عرضه تفکرات جدید پشتوانه قانون هدفمندسازی یارانه ها
انتخابات روز چهارشنبه گذشته هیات رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با حضور نمایندگان دهها تشکل صنعتی و صنفی در حالی برگزار شد که عدم حضور و کاندیداتوری برخی چهره های فعال اقتصادی و صنعتی و غیبت آنها در این مراسم مهم، کاملا پررنگ و سئوال برانگیز جلوه کرد .

محمدرضا حیدری ملایری رئیس هیات مدیره شرکت سیمان شمال و از فعالان هیات رئیسه دوره قبل این اتاق یکی از چهره های قدیمی و تاثیرگذار در صنایع مختلف به ویژه صنعت سیمان کشور طی سالهای اخیر یکی از کسانی بود که در این دوره انتخابات به دلایل شخصی و خانوادگی حضور پیدا نکرد و در مراسم مذکور غایب بود.



استقبال چشمگیر فعالان اقتصادی و صنعتی از انتخابات جدید اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران
عرضه تفکرات جدید پشتوانه قانون هدفمندسازی یارانه ها

انتخابات روز چهارشنبه گذشته هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با حضور نمایندگان دهها تشکل صنعتی و صنفی در حالی برگزار شد که عدم حضور و کاندیداتوری برخی چهره های فعال اقتصادی و صنعتی و غیبت آنها در این مراسم مهم، کاملا پررنگ و سئوال برانگیز جلوه کرد .
محمدرضا حیدری رئیس هیات مدیره شرکت سیمان شمال و از فعالان هیات نمایندگان دوره قبل این اتاق یکی از چهره های قدیمی و تاثیرگذار در صنایع مختلف به ویژه صنعت سیمان کشور یکی از کسانی بود که در این دوره انتخابات به دلایل شخصی و خانوادگی حضور پیدا نکرد و در مراسم مذکور غایب بود.
حیدری در گفت و گویی با برشمردن جایگاه مهم تصمیم گیری اتاق های بازرگانی و صنایع و معادن ایران و تهران به عنوان بازوی قوی اقتصادی و مشاوره به دولت ومجلس در تحولات کشور اظهار داشت: بنده و خیلی از دوستان دیگر در ترکیب قبلی هیات نمایندگان این اتاق ها معتقدیم که امکان حضور و عرضه تفکرات جدید در هر دوره این انتخابات الزامی است و به قول معروف نوبت به دیگران هم باید برسد! ضمن اینکه اینجانب برای هیات نمایندگان جدید اتاق تهران آرزوی موفقیت دارم.
وی در عین حال استقبال صنعتگران و فعالان اقتصادی تهران را از این دوره انتخابات قابل توجه و چشمگیرتر از گذشته دانست و با اظهار این مطلب که نگاه ویژه دولت به نقش برجسته و کلیدی بخش خصوصی و اتاق های بازرگانی بیش از سایر دولت های بعد از انقلاب نمایان است تصریح کرد: نشست ها ورایزنی های دولتمردان و هیات نمایندگان اتاق ها در دولت های نهم و دهم و تبادل اطلاعات و مشاوره فعالان اتاق به دولت ومجلس در حال حاضر یکی از ارکان تصمیم گیریهای اقتصادی محسوب می شود.
وی که از مدیران و مسئولان با سابقه صنعت سیمان کشور به ویژه در ۲ دهه اخیر است در بخش دوم این گفت و گو در پاسخ به این سئوال که عملکرد این صنعت را در توسعه کشور چگونه ارزیابی می کنید گفت: طی ۵ ساله اخیربا توجه به اهداف و زحمات وزارت صنایع و معادن و وزارت بازرگانی رشد سرمایه گذاریها در صنعت سیمان بسیار مطلوب بوده و با بهره برداری از طرح های جدید و بقیه طرح های در دست اجرا رقم بزرگی از محصول سیمان به دست می آید که در بهبود امور اقتصادی کشور بسیار مهم تلقی می شود.
از طرفی با توجه به این موضوع که صنعت سیمان به عنوان یک صنعت زیربنایی و کم ارزبر در شاکله توسعه کشور قلمداد شده است. انشاء الله بتوانیم در آینده با رسیدن به خودکفایی کامل بازارهای صادراتی بیشتری را مورد هدف قرار دهیم.
در خصوص تاثیر قانون هدفمندسازی یارانه ها در صنعت سیمان و سایر صنایع تاثیرپذیر حیدری خاطر نشان ساخت: اجرای این قانون یکی از اقدامات ارزشمند و بزرگ دولت بوده که به ایجاد بستری مناسب برای افزایش توانمندی اقتصادی کشور کمک می کند و شرایط مناسبی را برای توسعه کارهای زیربنائی و اقتصادی کشور فراهم می سازد.
حیدری با تاکید بر شجاعت رئیس جمهور در اجرایی کردن این قانون اظهار امیدواری کرد که فارغ از پاره ای دغدغه ها و مشکلات اولیه ، این طرح بتواند با همان استحکام رای و تدبیر دولت محترم و مجلس محترم و همراهی مردم تا پایان راه پیش رفته و با حمایت های مقام معظم رهبری انشاء الله به نتایج بزرگ و ارزشمند مدنظر قانون و اقشار کم درآمد جامعه دست یابد.
فعال بخش بازرگانی و صنعت و تولید کشور یادآور شد: به طور قطع با به ثمر رسیدن اهداف اقتصادی این طرح بحث صادرات و تولید در کشور ساماندهی خواهد شد و مسئله مهمتر اینکه با اجرای طرح یارانه ها رانت و رانت خواهی در اقتصاد کشور حذف می شود و کم درآمدها به حقوق واقعی شان می رسند.
مدیرعامل سابق گروه صنایع سیمان فارس- خوزستان ادامه داد. اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها از سوی دیگر مسئله رقابت پذیری و عرضه محصولات کیفی را پدید می آورد که مولفه مهمی در پیشبرد اهداف کشور و دولت است. در این میان بخش خصوصی با ایجاد انگیزه بیشتر و قدرت رقابت بالاتر خواهد توانست به کمک دولت آمده و بستر لازم را برای فعالان اقتصادی و صنعتی کشور ایجاد کند.
از دیدگاه حیدری، بحث قانون کار، تامین اجتماعی، تجارت و غیره که کم و بیش موانع جدی در بازدهی بهتر قانون یارانه ها و رشد صنایع دارند نیازمند آن است که توسط دولت بازنگری شود. امری که با کمک گرفتن از دلسوزان نظام و تجارب بخش خصوصی و تشکلها به ویژه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن امکان پذیر است.
فعال بخش خصوصی و صنعت سیمان کشور با تشریح دلایل رفع ابهام در این عرصه و ضرورت تدوین قوانین جدید از سوی نمانیدگان محترم مجلس خاطر نشان ساخت: کمکهای دولت و تدوین قوانین جدید بخش خصوصی را فعالتر و امیدوارتر خواهد کرد و بهبود قابل ملاحظه ای در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور ایجاد می کند.
حیدری در پایان روند رو به توسعه و افزایش بانکهای خصوصی در کشور را گام دیگری در این جهت گیری ها دانست و افزود: خدماتی که این بانکها با توجه به رقابت پذیری آنها و ارائه تسهیلات و مزایای بانکی می دهند شایان توجه و مرکز ثقل این فعالیتهای اقتصادی است و بنده باور دارم که منابع تولیدکننده اعتبار و افزایش حجم پول و ارائه تسهیلات به صنایع و بازرگانان نقطه عطفی به موازات طرح هدفمندسازی یارانه ها است.
به گفته وی، ارتقاء قدرت خرید کارخانجات صنعتی، تجار و بازرگانان با افزایش این بانکها منجر به تولید و اشتغال بیشتر خواهد شد و به علاوه شرایطی را پدید می آورد که نرخ بهره بانکی را کاهش داده و این نرخ را همسو و متوازن با نرخ تورم کرده به طوریکه آینده اقتصاد کشور را در ورای یک بانکداری بدون ربا شاهد بوده و زمینه تحول و خودکفایی در تامین بودجه بدون نفت را در یک چشم انداز نزدیک محقق می سازد.

محمدرضا حیدری رئیس هیات مدیره شرکت سیمان شمال:
نشست ها و رایزنی های دولتمردان و هیات نمایندگان اتاق ها در دولت های نهم و دهم و تبادل اطلاعات و مشاوره فعالان اتاق به دولت در حال حاضر یکی از ارکان تصمیم گیریهای اقتصادی دولت محسوب می شود