شماره روزنامه ۶۰۴۴
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • با اینکه فرامرز قریبیان پس از حضور در فیلم «خروج»، از خداحافظی با عرصه بازیگری خبر داده بود، با فیلم «اکبرشاه آهن» به سینما بازخواهد گشت. فیلم سینمایی «اکبر شاه آهن» به نویسندگی و کارگردانی علی رویین‌تن و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی، وارد مرحله پیش تولید شده است. قریبیان پیش از این مسائل پشت‌پرده در سینما را دلایل این خداحافظی اعلام کرده و گفته بود: «زمانی که داور جشنواره فجر بودم، می‌دیدم همه پچ‌پچ می‌کنند که اگر فیلم «عصبانی نیستم» را تحویل بگیریم، مجلس گفته که جشنواره را به هم می‌ریزد. می‌شنیدم که می‌خواهند رای را عوض کنند. به همین دلیل من ترجیح می‌دهم با این شرایط دیگر در سینما نباشم.»
  • دنیای‌اقتصاد: فردریک فرانسوا شوپن یکی از تاثیرگذارترین موسیقی‌دانان لهستانی و نوازنده برجسته پیانو بود. او تنها 39 سال زندگی کرد و در تمام عمر از ضعف جسمانی رنج می‌برد اما در همین عمر کوتاه و با تمام ناملایمات‌ نامش را به‌عنوان یکی از موزیسین‌های برجسته تاریخ ثبت کرده است. شوپن نواختن پیانو را از دوران کودکی آغاز کرد و بسیاری از آداب و عادت‌هایش در زندگی با موسیقی گره خورده است. حتی می‌گویند شوخی‌های او هم با موسیقی همراه بودند مثلا طوری ملایم می‌نواخت که تماشاچیان خوابشان می‌برد و یکدفعه با یک صدای بلند آنها را بیدار می‌کرد. یک عده او را بسیار مهربان و عزیز می‌دانستند و یک عده دیگر اما می‌گفتند این‌طور نیست. یکی از دوستانش معتقد بود که او دمدمی مزاج، خیالباف و غیرقابل اطمینان است.
  • چهار کتاب از مجموعه «داستان‌های زندگی» با عنوان‌های «آلبرت اینشتین» نوشته ویل مارا با ترجمه شهاب‌الدین عباسی، «فلورانس نایتینگل» نوشته کیتسون جازینکا با ترجمه سحر حدیقه، «کاترین جانسون» نوشته ابونی جیو ویلکینز با ترجمه آزاده اتحاد و «مارتین لوتر کینگ» نوشته لوری کاکهون با ترجمه نازنین نیکوسرشت به چاپ رسید.
  • محمد حمیدی‌مقدم، مدیرعامل مرکز گسترش از برگزاری مراسم یادبود خسرو سینایی همزمان با چهاردهمین دوره جشنواره سینماحقیقت خبر داد. حمیدی‌مقدم گفت: ما امسال دو یادگار برای استاد سینایی خواهیم داشت؛ اول یادبود ایشان در چهاردهمین دوره جشنواره سینماحقیقت که اجرای آنلاین آن امکان بهتر دیده شدن آثار این چهره‌ معتبر سینمای مستند را به‌دنبال خواهد داشت. دوم، انتشار یک کتاب که دربرگیرنده‌ مصاحبه‌ سه‌گانه‌ای با آقایان سینایی، اصلانی و طیاب است و به قلم معصومه کیانی آماده شده و همزمان با جشنواره منتشر خواهد شد.
  • مجموعه نمایشی «یه تیکه زمین» به کارگردانی مهدی کرم‌پور در دهه اول محرم از شبکه نسیم پخش می‌شود. این مجموعه با حضور بازیگرانی چون داریوش ارجمند، رویا تیموریان، آتیلا پسیانی و کوروش تهامی داستان مردی به نام حاج حیدر را روایت می‌کند که در یک نانوایی سنگکی در یکی از محله‌های قدیمی تهران مشغول به کار است؛ حاج حیدر که مورد احترام مردم است در روستایی نزدیک تهران که زادگاهش است یک تکه زمین دارد و روستاییان فروش محصولات سالانه را به او و خانواده اش سپرده‌اند اما... این مجموعه از پنج‌شنبه ۳۰ مرداد هر شب ساعت ۲۰ از شبکه نسیم پخش می‌شود.
  • سیدابوالفضل میرقاسمی / کانون توسعه کارآفرینی روستای اندیشه پویا
    انسان موجودی است اجتماعی و برای تامین نیازها و احتیاجات مختلف خویش، نیازمند سازماندهی، همکاری، کمک دیگران و تقسیم کار و وظایف است. بدون همکاری و مشارکت فعال گروهی از انسان‌ها، امکان به وجود آمدن تمدن‌های بزرگ و ساخت‌وسازهای عظیم نظیر بناهای تاریخی، پل‌ها، سدها، قنات‌ها، شبکه‌های آبیاری و زهکشی، باغستان‌ها، کارخانه‌های بزرگ و نظایر آن فراهم نمی‌شد. سوابق تاریخی حاکی از آن است که در جوامع مختلف، کارهای گروهی و جمعی به اشکال مختلف وجود داشته و به‌خصوص در ایران روش‌های سنتی زیادی برای انجام کار گروهی از قبیل واره (و شیرواره)، بنه، حَشَر (در منطقه سیستان برای لایروبی انهار آبرسانی) و ... وجود داشته است. آموزه های دینی و اصول43 و 44 قانون اساسی بر تشکل گرایی و انجام کار گروهی تاکید زیادی دارد اما باید مسائلی را حل…
  • نایب رئیس اول اتاق اصناف ایران گفت: اصناف حلقه آخر اتصال بین واردکننده و تولیدکننده به مصرف‌کننده هستند و در افزایش قیمت‌ها دخیل نیستند، و نرخ ارز عامل مهمی در اقتصاد کشور و تعیین قیمت کالاها است.
  • عضو شورای ملی زعفران با بیان اینکه بازار زعفران تقریبا به ثبات رسیده است، قیمت هر کیلوگرم زعفران را حداقل ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و حداکثر ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرد. علی حسینی اضافه کرد: بسیاری از کشاورزان که محصول خود را برای بهبود فضای بازار و بالا رفتن قیمت‌ها، نگه داشته بودند به دلیل نزدیک شدن به فصل برداشت، به تدریج آن را به بازار عرضه می‌کنند، زیرا حدود چهل روز به آغاز فصل برداشت مانده است.
  • رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه امکان ندارد صادرکننده‌ای سال‌های ۹۷ و ۹۸ کالایی صادر کرده و ارز آن را بازنگردانده باشد، مدعی شد بانک مرکزی به نوعی در این موضوع فرافکنی می‌کند. جمال رازقی بخشنامه و اقدامات بانک مرکزی درخصوص صادرکنندگان را نابخشودنی توصیف و اضافه کرد: تولید یا صادرکننده چه میزان سود کسب می‌کند که ارز حاصل از صادرات دو سال را بازنگرداند.