بازار دیجیتال- موقعیت قرارگیری فروشگاه‌ها، در روند قیمت کالاهای عرضه شده در فروشگاه‌ها تا حدودی تاثیرگذار است؛ به طوری که قیمت برخی از کالاها در فروشگاه‌هایی که در طبقه اول برخی از مراکز خرید و فروش کامپیوتر قرار دارند بالاتر از فروشگاه‌هایی است که در طبقات بالاتر یا مکان‌های پرت هستند. فعالان بازار با تایید این موضوع می‌گویند، به دلیل اینکه قیمت واحدهای فروشگاهی که در طبقات اول واقع شده‌اند بالاتر از واحدهایی است که در سایر طبقات واقع هستند، قیمت‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

در این رابطه گفت‌وگوی کوتاهی با شوقی، یکی از فعالان بازار داشتیم که می‌خوانید:

موقعیت قرارگیری واحدهای فروشگاهی در یک مرکز خرید کامپیوتر تا چه حد روی قیمت کالاهای ارائه شده توسط این واحدها تاثیرگذار است؟

موقعیت قرارگیری واحد فروشگاهی در قیمت کالاها تاثیر دارد. ولی نه در حدی که چندان محسوس باشد. ولی به هرحال معمولا فروشگاه‌هایی که هزینه بیشتری بابت واحد فروشگاهی می پردازند برای جبران هزینه‌ها قیمت‌ها را تا حدودی بالا می‌برند. این را هم اضافه کنم که سابق بر این، یعنی در حدود یک سال گذشته این اختلاف قیمت محسوس‌تر بود. ولی این اواخر با توجه به شرایط بازار اختلاف قیمت‌ها بین واحدهای فروشگاهی کمتر شده است.

مثلا چقدر گران‌تر می‌فروشند؟

تکرار می‌کنم. اختلاف قیمت چندان محسوس نیست. شاید حدود ۵ هزار تومان یا نهایتا ۱۰ هزار تومان. البته این اواخر به دلیل شرایط بازار قیمت‌ها در بازار تقریبا یکسان است.

فکر نمی‌کنید این موضوع باعث ضایع شدن حق مصرف‌کنندگان شود؟

مصرف‌کننده مختار است که از فروشگاهی که تمایل دارد خرید کند. ولی معمولا روی روند قیمت‌ها در بازار نظارت می‌شود. همچنین وقتی فروشگاه‌ها لیست قیمت را به سادگی در معرض دید خریدار می‌گذارند به این معنی است که خریدار می تواند با یک جمع‌بندی از قیمت‌ها دست به انتخاب بزند.

ولی ما شنیده‌ایم این اواخر با توجه به شرایط بازار نظارت چندانی بر روند قیمت‌ها نمی‌شود.

با شرایط فعلی کسی نمی‌تواند کالا را با قیمتی بالاتر از عرف بازار به فروش برساند. شاید به همین دلیل باشد که طی مدت اخیر نظارتی روی قیمت‌ها نمی‌شود.