شماره روزنامه ۶۰۴۱
|

آرشیو اخبار : %D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1 %D8%AF%DB%8C%D8%AC%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%84

  • نخستین همایش ملی شهرت و اعتبار بانک مرکزی و نقش آن در اثربخشی سیاست‌های پولی و ارزی کشور پنج‌شنبه 20 اردیبهشت ماه در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد. کارشناسان در این نشست با تاکید بر اهمیت شهرت خوب بانک مرکزی در اثرگذاری سیاست‌های این نهاد، یادآور شدند که تورم، تنها پدیده‌ای پولی نیست، بلکه سیاست مالی دولت و کسری بودجه نیز نقشی اساسی در ایجاد آن دارد. به همین دلیل، اصلاح سیاست پولی، بدون رفع کسری بودجه نمی‌تواند معضل تورم مزمن را حل کند.
  • در نگاه اول، اقتصاد جهانی به نحو اطمینان‌بخشی مستحکم به نظر می‌رسد. اقتصاد آمریکا با وجود تشدید جنگ تجاری با چین، پررونق است. آلمان توانسته است بدون مواجهه با یک فاجعه اقتصادی، توقف واردات گاز از روسیه را مدیریت کند. جنگ در خاورمیانه منجر به ایجاد شوک نفتی نشده است. حملات حوثی‌های یمن تاثیری بر جریان تجارت بین‌المللی کالا نگذاشته است. نسبت ارزش تجارت بین‌الملل به تولید ناخالص داخلی جهانی نیز به سطح پیش از همه‌گیری کرونا بازگشته و پیش‌بینی می‌شود امسال تبادل کالا و خدمات شاهد رشد خوبی باشد.
  • اونس طلای جهانی بر اثر سیگنال‌های کاهش نرخ بهره به دلیل آمار اشتغال ضعیف ایالات‌متحده، روند معاملاتی روز گذشته را در محدوده مثبت آغاز کرد. بر این اساس این فلز درخشان در ساعت 15 به وقت تهران با رقمی معادل 2372 دلار در حال معامله بود و به نظر می‌رسد تا زمان بسته شدن بازارها بار دیگر کانال 2400 دلاری را مشاهده کند. این درحالی است که بازار رمزارزها روزهای اخیر را در محدوده قرمز سپری کرد و شاهد افت قیمتی بود.انتشار داده‌های شغلی آمریکا در هفته گذشته سروصدای زیادی به پا کرد و موجب شد اقتصاددانان و سرمایه‌گذاران واکنش‌های متعددی از خود نشان دهند.
  • رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در همایش روسای سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها و سازمان‌های تابعه، گفت: لازم است بُرش استانی برنامه جهش تولید با مشارکت مردم، توسط سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها با مشارکت سایر دستگاه‌های استانی، تهیه و تتظیم شود تا هر یک از استان‌ها مسوولیت و سهم خود را در این برنامه ایفا کنند. به گزارش سازمان برنامه و بودجه، همایش یک‌روزه روسای سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها و سازمان‌های تابعه سازمان برنامه و بودجه کشور با رویکرد جهش تولید با مشارکت مردم، صبح امروز– پنج‌شنبه ۲۰اردیبهشت‌ماه– آ‎غاز شد.
  • ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور روز پنج‌شنبه در سفری دو روزه همراه با برخی از اعضای هیات دولت به قم رفت و با مراجع و علمای قم دیدار کرد. در این دیدارها علما و مراجع تقلید نگرانی‌های اقتصادی خود را مطرح کردند و خواستار رفع دغدغه‌های معیشتی مردم ازجمله رفع گرانی‌ها، حل مشکل اجاره مسکن، گرانی برخی اقلام غذایی، نوسانات نرخ ارز و مهار عوامل تورم‌زا در اقتصاد کشور شدند.روز پنج‌شنبه در نخستین روز سفر رئیس‌جمهوری به قم، ابراهیم رئیسی با آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی دیدار و گفت‌وگو کرد.
  • تاکید کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی و مشاور مقام معظم رهبری در گفت‌وگو با شبکه الجزیره مباشر(پخش زنده شبکه الجزیره) بر تغییر دکترین هسته‌ای در صورت آسیب وارد شدن به تاسیسات هسته‌ای ایران با واکنش گسترده در رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای روبه‌رو شد.
  • دومین مرحله از دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی روز گذشته در 22حوزه انتخاباتی در 15استان برگزار شد. انتخابات روز گذشته در 8حوزه انتخاباتی ازجمله درتهران برای اولین‌بار به‌صورت تمام الکترونیک برگزار شد. در این مرحله از انتخابات، 90نامزد با یکدیگر به رقابت پرداختند و در نهایت پرونده انتخابات مجلس با تعیین تکلیف 45 کرسی پارلمان بسته شد. دور اول دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی یازدهم اسفندماه برگزار شده بود. قرار است با توجه به برگزاری الکترونیکی انتخابات نتایج ظرف چند ساعت اعلام شود.
  • اندیشکده غربی سمافور 9مه‌2024 در گزارشی از نقش مرکز ایران دانشگاه پرینستون در تبادلات علمی بین ایران و آمریکا می‌نویسد: در حالی که یخ روابط ایران و ایالات متحده در دوران دولت اوباما شروع به ذوب شدن کرد، دانشگاه پرینستون فرصتی را دید تا آکادمی خود را به یک بازیگر اصلی برای پر کردن شکاف چند دهه بین این دو تبدیل کند. پرینستون یک مرکز ایران تاسیس کرد و از یک دیپلمات ارشد ایرانی برای حضور استقبال و برنامه تبادل دانشجو با ایران را دنبال کرد.
  • این روزها خزر میزبان پرندگان مهاجر است‌. کوچ یا مهاجرت پرندگان به سفرهای منظم فصلی می‌گویند که بسیاری از گونه‌های پرندگان انجام می‌دهند. سفر پرندگان ممکن است در واکنش به تغییرات آب‌وهوا، دسترسی به مواد غذایی یا مشکلات زیستگاه باشد.