شماره روزنامه ۶۰۴۱
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • در روزهایی که خبر تخریب چند بنای ثبت ملی شده از جمله آب انبار «نه حصار گرمسار» و بلاتکلیفی برخی بناها مانند «کاخ ثابت پاسال» منتشر شده‌، یک سرمایه‌گذار از احیا و بهره‌برداری از یک میراث به عنوان عاملی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی بافت‌های تاریخی یاد کرد. بهره‌بردار حمام تاریخی گپ در استان لرستان در گفت و گو با پایگاه اطلاع‌رسانی صابتا تاکید کرد: «بافت قدیمی که حمام گپ در آن واقع شده با تهدیدات و چالش‌هایی رو به رو بود اما به اذعان اهالی منطقه پس از افتتاح حمام گپ این چالش‌ها حالا به حداقل رسیده است.

  • نمایشگاه «نادیده‌ها» با آثاری از زنده‌یاد مهدی سحابی از ۱۹ خرداد در گالری سیحون برپا می‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر، نمایشگاهی از آثار مهدی سحابی هنرمندی که سال ۱۳۸۸ در پاریس درگذشت، ۱۹ خرداد در گالری سیحون و با عنوان «نادیده‌ها» برپا می‌شود. این نقاش، مجسمه‌ساز، نویسنده، عکاس و مترجم را در ایران بیشتر به واسطه ترجمه مجموعه «در جست‌وجوی زمان از دست رفته» نوشته مارسل پروست می‌شناسند. در تمام آثار او تاکید بر زیبایی شناسی با استفاده از تکنیک و مواد گوناگون متعارف و غیرمتعارف محدوده هنرهای آکادمیک شامل رنگ (رنگ روغن، آبرنگ، آکریلیک، گواش) آهن پاره، چوب‌های زمخت و نتراشیده، مقوا، کاغذ، گچ و.

  • خبرگزاری فارس: با توجه به اینکه حیوانات نمی‌توانند درد و رنج خود را به انسان‌ها اطلاع دهند، اطلاع از ابتلای آنها به بیماری‌های مختلف که گاهی زندگی انسان را هم به خطر می‌اندازد کار ساده‌ای نیست. به تازگی فناوری تشخیص و شناسایی چهره برای برطرف کردن این چالش به کمک انسان‌ها آمده و پژوهشگران از فناوری مذکور برای شناسایی درد و رنج در گوسفندان استفاده کرده‌اند. محققان دانشگاه کمبریج از نرم‌افزاری که برای شناسایی چهره افراد قابل استفاده است برای درک میزان دردی که یک گوسفند می‌کشد بهره گرفته‌اند و برای این کار تنها کافی است گوسفند نگاهی به نمایشگر متصل به این نرم‌افزار بیندازد.

  • یک تیم لیگ برتری خواهان جذب مجید حسینی، مدافع میانی جوان استقلال شد. هوشنگ نصیرزاده، مدیرعامل باشگاه گسترش‌فولاد در این مورد به خبرگزاری فارس گفته است: «سال گذشته دومین خط دفاع برتر لیگ فوتبال ایران بودیم و امسال باید این عنوان را حفظ کنیم. بنابراین می‌خواهیم از خط دفاع مطمئن شویم و حسینی را با توجه به اینکه پژمان منتظری می‌خواهد به استقلال برگردد مدنظر قرار داده و در صورتی که شرایط فراهم شود این بازیکن را می‌خواهیم. »

    .
  • ایسنا نوشت: سیدمحمد موسوی خوئینی‌ها در کانال تلگرامی خود روایتی از ساعت پایانی عمر امام(ره) و گفت‌وگوهای انجام‌شده میان بزرگان نظام ارائه کرد. در بخشی از این روایت آمده است: اولین موضوع گفت‌وگو این بود که محل دفن کجا باشد؛ احمدآقا گفتند که من محلی را نزدیک قم در نظر گرفته‌ام و درباره آن توضیح دادند. حاضران آن محل را مناسب ندانستند. یک نفر زمین قلعه‌مرغی را پیشنهاد کرد (شاید مهندس موسوی). آنجا هم پذیرفته نشد. سرانجام دولت مکلف شد چند نقطه در تهران و حاشیه تهران را شناسایی و گزارش کند.

  • گروه بنگاه‌ها: نرخ حق‌الوکاله سپرده‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت موسسه اعتباری ملل در سال‌جاری معادل 5/ 2 درصد تعیین شد. به گزارش روابط عمومی موسسه اعتباری ملل، این نرخ براساس قانون عملیات بانکداری بدون ربا و با توجه به سقف تعیین شده در ماده 4 دستورالعمل نحوه محاسبه و تقسیم سود مشاع (ریالی) صادره توسط بانک مرکزی جهوری اسلامی ایران تعیین شده است. حق‌الوکاله مبلغی است که بانک‌ها در چارچوب بانکداری اسلامی بدون ربا در قبال به کارگیری منابع سپرده‌گذاران می‌توانند از آنها دریافت کنند.

  • مستند «شام آخر» با موضوع مسیحیان سوریه که درگیر جنگ‌های منطقه شده‌اند، امروز در خانه هنرمندان ایران به‌نمایش درمی‌آید. به گزارش «ایسنا»، مستند «شام آخر» فیلمی است درباره مسیحیان سوریه؛ اقلیتی در سوریه که حضورشان قدمت چند هزار ساله دارد و با ورود اسلام سالیان سال همزیستی مسالمت‌آمیزی بامسلمانان داشته‌اند اما حالا دستخوش وحشیانه‌ترین رفتارها از جانب عده‌ای شده‌اند که آنها نیز خود را مسلمان می‌خوانند. شام آخر ساخته محمد قانع‌فرد که به‌صورت مستقل تولید شده، سعی دارد اندکی از مظلومیت پیروان دین مسیح را در سوریه نشان دهد.

  • ایسنا: محققان کانادایی یک پهپاد خورشیدی ساخته‌اند که می‌تواند روی سطح آب فرود آمده و مجددا پس از شارژ شدن پرواز کند. پهپادهای با بال‌های ثابت بهتر از پهپادهای چندملخی می‌توانند پرواز کنند و همچنین برای مسافت‌های طولانی‌تر مناسب هستند؛ اما نقطه ضعف آنها این است که باید فضای مناسبی برای بلند شدن از زمین داشته باشند. گروهی از محققان کانادایی پهپادی طراحی کرده‌اند که می‌تواند با این مشکل تا حدودی مقابله کند. این پهپاد که در بال‌های آن از سلول‌های خورشیدی استفاده شده، انرژی خود را از نور خورشید می‌گیرد و می‌تواند روی سطح آب نیز فرود آمده و مجددا پرواز کند.

  • احمد نخعی به‌عنوان سرمربی فصل بعد تیم فوتبال مس کرمان در رقابت‌های لیگ‌ دسته اول کشور انتخاب شد. به گزارش «ایسنا»، نخعی که فصل قبل موفق شد با تیم «مس ب» به لیگ دسته دو کشور صعود کند، سابقه کاپیتانی، مربیگری و همچنین سرپرستی مس را در کارنامه دارد و یکی از باسابقه‌ترین فوتبالیست‌های استان کرمان است.

    .
  • خبرآنلاین نوشت: حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درباره شکایت برخی از نامزدها از اسحاق جهانگیری و حسن روحانی گفت: شورای نگهبان اعلام کرده است که شکایاتی واصل شده است. البته همان‌طور که مشاهده کردید آقای کدخدایی اعلام کردند برخی از این شکایات جزئی بوده و برخی دیگر نیز پس از تایید شورای نگهبان رسیدگی خواهد شد. او درباره بازداشت برخی از روسای ستاد یا اعضای ستاد حسن روحانی در سراسر کشور گفت: همان‌طور که آقای شریعتمداری گفتند در مواردی برخی احضار شدند که باید منتظر پاسخ قطعی و قانونی باشیم.