شماره روزنامه ۶۰۴۰
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • با وجود سپری شدن 23 سال از بازی تاریخی ایران و استرالیا در پلی‌آف جام‌جهانی 98 فرانسه، هنوز هم استرالیایی‌ها با اندوه و شگفتی از آن بازی یاد می‌کنند. مسابقه رفت دو تیم در تهران روز یکم آذر 76 با نتیجه مساوی یک بر یک به پایان رسید. صفحه رسمی فدراسیون فوتبال استرالیا دیروز به همین بهانه مصاحبه‌ای با هری کیول انجام داد و این ستاره پیشین کانگوروها در وصف مسابقه رفت گفته است: «بازی کردن در آن ورزشگاه که فکر می‌کنم 128 هزار نفر در آن بودند سخت بود. می‌دانستیم بازی برگشت در خانه است و می‌توانیم به جام جهانی برویم. اعتماد به نفس زیادی داشتیم و به برد 2 بر صفر رسیدیم ولی در انتها مسابقه 2 بر 2 شد و نتوانستیم به جام جهانی برسیم که بسیار شرم‌آور و ناراحت‌کننده بود.»
  • پیش‌تر اعلام شده بود حسن یزدانی و کامران قاسمپور به‌عنوان دو نماینده ایران عازم رقابت‌های جام‌جهانی صربستان می‌شوند. با این حال به احتمال فراوان دو کشتی‌گیر جوان جایگزین آنها خواهند شد. در این میان یزدانی شانس به مراتب کمتری برای اعزام به صربستان دارد چرا که علاوه بر بحث جوانگرایی، نگرانی از مصدومیت وی در این رویداد نه چندان مهم نیز وجود دارد.
  • بعد از باخت پرحاشیه استقلال برابر فولاد خوزستان، یکی از بازیکنانی که هدف انتقادات گسترده قرار گرفت فرشید باقری بود. اعتراض‌ها به هافبک دفاعی آبی‌پوشان بیشتر جنبه فنی داشت و به نظر هم می‌رسید در این مورد حق با منتقدان است. در صحنه گل اول فولاد، فرشاد احمدزاده با قامت کوتاهش بدون هیچ مزاحمتی توپ را به تور دروازه چسباند.
  • شنبه‌شب بارسلونا در مادرید به مصاف اتلتیکو رفت و در نهایت با نتیجه یک بر صفر شکست خورد. این شکست باعث شد بارسلونا در رده دهم بایستد و پس از 8 بازی تنها 11 امتیاز از 24 امتیاز ممکن را کسب کند. 3 برد، 3 باخت و 2 تساوی یک آمار فاجعه‌بار برای آبی‌واناری‌ها محسوب می‌شود. بارسلونا طی 6 بازی اخیر خود در لالیگا تنها یک بار پیروز شده است. بارسلونا از فصل 1996-1995 یعنی 25 سال پیش چنین عملکرد ضعیفی ثبت نکرده است. در آن سال با کنار رفتن یوهان کرویف و آمدن کارلس رکساچ، بارسلونا در نهایت به رده سوم لالیگا رسید.
  • اریک هالند، ستاره 20 ساله و نروژی دورتموند همچنان به درخشش خیره‌کننده‌اش ادامه می‌دهد. در جریان پیروزی 5 بر 2 دورتموند برابر هرتابرلین، هالند ظرف 35 دقیقه چهار گل زد. او تازه از تعویضش ناراحت هم بود، چون فکر می‌کرد می‌تواند بیشتر گل بزند! ستاره نروژی با ۴ گلی که در این بازی به ثمر رساند شمار گل‌های خود را در فصل جاری بعد از گذشت ۸ بازی به عدد ۱۰ رساند. جالب اینکه روبرت لواندوفسکی، مهاجم آماده بایرن‌مونیخ توانسته ۱۱ گل به ثمر برساند تا در صدر جدول بهترین گلزنان قرار بگیرد. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد در فصل جاری رقابت تنگاتنگی بین هالند و لواندوفسکی برای کسب آقای گلی وجود دارد.
  • آن اوایل شیوع کرونا که مسابقات فوتبال در سراسر جهان تعطیل شده بود، تردیدهای زیادی در مورد از سر‌گیری بازی‌ها وجود داشت. در ایران هم خیلی‌ها مردد بودند؛ مخصوصا تیم‌هایی که سودی در برگزاری ادامه مسابقات نداشتند و ترجیح می‌دادند متحمل این هزینه اضافی نشوند یا موفقیت رقبای دیرینه را نبینند. در همان زمان یک جمله هم بود که تقریبا از زبان همه مخالفان شنیده می‌شد: «هر کسی کرونا بگیرد فوتبالش تمام می‌شود.» گذر زمان اما باطل بودن این فرضیه را ثابت کرد. بسیاری از فوتبالیست‌ها کرونایی شدند، بهبود یافتند و بدون مشکل به مستطیل سبز برگشتند؛ از دیبالا تا ایبراهیموویچ. از همه عجیب‌تر اما مورد کریستیانو رونالدو است؛ بازیکنی که بعد از خروج از قرنطینه حتی بهتر هم شده است! کریس اگرچه در مسابقات ملی اخیر موفق به گلزنی نشد اما در…
  • مترجم: مریم مرادخانی
    کارمندان و مدیران در برخی سازمان‌ها به‌خاطر توقف پشت سوء‌برداشت ذهنی درباره «مشورت برای رفع مشکل»، روند پیشرفت در کل سازمان را مختل می‌کنند. سندرم «عقل‌کل» در رهبران سازمان‌ها آنها را از عواید نظرخواهی (چاره‌جویی) محروم می‌کند. همچنین ترس از «قضاوت دیگران» نیز مانع درخواست کمک از کارمندان می‌شود. استاد مدرسه کسب‌و‌کار در دانشگاه میشیگان اما یک وظیفه جدید به مدیران توصیه می‌کند. مطالعات او نشان می‌دهد «کمک‌خواهی» مدیران باعث الگوبرداری کارمندان و درنهایت افزایش بازدهی سازمان می‌شود.
  • نویسنده: Punit Renjen مترجم: مریم رضایی
    چالش‌های رهبران سازمانی با واکسن کووید-19 پایان نمی‌پذیرد. مسائل اجتماعی اصولی که مدت‌ها آتش زیر خاکستر بوده‌اند، پرسش‌ها و الزاماتی را مطرح می‌کنند که تا مدت‌ها بعد از پایان پاندمی ماندگار خواهند بود. قرارداد اجتماعی ضمنی بین نهادها و ذی‌نفعان، به درستی زیر سوال رفته است. افراد ناامید هستند، خیلی‌ها معتقدند مدیرانشان صدای آنها را نمی‌شنوند یا به‌صورت عادلانه با آنها برخورد نمی‌شود.
  • مترجم: الهام شیخان
    با شیوع ویروس کرونا بسیاری از مشاغل کوچک محلی تعطیل شدند. اما برخی از مشاغل خدماتی ضروری به دلیل تقاضای مشتریان فعالیت خود را ادامه دادند. مانند تعمیر آسانسور، لوله‌کشی، تعمیرات و رنگ ساختمان، رفع خرابی سیم‌کشی برق، تعویض جک برقی درب پارکینگ و ... بیشتر شهرها برای فعالیت‌های تجاری پروتکل های بهداشتی تنظیم کرده‌اند و این مشاغل خدماتی می‌توانند طبق آن به مشتریان خدمات ضروری ارائه دهند.
  • تقسیم‌بندی اتحادیه‌های صنفی تا حدود زیادی به تقسیم‌بندی مشاغل در 70 تا 50 سال پیش بازمی‌گردد. نگاهی به نام برخی اتحادیه‌ها مانند صباغان و گلزنان نشان می‌دهد که عناوین اتحادیه‌های صنفی متناسب با تحولات پرشتاب فضای کسب‌وکار پیش نرفته است. در دهه‌های اخیر بسیاری از مشاغل از بین رفته و مشاغل جدیدی ایجاد شده‌اند که لازم است نظام صنفی کشور نیز متناسب با آن تغییر کند؛ اما این اتفاق رخ نداده است.در واقع سرعت تحولات شغلی در کشور، بسیار سریع‌تر از تحولات نظام صنفی بوده است و می‌توان گفت که سیستم تقسیم کار بین اتحادیه‌ها از تغییرات شغلی عقب افتاده است.از ویژگی‌های این عقب‌افتادگی می‌توان به فقدان اتحادیه‌های تخصصی برای بسیاری از مشاغل نوظهور یاد کرد. البته یک اتحادیه برای کسب‌وکارهای نوین ایجاد شده است؛ ولی اکثریت…