شماره روزنامه ۶۰۴۶
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • امیر جهانی
    طی روزهای گذشته و با بررسی بندهای مختلف لایحه بودجه، بودجه پیشنهادی بابت اعتبار در نظر گرفته شده برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم یکی از موضوعاتی است که در این لایحه خودنمایی می‌کند که ردیف این بودجه نسبت به سال گذشته با کاهش روبه‌رو بوده است.
  • دکتر حسین شیرزاد کارشناس توسعه کشاورزی
    گندم در ۴ اقلیم کشور ما به‌واسطه وجود بیش از 80 رقم بذر اصلاحی(430 هزار تن بذر توزیع شده)، به‌عنوان یک محصول راهبردی، 49 درصد سهم کشاورزی آبی و زراعی کشور را در اختیار داشته؛ توسط 5/ 4 میلیون بهره‌بردار کشت شده و تضمین‌کننده امنیت اشتغال روستانشینان است. حدود 73 درصد از گندم تولیدی مطابق استاندارد ملی 104و 103 با متوسط گلوتن 13 درصد، در زمره گندم‌های با کیفیت درجه‌بندی و خریداری شده و بیش از 39 درصد کالری و ۴1 درصد پروتئین ۸۰ میلیون نفر را تامین و فرآورده‌های منتج از زنجیره گندم، ماده غذایی غالب بیش از 86 درصد خانوارهای ایرانی را تشکیل می‌دهد. در 5 سال گذشته رقمی معادل 6/ 7 میلیون تن گندم فقط برای مصرف نانوایی (سرانه مصرف گندم 8/ 170 کیلوگرم، میانگین مصرف سالانه یک خانوار 328 کیلوگرم نان) بوده و به‌طور تاریخی…
  • فاطمه پاسبان عضو هیات علمی موسسه پژوهشی و برنامه‌ریزی و اقتصاد کشاورزی
    در تاریخ زراعت ایران گندم یکی از محصولات عمده بوده که منبع تغذیه و درآمدی و تامین زندگی بخشی از روستاییان کشورمان بوده است. بر اساس سرشماری کشاورزی سال 1393 مرکز آمار ایران تعداد 1330467 بهره بردار گندمکار وجود دارد که به کشت گندم مشغول بوده که علاوه بر اینکه گندم مورد نیاز داخل کشور را فراهم کرده، از طریق آن معیشت و زندگی خانواده خود را تامین می‌کنند. اگر بعد خانوار را 4 نفر در نظر بگیریم، حدود 3/ 5 میلیون نفر از جمعیت کشور با شغل گندم‌کاری زندگی‌شان(تمام یا بخشی) تامین می‌شود.
  • احسان زائری پژوهشگر اقتصادی
    گندم یکی از کالاهای اساسی و استراتژیک است که در بحث امنیت غذایی و تاثیر آن بر امنیت ملی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از این رو دولت‌ها سالانه در‌صدد هستند تا با تولید کافی این محصول و دیگر محصولات اساسی کشاورزی میزانی از امنیت غذایی را در کشور خود ایجاد کنند.
  • کاوه زرگران رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران
    یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که بارها از سوی کارشناسان عنوان شده است، این است که سیاست‌های حمایتی دولت را از قیمت تمام شده محصولات تفکیک کنیم. به هرصورت بدیهی است که دولت وظیفه دارد از بخش کشاورزی حمایت کند، همان‌طور که در همه کشورها نیز این امر پذیرفته شده است؛ اما نیاز است که ما در روش‌های اجرایی خود بازنگری‌هایی انجام دهیم. امروزه باید مراقب بود در مناطقی که مساله آب به مرز بحران رسیده است و در نقشه تهیه شده از سوی وزارت نیرو در محدوده قرمز قرار دارند، سیاست‌های تشویقی اجرا نشود تا منابع تجدیدناپذیر آب، بیش از این مورد صدمه قرار نگیرند.
  • مترجم: مریم رضایی
    هفته گذشته گفتیم که اشکال جدید اتوماسیون در دنیای امروز با اینکه ممکن است بهره‌وری را افزایش دهند و زندگی ما را بهبود بخشند، اما می‌توانند خیلی از مشاغل را از بین ببرند و نگرانی‌هایی ایجاد کنند. موسسه مک‌کینزی در گزارشی تعدادی از مشاغل و مهارت‌هایی که تا سال 2030 به واسطه اتوماسیون ایجاد می‌شوند یا از بین می‌روند را شناسایی و بررسی کرده است. در این گزارش، پنج حوزه پوشش داده شده که دو حوزه اثر اتوماسیون بر کار و سناریو‌های محتمل برای رشد اشتغال را هفته پیش بررسی کردیم و در این مطلب سه حوزه وجود کار کافی در آینده، معنای اتوماسیون برای مهارت‌ها و دستمزدها و نحوه مدیریت تحولات پیش رو در نیروی کار را مورد بحث قرار می‌دهیم.
  • مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد
    در سلسله مقالات هفته‌های گذشته، در مورد کارآفرینی به واسطه تملک (acquisition entrepreneurship) صحبت کردیم. نوعی از کارآفرینی به معنای خرید و راه‌اندازی یک شرکت موجود است. سپس گفتیم که اگر بعد از تعمق و تفکر دریافتید که مهارت‌ها و رغبت لازم برای تبدیل شدن به یک مالک کسب‌و‌کار کوچک را دارید، باید آماده جست‌وجو شوید که به تفصیل توضیح داده شد. در این مقاله برآنیم تا در مورد مذاکره و گذار به رهبری شرکت بحث کنیم.
  • مریم رضایی
    همایش شناسایی و پرورش مدیران آینده روز چهارشنبه، 29 آذر با حضور عده‌ای از مدیران و کارشناسان برجسته کشور، از جمله وزیر نفت و به همت موسسه آموزشی و پژوهشی معنا، برگزار شد. محوریت این همایش، درک فضای شناسایی و پرورش مدیران بود و تلاش بر این بود که به استانداردهای جهانی در حوزه ارزیابی و توسعه مدیران، روش‌های نوین انتخاب مدیران شایسته، توسعه مدیران و تجربه‌های اجرایی موفق در این زمینه پرداخته شود تا سازمان‌ها بتوانند علاوه بر شناخت آخرین دستاوردها و تجربیات مربوط به این حوزه‌ها با مسائل اجرایی پیش رو برای شناسایی و پرورش موفق مدیران آینده خود آشنا شوند.
  • شهرام شریف
    دوازدهمین فوروم راهبری اینترنت (IGF) که از روز دوشنبه گذشته در مقر سازمان ملل در ژنو سرد و برفی با شعار «آینده دیجیتالی‌ات را بساز» آغاز به کار کرده بود با بحث‌های داغ روز افتتاحیه و به دنبال آن برگزاری تعداد متنابهی از کارگاه‌ها و جلسات بحث تخصصی ادامه یافت و روز چهارشنبه به کار خود خاتمه داد.
  • در هفته پیش رو بازار کامپیوتر تحت تاثیر تحرک در بازارهای جهانی و ورود جدیدترین تولیدات در آستانه سال نوی میلادی قرار دارد. تولیداتی که بیشتر مورد توجه کاربران خارجی در آخرین روزهای سال 2017 است و می تواند پیشنهادی ویژه برای خرید شب عید محسوب شود. با تولیدات بیشتر در بازارهای خارجی و ورود نسل جدیدی از سخت افزارها می توان امیدوار بود که بازار واردات در ایران نیز گرم تر شود و از سوی دیگر محصولاتی که تکنولوژی قدیمی تری دارند با قیمت‌های کمتری در معرض فروش فوق‌العاده قرار گیرند.