دنیای اقتصاد - بازار جهانی طلا که از آغاز سال جدید میلادی در سراشیبی سقوط قرار گرفته و از 1420 دلار برای هر اونس در انتهای 2010 به 1320 دلار نیز رسیده بود.

طی یک هفته اخیر تحت‌تاثیر تحولات کشورهای عربی به ویژه انقلاب مصر دچار نوسان شده، اما گرایش به افزایش قیمت در این بازار همچنان با مقاومت مواجه است؛ اگرچه دیروز مرز ۱۳۶۰ دلار نیز لمس شد. در تحولی دیگر، بازار ارز داخلی در آخر هفته دچار افزایش شد و یورو به ۱۵۲۰ تومان و دلار به ۱۱۰۵ تومان رسید.

نرخ ارز در بازار داخلی بالا رفت
بازار طلا تحت تاثیر انقلاب مصر
مسعودرضا طاهری
گران شدن اغلب ارزهای معتبر دنیا در بازار داخلی و دستیابی طلا به نرخ 1355 دلار در بازار‌های جهانی مهم‌ترین رویدادهای روز‌های پایانی هفته گذشته بوده است.قیمت یورو روز پنج‌شنبه به 1520 تومان و قیمت دلار به 1105 تومان رسید.
قیمت طلا که در پایان معاملات روز دوشنبه در سطح ۱۳۳۳ دلار بسته شده بود با اوج‌گیری ناآرامی‌ها و گسترده‌تر شدن دامنه اعتراضات مردمی در مصر در پایان معاملات روز پنج‌شنبه تا ۱۳۵۵ دلار بالا رفت. در عین حال انتشار آمار بیکاری در آمریکا قیمت آن را تعدیل کرد. تا ساعت ۳۰/۱۸ دیروز به وقت تهران قیمت طلا به ۱۳۵۵دلار رسید که نسبت به نرخ ۱۳۳۳دلار پایان معاملات دوشنبه ۲۲ دلار افزایش داشته است.
بهای طلا که از ابتدای سال نو میلادی روند کاهشی خود را از رقم 1421 دلاری آغاز کرده بود، با شروع اعتراضات مردمی در کشور‌های مصر، تونس، اردن، یمن ،عربستان و برخی دیگر از کشور‌های عربی شمال آفریقا، منحنی پر نوسانی داشته است. بی‌ثباتی در کشور‌های خاورمیانه امنیت اقتصادی و افت بازار‌های سهام را در منطقه در پی داشته است.
در عین حال انتشار اخباری در مورد افزایش شاخص خدمات صنعتی در آمریکا و خوشبینی به بهبود شرایط اقتصادی، انتظار برای افزایش میزان مشاغل در آمارهای ماه ژانویه را بالا برده بود. دیروز نرخ بیکاری در آمریکا ۹‌درصد اعلام شد اما تنها ۳۶هزار شغل جدید در ماه ژانویه ایجاد شد. برابری یورو در مقابل دلار آمریکا که متاثر از بحران سیاسی خاور میانه و تلاش مقامات آلمانی برای حفظ ارزش یورو تا حد ۳۷۷۷/۱ نیز بالا رفته بود روز گذشته تا حد ۳۵۵۴/۱ تعدیل شد.
بازار داخلی
قیمت انواع سکه در بازار داخلی روز پنج‌شنبه تغییرات چندانی در واکنش به نوسان قیمت طلا تا حد ۱۳۵۵ دلار نداشته است.آنچنانکه سکه بهار آزادی تنها با ۱۰۰۰ تومان افزایش ۳۵۷ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۴۱۲ هزار تومان،نیم سکه ۱۷۸ هزار تومان و ربع سکه ۹۲ هزار تومان به فروش رسید. برخی از منابع خبری قیمت سکه طرح قدیم را با ارقام ۴۱۴ هزار تومان و حتی ۴۱۷ هزار تومان ذکر کرده‌اند که البته چندان معتبر نبوده است. بازار ارز کشور در روزهای سه‌شنبه و پنج‌شنبه مجددا با کارشکنی بانک‌های امارات در انتقال حواله و جابه‌جایی درهم و توقف فروش حواله‌های ارزی روبه‌رو بود. به نحوی که قیمت یورو در بازار روز پنج‌شنبه با ۳۷ تومان افزایش نسبت به نرخ ۱۳۸۴ تومانی روز دوشنبه به نرخ ۱۵۲۰ تومان رسید. قیمت دلار آمریکا نیز با ۱۰ تومان افزایش در این مدت به نرخ ۱۱۰۵ تومان در بازار آزاد فروخته شد.با توجه به نرخ ۱۰۳۳ تومانی نرخ دلار مرجع بانک مرکزی در این روز تفاوت قیمت دلار در بازار آزاد و بانک مرکزی به ۷۲ تومان رسیده است.پوند انگلیس نیز در این بازار با ۳۳ تومان افزایش قیمت در روزهای آخر هفته به ۱۷۷۳ تومان رسید. صد ین ژاپن نیز ۱۵ تومان گران شد و ۱۳۳۵ تومان فروخته شد.
افزایش زمان فروش سکه در بانک کارگشایی
بانک مرکزی از امروز فروش سکه‌های یک گرمی را از طریق بانک‌های صادرات و ملی در ۱۰۰ شعبه منتخب آغاز می‌کند. در عین حال روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: از روز شنبه (امروز) مورخ۱۶/۱۱/۱۳۸۹ زمان فروش سکه در بانک کارگشایی تا ساعت۱۹عصر افزایش می‌یابد.
بنابراین گزارش حراج سکه در بانک کارگشایی روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه صورت می‌گیرد. برهمین اساس متقاضیان می‌توانند برای خرید سکه درروزهاوساعات اعلام شده به بانک کارگشایی مراجعه نمایند.