شماره روزنامه ۶۰۲۳
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • همزمان با اینکه آمریکا مجموعه محدودی از اصلاحات را درخصوص کنترل سلاح گرم انجام داده، سناتورهای این کشور از لایحه‌‌ای مبنی بر کنترل همه‌‌گیری خشونت‌‌های اسلحه‌‌ای که این کشور را درگیر کرده است، رونمایی کردند. این گروه که هفته‌ها روی متن این لایحه قانونی کار می‌‌کردند، اطمینان دارند که از حمایت کافی برای تصویب در مجلس سنای آمریکا برخوردار خواهند بود و همچنین این لایحه می‌‌تواند هفته آینده توسط جو بایدن، رئیس‌‌جمهوری آمریکا به قانون تبدیل شود.
  • وزارت حمل‌ونقل سوریه روز سه‌شنبه از ورود اولین پرواز به فرودگاه لاذقیه از فرودگاه شارجه امارات پس از سال‌ها وقفه خبر داد. این پرواز قرار بود در فرودگاه بین‌‌المللی دمشق به زمین بنشیند؛ اما به‌دلیل خرابی‌‌های ناشی از بمباران اخیر اسرائیل به باند فرودگاه و ساختار آن، فرودگاه دمشق در حال حاضر برای پذیرش پروازها مناسب نیست. در همین راستا وزارت حمل‌ونقل سوریه اعلام کرد که اولین پرواز از فرودگاه شارجه امارات صبح روز سه‌شنبه وارد فرودگاه بین‌‌المللی لاذقیه سوریه شد. این پرواز حامل ۱۵۱ مسافر بود که از شارجه به فرودگاه بین‌‌المللی لاذقیه با هواپیمای شرکت «اجنحه الشام» صورت گرفت. در سوم ژوئن امسال نیز اولین پرواز با ۸۵ مسافر از فرودگاه کویت وارد فرودگاه بین‌‌المللی حلب شد.
  • با گذشت سه ماه از شروع سال جدید، وضعیت تامین ارز واردات موبایل‌های بالای 600 دلار همچنان بلاتکلیف است و هنوز هیچ سازمان و وزارتخانه‌ای صریحا حاضر به اظهارنظر درباره آینده احتمالی این موضوع نیست. با تعطیلی زودهنگام تالار دوم نیما که قرار بود پلی برای اتصال واردکنندگان موبایل و صادرکنندگان خشکبار به یکدیگر برای تبادل ارز باشد، بسیاری از سفارش‌های واردات گوشی‌های آی‌فون و پرچم‌داران دیگر برندها تا زمان تعیین تکلیف منشأ تامین ارز معلق مانده‌اند و همین امر تا حدی موجب رونق واردات مسافری این دسته گوشی‌ها شده است.
  • روز گذشته گزارش تورم ماه مه بریتانیا منتشر شد و مشخص شد که این کشور رکورد تازه‌ای را ثبت کرده است. بریتانیا با ثبت تورم 1/ 9 درصدی، رکورد 40 ساله تورم خود را شکست و همچنین در صدر جدول تورم کشورهای گروه G7 قرار گرفت. در این میان، هزینه‌های مربوط به خانه‌ها بیش از دیگر بخش‌های اقتصادی افزایش قیمت‌ها را تجربه کرد و تورم 4/ 19 درصدی را ثبت کرد. این موضوع نشانه دیگری از افزایش روز‌افزون هزینه زندگی در کشورهای جهان است و معضل تورم را بیش از پیش پررنگ می‌کند. از طرف دیگر با توجه به رشد تورم این کشور، بانک‌های مرکزی بیشتر برای افزایش نرخ بهره تحریک خواهند شد.
  • بورس تهران که پس از چهار صعود متوالی در مقیاس ماهانه، معاملات خردادماه را با افت 5/ 2‌درصدی به پایان رسانده بود، نخستین روز تابستان را نیز منفی آغاز کرد و با افت 41/ 0 درصدی تا محدوده یک‌میلیون و 533‌هزار واحدی عقب‌‌‌‌‌‌‌‌نشینی کرد. روزی سرخ که با افت قیمت 70‌درصد از نمادهای معاملاتی پایان یافت و همزمان با تداوم رکود در حجم دادوستدها، شاهد خروج بیش از 200 میلیارد‌تومان سرمایه حقیقی دیگر از گردونه معاملات سهام بودیم.
  • اگر ساخت جاده و توسعه زیرساخت‌‌‌های حمل‌ونقل، اولین گام جابه‌جایی سریع در یک کشور باشد، اولین گام افزایش رفاه و کامیابی جامعه، رشد تولید است. راه رشد تولید و تقویت صنعت چیست؟ سیاست صنعتی راهی است که بسیاری از تجربیات جهان از رابطه مستقیم آن با رشد تولید، بهبود بهره‌‌‌وری و افزایش صادرات صنعتی خبر می‌دهد.
  • بحران کرونا و مشکلات اقتصادی و سیاسی و بین‌المللی پس از آن گردشگری بین‌المللی در روسیه را به‌‌شدت در معرض آسیب قرار داد، اما فرصتی را برای رشد هرچه بیشتر گردشگری داخلی در این کشور فراهم کرد.
  • تراز تجاری ایران در فصل بهار مثبت شد. جدیدترین آمار اعلام‌شده از سوی گمرک ایران نشان می‌دهد صادرات در سه‌ماه منتهی به خرداد1401 به میزان 605میلیون دلار از واردات سبقت گرفته است. این رویداد در آمار ماهانه نیز منعکس شده و تراز تجاری خردادماه نیز مثبت بوده‌است. علاوه‌براین، صادرات سه‌ماهه امسال از نظر ارزشی رشد 21درصدی را نسبت به بهار سال گذشته تجربه کرده و واردات نیز در همین بازه زمانی افزایش 18درصدی داشته است.
  • آخرین داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌های وزارت بازرگانی و صنعت هند نشان می‌دهد که ایالات‌متحده به بزرگ‌ترین شریک تجاری هند تبدیل شده است، به‌طوری‌که تجارت دوجانبه این دو کشور به 42/ 119میلیارد دلار رسیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و از تجارت هند و چین سبقت گرفته است. بر اساس داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تفکیکی، صادرات هند به ایالات‌متحده از حدود 62/ 51‌میلیارد دلار در سال‌مالی قبل به 11/ 76‌میلیارد دلار افزایش یافته است، در حالی‌که واردات از حدود 29‌میلیارد دلار به حدود 31/ 43‌میلیارد دلار رسیده است.
  • آمارهای صادرات ایران به تفکیک گروه‌های اقتصادی در یک‌ماه سال‌جاری حاکی از آن است که کشورهای عضو همکاری اسلامی در این مدت بیش از سایر گروه‌ها کالاهای ایرانی را خریداری کرده‌اند؛ اما بیشترین رشد ارزشی صادرات مربوط به شورای همکاری خلیج‌فارس است. همچنین براساس آمارهای سازمان توسعه تجارت، در آمارهای واردات نیز کشورهای عضو همکاری اسلامی در فروش کالا به ایران پیشتاز بوده‌اند، ولی بیشترین رشد واردات مربوط به واردات کالا از کشورهای عضو همکاری جنوب شرق آسیاست.