شماره روزنامه ۶۰۱۵
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • زمانی که پزشک چینی خبر از شیوع ویروس جدیدی به نام کرونا یا کووید-19 داد، کمتر کسی فکر می‎کرد، این مهمان ناخوانده بتواند در کمتر از سه ماه تمام معادلات جهان را بر هم بزند. ویروسی که در ابتدا با به خطر انداختن سلامتی مردم خبرساز شد، اما سپس چالش جامعه جهانی با آن فراتر از درگیری سلامت مردم رفت و اقتصاد کشورها را به دردسر انداخت. دردسری که بعضا به قیمت تعطیلی کسب‎وکارها و رکود در بخش‎های مختلف اقتصاد تمام شده است. البته در این میان، آن دسته از کسب‎وکارهایی که به زیرساخت‎های دیجیتالی مجهز بودند، راحت‎تر توانستند با چالش‎های این بیماری کنار بیایند. در گام نخست توانستند با دورکاری سلامت کارکنان خود را تامین کنند و در ادامه آن توانستند کسب‎وکار خود را در این شرایط بحرانی بهتر از رقبای سنتی خود مدیریت کنند.
  • کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیک در قالب مصوبه‌ای با فراهم کردن دسترسی کسب‌وکارهای آنلاین به داده‌های دستگاه‌های دولتی از طریق سرویس API موافقت کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات، یازدهمین جلسه کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیک با حضور رئیس کارگروه و نمایندگان وزارت اقتصاد، وزارت ارتباطات، وزارت اطلاعات، قوه‌قضائیه، سازمان برنامه و بودجه، ستاد کل نیروهای مسلح، نیروی انتظامی، بانک مرکزی، وزارت کشور و سازمان امور اداری و استخدامی به‌صورت آنلاین برگزار شد.
  • مدیرعامل شرکت مخابرات ایران از نصب ۲۵ هزار پورت اینترنت VDSL در شهر تهران و ۶ هزار پورت در قم به‌عنوان نسل جدید اینترنت خانگی به جای سرویس ADSL خبر داد. یکی از راه‌های افزایش سرعت اینترنت خانگی، جایگزینی VDSL به جای ADSL است. با این جایگزینی، ‌بدون اینکه تجهیزات مشترک عوض شود، می‌توان تجهیزات را با استفاده از فیبر نوری به نزدیک کاربران برد و پس از آن روی همان سیم مسی است، اما با این کار فاصله کاربر تا مرکز مخابراتی به ۳۰۰ متر کاهش پیدا می‌کند و می‌توان سرعت را تا ۷۰ مگابیت افزایش داد.
  • یک استاد ایرانی دانشگاه نورث‌وسترن وصله هوشمندی ابداع کرده است که با تحلیل عرق انسان می‌تواند نشانگرهای بدن را رصد کند. از این فناوری برای رصد نشانگرهای حیاتی مبتلایان به کرونا استفاده می‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیجیتال ترندز، شرکت «اپیکور بیوسیستمز» وصله‌های هوشمندی ساخته که قابلیت‌های مختلفی دارند. روزبه غفاری مهندس پزشکی زیستی، کارآفرین و استاد دانشگاه نورث‌وسترن موسس و مدیرارشد اجرایی این شرکت است. وصله‌های هوشمند این شرکت می‌توانند عرق افراد را تحلیل کنند.
  • ساعت‌های هوشمندی که از آن برای برنامه‌ریزی تمرینات ورزشی و دریافت داده‌های گوشی استفاده می‌کنید، در آینده برای شناسایی عفونت‌های بدن قابل استفاده خواهند بود. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از انگجت، دانشگاه استنفورد و شرکت‌های اسکریپس و فیت‌بیت در حال اجرای ابتکارعمل تازه‌ای هستند که در قالب آن از ساعت‌های هوشمند برای شناسایی نشانه‌های اولیه وجود عفونت در داخل بدن استفاده می‌شود.
  • گوگل برای کمک به کاربران برای عدم ابتلا به «ویروس کرونا» در آپدیت جدید سیستم‌عامل دستگاه‌های پوشیدنی خود (Wear OS) شستن دست‌ها را به کاربران یادآوری می‌کند. به گزارش «ایسنا» و به نقل از انگجت، دراین روزها که ویروس کرونا در سراسر جهان گسترش یافته است، توصیه‌های بهداشتی مختلفی را می‌شنویم که با رعایت آنها می‌توان تا حدی از ابتلا به بیماری کووید-19 جلوگیری کرد. یکی از مهم‌ترین نکات بهداشتی که به عدم ابتلا به کووید-19 کمک می‌کند، شستن مرتب دست‌ها است.
  • به‌دلیل انتشار نظریه‌های جعلی ارتباط اینترنت 5G با ویروس کرونا، بیش از ۲۰ دکل تلفن همراه در انگلیس به آتش کشیده شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی‌میل، انتشار نظریه‌های جعلی درباره ارتباط اینترنت 5G با شیوع ویروس کرونا عامل آتش‌سوزی عمدی ۲۰ دکل تلفن همراه در انگلیس بوده است. دکل تلفن همراه که برای سرویس اورژانس در منطقه هادرزفیلد استفاده می‌شد و همچنین دکلی دیگر در منطقه داگن‌هام انگلیس گرفتار آتش شده‌اند. پلیس سه نوجوان مظنون به ایجاد حریق عمدی در این رابطه را بازداشت کرده است. مدیر ارشد اجرایی شرکت وودافون اعلام کرد یکی از دکل‌های تلفن همراه که هدف آتش‌سوزی‌های عمدی قرار گرفته اینترنت موبایل برای بیمارستان ناینتینگل در بیرمنگام را تامین می‌کرده است. این در حالی است که پزشکان ادعاهای مربوط به ارتباط…
  • یک اپلیکیشن اشتراک‌گذاری ویدئو به نام تیک‌تاک، ۳۷۵ میلیون دلار برای مقابله با ویروس کرونا اهدا کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی‌میل، «تیک تاک»۳۷۵ میلیون دلار کمک مالی برای مقابله با ویروس کرونا اهدا می‌کند. این اپلیکیشن اشتراک‌گذاری ویدئوی چینی طی شیوع ویروس کرونا بسیار محبوب شده است، زیرا بسیاری از مردم مجبور هستند در خانه بمانند و با استفاده از سرویس‌های آن با جهان ارتباط برقرار کنند. مبلغ اهدایی تیک تاک برای برنامه‌های مختلف و کمک به تهیه‌کنندگان تجهیزات پزشکی و کادر درمان صرف می‌شود. همچنین بخشی از آن به کاربران این اپلیکیشن از جمله موسیقیدانان، هنرمندان و خانواده آنها اختصاص می‌یابد که به دلیل شیوع این ویروس با چالش‌هایی روبه‌رو شده‌اند. علاوه بر آن تیک‌تاک مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار اعتبار برای…
  • استفاده از نرم‌افزار ویدئوکنفرانس زوم در نهادها و مجموعه‌های دولتی تایوان به علت امکان نقض حریم شخصی و به خطر افتادن امنیت کاربران ممنوع شد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از زددی‌نت، با توجه به سوءاستفاده گسترده هکرها و جنایتکاران آنلاین از نرم‌افزار زوم و حضور ناگهانی آنها در کلاس‌ها و جلسات آنلاین با هدف گردآوری اطلاعات و نمایش محتوای نامناسب و مستهجن، دولت تایوان اعلام کرده که هیچ یک از کارکنان دولت حق استفاده از این نرم‌افزار را برای برگزاری جلسات ویدئو کنفرانس ندارند. دولت تایوان از کارکنان خود خواسته به جای نرم‌افزار زوم از برنامه‌های مشابه شرکت‌های گوگل و مایکروسافت استفاده کنند. در دستورالعمل مذکور قید شده که استفاده از سرویس‌ها و برنامه‌های ویدئو کنفرانس دارای ضعف امنیتی به‌طور کلی ممنوع است. همچنین…
  • نشریه پابلیشرز ویکلی که از معتبرترین نشریه‌های حوزه نشر در جهان است، گزارشی تازه از وضعیت فروش کتاب در بازارهای جهانی منتشر کرده که حاوی اطلاعات جالب توجهی است. در حالی که این گزارش فروش کلی بازار نشر را با کاهشی محدود توصیف کرده از افزایش فروش کتاب‌های نوجوانان و البته کتاب‌های مذهبی خبر داده است. از دیگر سو مهم‌ترین پرسشی که این نشریه در گزارش خود مطرح کرده درباره بازگشت به روال سابق نشر در جهان است.