صنعتگران: وام انرژی هنوز نرسیده است

گروه صنعت و معدن- با وجود اینکه دو ماه از اجرای هدفمندی یارانه‌ها می‌گذرد و قبوض برق و گاز به دست صنعتگران رسیده است، اما هنوز وامی ‌تحت عنوان «تسهیلات ارزان» انرژی دست صنعتگران را نگرفته است. این در حالی است که حتی هنوز توافقی بر میزان تسهیلات پرداختی نیز دیده نمی‌شود. از یک سو، وزیر نیرو می‌گوید: «۵۰ درصد مبلغ قبوض برق در قالب وام پرداخت خواهد شد.» اما از سوی دیگر، دبیر انجمن صنایع ریخته گری این مبلغ را یک سوم ما به‌التفاوت می‌داند. کارشناسان در این وضعیت، معتقدند که تسهیلات پرداختی فقط مشکلات پیش روی صنایع را به آینده به تعویق می‌اندازد. تاثیر هزینه‌های برق و گاز و هزینه‌های حمل و نقل‌، موجب نگرانی صنعتگران به ویژه ریخته گران که در اول صف دریافت وام قراردارند، شده است، به شکلی که این را به صراحت اعلام می‌کنند.

اصلاح قبوض برق؟!

وزیر نیرو که این روزها در فکر دفاع از برنامه خود در صحن علنی مجلس است، روز گذشته با تایید اصلاح قبض برق برخی صنایع طی شروطی از ارائه پیشنهاد وزارت صنایع به وزارت نیرو با اضافه کردن یک تعرفه جدید و حذف بحث قدرت دیماند (قدرت درخواستی) خبر می‌دهد.

«مجید نامجو» در گفت‌وگو با «فارس» در پاسخ به این سوال که آیا صحت دارد که قبض برق برخی از واحدهای صنعتی اصلاح شده است، چرا که شما تاکید کرده بودید هیچ اشتباهی صورت نگرفته است؟ گفت: «طبق روالی که انجام داده‌ بودیم، هیچ اشتباهی در قبوض برق صنایع صورت نگرفته است.» وی در پاسخ به این سوال که عضو هیات مدیره انجمن مدیران صنایع گفته است با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها مبلغ گاز و برق برخی از واحدهای صنعتی اشتباه محاسبه شده بود که پس از اعتراض آنها شرکت‌های مربوطه این قبض‌ها را اصلاح کردند، تاکید کرد: «به هر حال برخی از صنایع زمانی که هدفمندی‌ یارانه‌ها اجرا شد و آنها قبض برق خود و آن عددها را دیدند، رفتند راهکارهایی را ببینند که چگونه می‌توانند این مبلغ را کم کنند.» وی با بیان اینکه آن راهکارها تاکنون برای آنها ارزش و اهمیتی نداشت اضافه کرد: «یکی از آن راهکارها کاهش قدرت «دیماند» (قدرت درخواستی) بود که برخی صنایع مراجعه کردند و کاهش قدرت را انجام دادند و یک پیشنهاد هم وزارت صنایع آورد که اگر صنایع خودشان پذیرفتند که متوسط قیمت برق ۴۳ تومان را بپردازند، شما یک تعرفه جدید هم اضافه کنید که بحث قدرت دیماند در آن مطرح نباشد. ما آن را هم پذیرفتیم‌، اضافه کردیم و ابلاغ کردیم.»

وزیر نیرو تاکید کرد: « واحدهای صنعتی که قبض‌های برق‌شان اصلاح شده می‌توانند به شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو مراجعه کنند یا اینکه در قبض‌ بعدی آنها اصلاح می‌شود.»

فهرست وزارت صنایع نرسید

«نامجو» در پاسخ به این سوال که قرار است فهرستی از واحدهای صنعتی مشخص شود تا ۵۰ درصد مبلغ بهای برق به صنایع وام پرداخت شود که آیا این فهرست نهایی شده است؟ گفت: «قرار بود وزارت صنایع فهرست خود را به ما بدهد، تا براساس آن فهرست ببینیم مصرف برق صنایع چقدر شده و آن را به وزارت صنایع اعلام کنیم و وزارت صنایع ۵۰ درصد آن مبلغ را به وزارت نیرو پرداخت کند تا ما بتوانیم در قبض برق آنها اعمال حساب کنیم.» وزیر نیرو ادامه داد: «وزارت صنایع این لیست را داده است و همکاران وزارت نیرو دارند این مصرف برق صنایع را جمع می‌کنند تا به وزارت صنایع برگردانند.»«نامجو» گفت: «چند روز پیش که با وزیر صنایع مذاکره داشتم گفتم که فرآیند این کار انجام می‌شود و شما می‌توانید مبلغی را به حساب وزارت نیرو واریز کنید که ایشان هم پذیرفتند و دستور اقدام دادند.»

افزایش بهای تمام شده محصولات

اما خبرنگار «دنیای اقتصاد» برای آگاهی از وضعیت واحدهای صنایع ریخته گری بعد از دریافت قبوض انرژی، به سراغ «عبدالحمید قدیمی» دبیر انجمن صنایع ریخته گری رفت و از تاثیر این قبوض و همچنین اعطای تسهیلات کم‌بهره بر این صنایع جویا شد. «قدیمی» با اشاره به اینکه سهم انرژی حدود سه تا هشت درصد بهای تمام شده محصول در صنایع ریخته‌گری را شامل می‌شود، بیان کرد: «با قبوض جدید برق، هزینه واحدها افزایش یافته ‌است و بهای تمام شده به تبع رشد داشته است. همچنین باید انتظار تاثیر قبوض گاز را در ماه جاری داشته باشیم.» وی ادامه داد: «صنایع ریخته‌گری، صنایع تاثیرپذیر و آسیب‌پذیری در مقابل افزایش انرژی هستند، قرار بر این بود که تمام مابه‌التفاوت قیمت انرژی با کارمزد سه درصد برای جبران افزایش قیمت هزینه تولید به بنگاه‌ها پرداخت شود، اما وام‌های در نظر گرفته شده معادل اختلاف قیمت‌ها نیست‌، و احتمالا یک سوم مابه‌التفاوت پرداخت خواهد شد. اما به گمان من، بودجه تامین نشده است.»

گزارش ریخته گران

دبیر انجمن صنایع ریخته‌گری با بیان اینکه نقد‌هایی نسبت به مبالغ قبوض برق دریافتی، صورت گرفته است، اظهار کرد: «الان ما در حال تهیه یک گزارش تا پایان سال برای تحویل به وزارت صنایع و معادن، مبنی بر انعکاس نظر صنعتگران هستیم.» «قدیمی» معتقد است که وام‌ها، فقط زمان تاثیر هزینه‌ها را بر صنایع به تاخیر می‌اندازد و در سال آینده مشکلات برای صنایع بیشتر خواهد شد و با افزایش بهره‌وری وضعیت بهتر نمی‌شود.

از جمله مباحثی که بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها در کشور به عنوان فراگیرترین تاثیر مورد توجه جامعه و صنعتگران بود، هزینه‌های بنزین و گازوئیل بوده است. با توجه به اینکه دولت سیاست‌هایی برای کاهش تاثیر قیمت این انرژی‌ها بر صنعت و صنعتگران در نظر گرفت، اما کارشناسان معتقدند که این سیاست‌ها خیلی کارساز نبوده است، باتوجه به اینکه به ازای هر کیلو محصول در صنایع ریخته‌گری، سه تا پنج کیلوگرم مواد اولیه، باید حمل شود، خبرنگار ما میزان تاثیر این انرژی‌ها را بر این دست صنایع تاثیرپذیر و آسیب‌پذیر‌، از دبیر انجمن صنایع ریخته‌گری جویا شد. «قدیمی» با اشاره به اینکه اغلب حمل و نقل کشور، جاده‌ای است، خاطر نشان کرد: «قیمت حمل و نقل نیز تثبیت نشده است و در عمل بیشتر از میزان پیش‌بینی دولت بوده است. بهای تمام‌شده محصولات صنایع ریخته‌گری، حدود ۹ درصد تحت تاثیر هزینه‌های حمل و نقل است.» هر بنگاه تولیدی در موقعیت‌های متفاوت تلاش می‌کند که بیشترین سود و کمترین هزینه را داشته باشد. افزایش قیمت انرژی و انعکاس آن در قبوض اخیر، صنایع مختلف را با افزایش هزینه‌هایی مواجه کرده است. خبرنگار ما برای آگاهی از وضعیت کنونی صنایع فلزی به سراغ «یوسف مرادلو» رییس انجمن صنایع سرب و روی ایران رفت. «مرادلو» با اشاره به اینکه هنوز واحدهای تولیدکننده سرب و روی بر اثر رشد هزینه انرژی تعطیل نشده‌اند، یادآور شد: «تعطیل نشدن‌شان به این معنی نیست که فعالیت آنها اکنون دارای صرفه اقتصادی است.» وی در ادامه تشریح کرد: «اگر تعطیلی صورت بگیرد، کارگران زیادی بیکار خواهند شد و البته ما وظیفه خود می‌دانیم با دولت همکاری کنیم و از همه کارخانه‌ها خواسته‌ایم که با دولت همکاری لازم را داشته باشند.»

وام فقط یک مسکن است

خبرنگار «دنیای اقتصاد»، تاثیر وام انرژی را، از رییس انجمن صنایع سرب و روی جویا شد.

«مرادلو» بیان کرد: «وام‌های انرژی وزارت صنایع، فقط یک مسکن است و در وضعیت فعلی تغییرات اساسی ایجاد نخواهد کرد. این وام‌ها بلاعوض نیست و تنها ویژگی که برای آنها می‌توان در نظر گرفت‌، کم بهره بودن و قبول ضمانت و تضمین هیات مدیره برای امضای سفته است.»

وزارت صنایع طی هفته گذشته اعلام کرده است که بسیاری از واحدها برای دریافت وام انرژی به بانک‌ها معرفی شده‌اند که هنوز خبر رسمی ‌از آغاز دریافت این تسهیلات از سوی واحدها در دسترس نیست.