شماره روزنامه ۶۰۳۸
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری: حسینیه امام خمینی(ره) روز گذشته میزبان نمایشگاه دستاوردهای صنعت دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فرمانده معظم کل قوا بیش از دو ساعت از فناوری‌های پیشرفته، بومی و دانش‌بنیان که محصول تلاش، ابتکار و دانش محققان و متخصصان داخلی است و اثر مستقیمی بر افزایش توان رزمی نیروهای مسلح دارد، بازدید کردند.

    در این نمایشگاه، دستاوردهایی در زمینه طراحی و ساخت انواع سامانه‌ها و تجهیزات پیشرفته «موشکی»، «راداری»، «دریایی»، «اپتیکی»، «زرهی»، «پهپاد» و «مراکز ارتباطاتی» به نمایش گذاشته شد.

  • علیرضا مناقبی
    رئیس مجمع واردات

    به اندازه طول تاریخ تجارت در کشور ما، یکی از دغدغه‌های جدی فعالان اقتصادی، بی‌اعتنایی کانون‌های حاکمیتی و مراکز تصمیم‌گیر دولتی اعم از سیاست‌گذاران تا بخشنامه‌نویسان، به آرا، نظرات، خواسته‌ها و مطالبات بخش خصوصی بوده و هست. خصوصا اینکه این بی‌اعتنایی بعد از رونق گرفتن ارتزاق اقتصاد ایران از پول نفت، هر روز بیشتر از روز قبل می‌شد و دولت‌ها بر اقتصاد کشور امیری می‌کردند و نقص‌ها و ضعف‌های مدیریتی خود و هزینه‌های عدم توجه به تجربیات شکل گرفته نزد بخش خصوصی را با پول مفت نفت پوشش می‌دادند.

  • رئیس هیات عامل ایمیدور جزئیات اقدامات این سازمان در فعال کردن طرح‌های راکد و عملیاتی کردن پروژه‌های جدید، در سه سال نخست دولت یازدهم را تشریح کرد. به گفته مهدی کرباسیان، افزون بر 1/ 8 میلیارد دلار برای فعال کردن طرح‌های راکد سرمایه‌گذاری شد. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، مهدی کرباسیان که این گزارش را به مناسبت هفته دولت ارائه کرده است، گفت: طرح‏های توسعه ایمیدرو در ابتدای دولت یازدهم شامل حداقل 31 طرح بودند که در 50 فاز قرار داشتند.

    به گفته معاون وزیر صنعت معدن و تجارت، سرمایه‏گذاری مورد نیاز برای فعال شدن این تعداد پروژه به 240 هزار میلیارد ریال می‌رسید.

  • گروه اقتصاد بین‌الملل، شادی آذری: طی سال میلادی جاری، اغلب خودروسازان شاهد رشد متوسط فروش خود در آمریکا بوده‌اند. آمار فروش حتی در دیگر کشورها از این هم بهتر بود و صاحبنظران رکودی را در چشم‌انداز فروش خودروی جهان نمی‌بینند. این موضوع پرسش‌هایی را مطرح می‌کند: به‌عنوان مثال چقدر طول می‌کشد تا صنعت خودروی جهان به رقم جادویی فروش 100 میلیون دستگاه خودرو در سال برسد؟ پاسخ این است: «زودتر از آنکه فکرش را بکنید. »

    وضعیت فعلی فروش خودرو جهان

    در نیمه نخست سال 2016، شرکت‌های خودروسازی جهان رکورد فروش را شکستند و بالغ بر 57/ 45 میلیون دستگاه خودرو فروختند، رقمی که افزایش 9/ 3 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان داد.

  • گروه بنگاه‌ها: تخفیف‌های عید تا عید بیمه ملت در راه است. به گزارش روابط عمومی بیمه ملت، شرکت بیمه ملت به مناسبت اعیاد مبارک قربان و غدیر اقدام به ارائه انواع تخفیفات بیمه‌ای در رشته‌های عمر و حوادث، آتش‌سوزی، زندگی، مسوولیت، اتومبیل و مهندسی و انرژی بر حسب رشته و از 10 تا 50 درصد کرده است. این تخفیف‌ها از روز دوشنبه 15 شهریورماه تا روز چهارشنبه 31 شهریورماه برقرار است.

    .
  • تسنیم: مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: آغاز تولید از لایه نفتی پارس جنوبی با نصب FPSO و انجام اتصالات نهایی سرچاهی تا پایان سال جاری محقق می‌شود. علی کاردر اظهار کرد: فاز اول توسعه لایه نفتی پارس‌جنوبی با هدف تولید 35 هزار بشکه نفت خام در روز توسط شرکت‌های ایرانی در حال اجرا است. وی افزود: هم‌اکنون FPSO این پروژه در امارات قرار دارد و در مرحله نصب تجهیزات است و به‌محض کامل شدن فرآیند نصب تجهیزات، به‌سمت آب‌های ایران آورده می‌شود. معاون وزیر نفت با بیان اینکه «حفاری چاه‌های تولیدی فاز اول لایه نفتی پارس‌جنوبی به اتمام رسیده» تصریح کرد: آغاز تولید از لایه نفتی پارس‌جنوبی، با نصب FPSO و انجام اتصالات نهایی سرچاهی تا پایان سال جاری محقق می‌شود.

  • فرهاد احتشام‌زاد
    رئیس فدراسیون واردات اتاق بازرگانی ایران

    براساس بخشنامه‌ گمرک جمهوری اسلامی ایران که به تمامی گمرکات کشور ابلاغ شده است، اظهار کالاهایی که از تاریخ 2 شهریورماه سال جاری انجام می‌شود، مشمول مالیات علی‌الحساب واردات قطعی کالا خواهد شد که عدد در نظر گرفته شده 4 درصد از مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی مندرج در اظهارنامه است. هر چند این بخشنامه برای تمامی واردکنندگان الزامی تلقی می‌شود، اما شرایط استثنایی نیز در این میان در نظر گرفته شده که این بخش‌ها را از پرداخت 4 درصد معاف می‌کند.

  • جنیفر کافارلا
    ترجمه: محمدحسین باقی

    در بخش قبل به ساختار پیچیده و تشکیلاتی النصره اشاره و گفته شد که این گروه در سه سطح یا لایه دست به فعالیت می‌زند. در هر یک از این لایه‌ها گروه‌هایی هستند که با النصره روابط نزدیک دارند. همچنین گفته شد که النصره با سایر گروه‌های شورشی همکاری نزدیکی را رقم زده و به این وسیله توانسته اعتباری میان آنها یافته و بسیاری از این گروه‌ها را جذب خود کند.

    این نشان می‌دهد که این گروه در کنار النصره یا فتح‌الشام فعلی دست به آدم‌ربایی زده و با النصره هماهنگ است.

  • گروه‌مسکن: بخش قابل توجهی از بودجه 34 میلیارد تومانی سال 95 سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران برای نگهداشت بوستان‌ها و فضاهای سبز و تفرجگاهی شهر تهران به تناسب وسعت و امکانات هر یک از این اماکن صرف می‌شود. به گزارش «دنیای اقتصاد» هزینه نگهداری بوستان‌های شهر تهران به تناسب امکانات آنها متفاوت است. طبعا نگهداشت بوستان‌های محله‌ای با فضای سبز و پیاده‌راه محدود، چند چشمه سرویس بهداشتی، آلاچیق، مبلمان و نظایر آن بسیار کم‌هزینه‌تر از نگهداشت بوستان‌های بزرگ منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای شهر تهران با وسعت چند 10 هکتاری است.

  • سنا: روز گذشته مدیرعامل فرابورس ایران از دریافت چند درخواست جدید برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه خبر داد و تاکید کرد که تابلو شرکت‌های کوچک و متوسط (SME Market) با حمایت سازمان بورس و اوراق بهادار در آینده نزدیک راه‌اندازی خواهد شد.

    امیر هامونی با اشاره به برگزاری اولین جلسه پذیرشSME‌ها گفت: ترکیب هیات پذیرش دو هفته پیش مشخص شد. هم‌اکنون ما اولین پرونده‌ها را در هیات پذیرش این شرکت‌ها بررسی می‌کنیم و اگر مورد نظر اعضای هیات پذیرش باشد، به ترتیب فرآیند پذیرش، درج و عرضه این شرکت‌ها در بازار اختصاصی آنها صورت می‌گیرد.