شماره روزنامه ۶۰۱۵
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • مدیرکل معاونت صادرات صنایع‌دستی کشور از رشد 36 درصدی صادرات صنایع‌دستی (بدون احتساب زیورآلات سنتی و تجارت چمدانی) طی چهارماه نخست سال جاری خبر داد. به گزارش «میراث آریا»، پویا محمودیان با تاکید بر اهمیت بالای صادرات صنایع‌دستی در کشور افزود: «این آمار بر اساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران و بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته در این زمینه به‌دست آمده است. » وی با اشاره به تنوع محصولات صادرشده در این مدت، خاطرنشان کرد: «عمده محصولات و کالاهای صادرشده دراین مدت به ترتیب بالاترین ارزش صادراتی، متعلق به شیشه‌های سنتی، گلیم، زیلو، سفال و سرامیک بوده که اغلب به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و آلمان صادر شده است.

  • گروه بازرگانی: وزیر راه وشهرسازی با تاکید بر سرمایه‌گذاری مشترک با لبنان در صنعت دریانوردی، هوایی، ریلی و شهرسازی، پیشنهاد تشکیل صندوق مشترک سرمایه‌گذاری بین ایران و لبنان را ارائه داد. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با «حسین الحاج حسن» وزیر صنعت لبنان دیدار کرد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آخوندی در این دیدار که در راستای سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی و نیز فضای پدید آمده پس از برجام انجام شد، به بیان ظرفیت‌های موجود در ایران در حوزه‌های تجاری پرداخت وگفت: ایران آمادگی برگزاری نشست بعدی کمیسیون اقتصادی مشترک بین دو کشور را دارد.

  • رئیس هیات‌مدیره انجمن ملی پلاستیک در گفت‌وگو با «ایرنا» به حمایت دولت از عرضه محصولات در بورس کالا و مخالفت با برخی تلاش‌ها برای انتقال معاملات محصولات پتروشیمی به بازار آزاد اشاره کرد و خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالای ایران را امری غیر‌قابل پذیرش دانست. این فعال صنعت پتروشیمی افزود: با توجه به اینکه هیچ زیرساخت مناسبی برای معامله محصولات پتروشیمی در بازار آزاد وجود ندارد، ضروری است دولت مانند گذشته حمایت‌های لازم را از صنایع پایین دستی در راستای تقویت معاملات مواد پتروشیمی در بازار شفاف بورس انجام دهد.

  • دنیای اقتصاد: از نگاه پژوهشگران میزان و روند زمانی رفاه اقتصادی خانوار بهترین شاخص برای ارزیابی موفقیت سیاست‌های اقتصادی است. در این چارچوپ دو مفهـوم فقر و نابرابری نقش محوری در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی دارند. فقــر کمتر و توزیع برابر درآمـد نقطـه اوج آمال سیاست‌گذار و نقشه راه فرآیند سیاست‌گذاری اقتصادی است. یکی از ابزارهـای رسیدن به این کمال، سیاست‌های اقتصادی است که دولت‌هـا در سطح کلان اتخاذ می‌کنند. سیاست‌هایی که هرچنـد خانـوار مخاطب مستقیم آن نیست، اما موفقیت یا شکست آن نقش مستقیمی بر محتویات سفره مقابل خانوار دارد.

  • گروه خودرو: قطعه‌سازان کشور در حالی چندان رضایت و دل خوشی از قراردادها و تفاهم‌نامه‌های خارجی خودروسازان ندارند که این نارضایتی بیشتر به‌دلیل بازی نگرفتن آنها در همکاری خارجی جدید خودروسازان داخلی است. به‌عبارت بهتر، در قراردادها و تفاهم‌نامه‌های خارجی خودروسازان، شرکت‌های قطعه‌ساز چندان نقش قابل‌توجهی (از نظر خود قطعه‌سازها) ندارند و از همین رو آنها (قطعه‌سازان) گاهی نسبت به این موضوع منتقد و معترض هستند.

    یکی از موارد انتقاد قطعه‌سازان این است که به گفته آنها، بیشتر خودروهای خارجی جدید (همان‌ها که قرار است از پس قراردادهای خارجی به تولید برسند) قیمت بالایی دارند بنابراین احتمالا تیراژ زیادی نخواهند داشت.

  • گروه بازار پول: هنوز قطعی نیست که فدرال رزرو آمریکا در آینده نزدیک دست به انقباض بیشتر پولی بزند، اما «حس» بازارها حامی چنین فرضیه‌ای است. همین احساس، مرزهای حمایتی اونس را شکسته است. چهارشنبه، چارلز ایوانز، رئیس فدرال رزرو شیکاگو و از سیاست‌گذاران بانک مرکزی ایالات‌متحده گفت کاهش پیوسته رشد اقتصاد آمریکا وضعیتی را موجب شده که در آن نرخ‌های بهره باید پایین بماند. این اظهارنظر می‌توانست حامی طلا باشد، اما با توجه به موضع‌گیری‌های اخیر اعضای ارشد کمیته بازار آزاد فدرال رزرو، فشار روی فلز زرد محفوظ ماند.

  • تسنیم: شرکت ایندین اویل هند اعلام کرد بعد از لغو تحریم‌ها ۵۱۰ میلیون دلار از بدهی خود به ایران را پرداخت کرده و ۱۱۱ میلیون دلار طلب نفتی ایران باقی مانده است. به گزارش پایگاه خبری ایندیا تایمز، شرکت ایندین اویل، بزرگترین شرکت نفتی هند، بعد از لغو تحریم‌ها خرید نفت خود از ایران را چهار برابر کرده و بخش عمده بدهی خود به این کشور را پرداخت کرده است. ای کی شارما، مسوول بخش مالی شرکت ایندین اویل گفت: «ما قراردادی برای خرید 5 میلیون تن نفت خام از ایران در سال 17-2016 منعقد کرده‌ایم که بیشتر از 1.

  • شاتا: با ساخت و ایجاد واحد‌های تولیدی و صنعتی جدید در 3 سال گذشته بیش از 230 هزار شغل جدید در کشور ایجاد شده است.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست شورای اداری استان البرز با اعلام این خبر گفت: از ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تاکنون بیش از 9 هزار واحد صنعتی و تولیدی ساخته و راه‌اندازی شده و بیش از 6 هزار طرح توسعه واحدهای تولیدی و صنعتی نیز به بهره‌برداری رسیده است. وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در زمینه رفع مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی و تلاش برای اجرای منویات ایشان افزود: در قالب طرح رونق تولید تاکنون به بیش از 5 هزار واحد تولیدی و صنعتی کوچک و متوسط تسهیلات اعطا شده است.

  • دنیای اقتصاد: محمد‌بن‌سلمان در 28 آگوست در مسیر سفر به ژاپن و چین، به مدت 3 ساعت یک توقف غیرمنتظره در اسلام‌آباد داشت. ظاهرا محمدبن‌سلمان جزو کسانی است که در میان خاندان سعودی اعتقاد دارد خطر اصلی برای این کشور ایران است و داشتن یک شریک هسته‌ای و دسترسی داشتن به آن سلاح‌ها مفید و منطقی به‌نظر می‌رسد، حتی اگر واشنگتن با آن موافق نباشد عربستان سعودی قصد دارد تا هم از طریق کتبی و هم شفاهی برای اجرای قرارداد نظامی دوجانبه با اسلام‌آباد ضمانت‌های لازم را اخذ کند.

    گروه جهان: دیدار غیرمنتظره محمد بن‌سلمان اگر از زاویه دفاعی بین پاکستان و سعودی‌ها بررسی شود، ممکن است این گمانه را مطرح کند که عربستان سعودی مخفیانه به‌دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای است.