گروه صنعت و معدن- اجرای طرح عوارض صادرات برای سنگ‌آهن، استراتژی شفاف و تعریف شده‌ای ندارد. ‌این را یک مقام مسوول در خانه معدن به خبرنگار ما می‌گوید. کسی باور نمی‌کرد اما چند روزی است که کمرگات کشور مصوبه دریافت عوارض صادرات سنگ را به منظور جلوگیری از خام‌فروشی به طور جدی دنبال می‌کند. آیا ‌این مصوبه کارشناسی است یا غیرکارشناسی ؟ این محور گفت‌وگوی ما با یکی از مسوولان در خانه معدن است که اجرای طرح عوارض بر سنگ و سنگ‌آهن توسط وزارت صنایع و معادن را غیرکارشناسی شده و فاقد مطالعه و بررسی لازم می‌داند.

به نوشته خبرنگارما، دولت در مصوبه‌ای که بیست و چهارم آبان ماه سال جاری به تایید رییس جمهور رسیده، عوارض کنسانتره سنگ‌آهن را به میزان ۵۰ درصد و عوارض صادرات گندله را نیز ۳۵ درصد تعیین کرده است. همچنین عوارض سنگ‌های خام و کارنشده به صورت بلوک یا اسلب، ۷۰ درصد وضع شده است.‌ این درحالی است که‌ این مساله مباحثی را میان معدنکاران و سنگبران مبنی بر عدم امکان فرآوری ‌این محصولات در کشور، به صرفه نبودن ‌این طرح در مورد سنگ‌های خاص چون سنگ‌های تزئینی و همچنین ضعف در مدیریت بازرگانی به خصوص در بازارهای خارجی به همراه داشته است و به نظر می‌رسد که با ‌این شرایط سنگ رو سنگ بند نشود.

وی با بیان‌ اینکه بسیاری از معادن کشور تقاضای فرآوری مواد اولیه را ندارند، گفت: «امکان تولید فرآوری استاندارد و با ارزش افزوده در وضعیت فعلی وجود نداشته و بر‌این مبنا توجیه اقتصادی نیز دیده نمی‌شود؛ ضمن آنکه قیمت فرآوری‌های داخلی نسبت به خیلی از کشورها بالاتر است و انگیزه‌ای برای فعالان‌این بخش وجود ندارد. از‌این رو، فعال شدن بخش بازرگانی و تشویق تولید فرآوری‌ها با در نظر گرفتن بازار هدف می‌تواند نمونه‌هایی از استراتژی‌های موفق باشد.»

وی با اشاره به‌ اینکه هم اکنون بازارهای هدف را به دلیل عدم مدیریت فرآوری‌ها و تولید متناسب با نیازهای جوامع از دست داده‌ایم، افزود: «در زمینه تولید محصولاتی چون سنگ‌های تزئینی، به دلیل ضعف در مدیریت بازرگانی، موفقیتی نداشته‌ایم؛ ضمن آنکه در بازارهای جهانی کشورهایی چون ترکیه، چین،‌ ایتالیا، برزیل و هند، جای خالی ما را در‌این بخش پر کرده‌اند.»

کشور ما با تولید ۱۳ میلیون تن تولید خام، رتبه سوم را در دنیا دارد و الان ترکیه با ۵ میلیون تن تولید، عملکرد بهتری در بازارهای جهانی داشته است. ‌این در حالی است که ۱۵ سال قبل ما و ترکیه در یک وضعیت همسطح با هم قرار داشتیم. ما باید چگونگی و چرایی موفقیت ترکیه را مورد بررسی قرار دهیم تا زمینه‌ای برای شفافیت طرح پیدا کنیم.»

وی معتقد است که شناخت واقعی محصولات تولیدی از معادن کشور، شناخت محصولات با مصرف داخلی، فعال شدن بخش بازرگانی، یافتن بازارهای هدف، تشویق تولید فرآوری‌ها با در نظر گرفتن بازار هدف، حمایت از بخش فرآوری با بالا بردن ارزش افزوده وتعیین تعرفه‌های مهندسی شده، می‌تواند از جمله استراتژی‌های شفاف، تعریف شده و موفق برای ‌این بخش صنعت باشد.