرخ سکه با قیمت دلار آزاد را به رسمیت می‌شناسد. دلار ۱۱۲۰ تومان فروخته شد

سکه به رکورد ۳۸۰ هزار تومانی رسید

مسعودرضا طاهری

سکه در بازار داخلی در حالی به قیمت‌های نجومی دست یافته که مقامات بانک مرکزی با مداخله در بازار ارز آزاد از یک سو صرافان را به خرید و فروش دلار در محدوده نرخ مرجع (با اندکی تفاوت) مجبور می‌کنند و از سوی دیگر برای محاسبه قیمت سکه، دلار را به نرخ آزاد حساب می‌کنند.

دیروز سکه بهار آزادی با افزایش ۳۰۰۰ تومانی نسبت به روز پنج‌شنبه به رکورد قیمت ۳۸۰ هزار تومانی رسید.طی یک هفته اول اسفند قیمت سکه بهار آزادی ۱۷ هزار تومان افزایش داشته و ۶/۴ درصد افزایش قیمت را ثبت کرده است.در این مدت دلار آمریکا با ۵/۲ درصد رشد قیمت تا ۱۱۲۰ تومان گران شده است و نرخ هر اونس طلا برای تحویل فوری در بازارهای جهانی تنها یک درصد رشد داشته و در پایان معاملات هفتگی در محدوده ۱۴۱۰ دلار متوقف شد.

دیروز همچنین سکه طرح قدیم ۸۰۰۰ تومان گران شد و به رکورد غیرمنطقی ۴۴۰ هزار تومان رسید. نیم سکه و ربع‌سکه نیز هر یک با ۲۰۰۰ تومان افزایش قیمت به ترتیب ۱۹۰ هزار تومان و ۹۹ هزار تومان در بازار معامله شد.

در بازار ارز قیمت دلار آمریکا با ۱۵ تومان افزایش به نرخ ۱۱۲۰ تومان رسید.یورو نیز با افزایش ۱۳ تومانی به نرخ فروش ۱۵۲۰ تومان رسید. پوند انگلیس، دلار کانادا و دلار استرالیا نیز با ۱۰ تومان، ۲۵ تومان و ۲۰ تومان افزایش قیمت به ترتیب ۱۸۱۰ تومان، ۱۱۵۵ تومان و ۱۱۴۳ تومان به خریداران عرضه شد. قیمت دلار و یورو به عنوان مهم‌ترین ارزهای متداول جهان در بازار داخلی در حالی در آستانه سال نو میلادی با افزایش هیجانی مواجه شده‌اند که تازه ترین اقدامات بانک مرکزی در تلاش برای کنترل دستوری قیمت، صرافان را به معامله این ارزها به نرخ ارز مسافری ملزم کرده است. دیروز تفاوت نرخ دلار در بازار آزاد و نرخ مسافری (تا سقف ۲۰۰۰دلار) تقریبا ۸۰ تومان بود.قیمت یورو نیز در بازار آزاد با نرخ مسافری آن همین مقدار تفاوت دارد.

محدودیت فروش ارز به نرخ آزاد برای صرافان و سوق دادن خریداران به سوی دلالان کنار خیابان و صرافانی که تنها به مشتریان ویژه خود ارز آزاد می‌فروشند،آزمون و خطای جدید از سوی مقامات بانک مرکزی است که قطعا جز خسران بیشتر مردمی که با داغ شدن بی دلیل قیمت مجبور به خرید ارز گران تر می‌شوند، تمام می‌شوند.

تناقض قیمت دلار در محاسبه قیمت سکه

در جدید ترین فرمول به دست آمده از اداره نشر اسکناس و مسکوک بانک مرکزی از میزان وزن ۱۳۳/۸ گرمی سکه بهار آزادی در حدود ۳۲/۷ گرم به طلای ۲۴ عیار اختصاص دارد. این سکه همچنین دارای ۴۰۸/۰ گرم نقره و ۴۰۵/۰ گرم مس است.

بنابراین قیمت واقعی سکه در فرمول جدید از این قرار است:

قیمت اونس طلا به دلار ضرب در ۳۲/۷ ضرب در قیمت روز دلار تقسیم بر ۱۰۳۴۹۵۵۲/۳۱ به‌علاوه قیمت نقره به عبارت :قیمت اونس نقره به دلار ضرب در ۴۰۸/۰ ضرب در قیمت روز دلار تقسیم بر ۱۰۳۴۹۵۵۲/۳۱ به‌علاوه تقریبا ۵تومان قیمت مس به‌کار رفته به‌علاوه ۱۵۰ تومان هزینه ضرب سکه و ۵۰۰ تومان کارمزد.

بر این مقدار حدود ۷-۸ هزار تومان تحت عنوان هزینه حمل و بیمه به قیمت سکه افزوده می‌شود. در ضمن بانک مرکزی اصولا باید قیمت سکه را به نرخ دلار مرجع حساب کند. در حالی که قیمت سکه را به نرخ دلار در بازار آزاد محاسبه می‌کند.

بر اساس قیمت ۱۴۱۰ دلاری هر اونس طلا و نرخ ۱۰۳۰ تومانی نرخ مرجع قیمت دلار بانک مرکزی وقیمت ۳۳دلاری نقره در بازار های جهانی،قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی به حد ۳۵۰ هزار و ۸۸۹ تومان می‌رسد.

در حالی که این نرخ با احتساب دلار ۱۱۲۰ تومانی در بازار آزاد برابر است با ۳۸۰ هزار و۷۹۴ تومان. این قیمت با احتساب دلار مسافری ۱۰۴۰ تومانی برابر است با ۳۵۴ هزار و ۲۱۲تومان.

جالب این جا است که روز گذشته قیمت سکه از سوی دو بانک عامل فروش سکه ۳۷۴ هزار تومان اعلام شد.نیم سکه در این بانک ۱۸۸ هزار تومان و ربع سکه ۹۵ هزار تومان اعلام شد.

سوال اینجا است که بانک مرکزی که تا کنون وجود هر گونه حباب قیمت را انکار می‌کند جهت آشکار شدن نحوه محاسبات قیمت سکه و لزوم تزریق سکه به نرخ واقعی در بازار چرا سکوت اختیار کرده است؟

عکس: نگار متین‌نیا