شماره روزنامه ۶۰۲۳
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • معاملات دیروز بورس تهران با شکاف شدید نقدینگی در دو جبهه بورسی به پایان رسید. از یک طرف، صف‌آرایی گسترده سهامداران خرد در سهام گروه بانکی متوسط قیمت در این گروه را برای دومین روز پیاپی افزایش داد و حجم قابل‌توجهی از منابع پولی را روانه این دسته از سهام کرد. در نقطه مقابل، نقدینگی به خروج خود از صنایع کالایی ادامه داد تا شکاف جریان پول در دو اردوگاه بورسی تشدید شود. تمرکز فعالان بورسی برای فعالیت و تحرک بیشتر در سهام گروه بانکی را می‌توان از دو منظر نگریست. یکی انتظار و خوش‌بینی برای تغییر معادلات حاکم بر ارزش سهام بانک‌ها و دیگری مخاطرات نهفته در سودآوری صنایع رقیب. وضعیتی که از اشتیاق بورس‌بازان برای نوسان‌گیری از موج‌های کوتاه‌مدت حکایت دارد.
  • مینا افروزی
    با فرا رسیدن روز پایانی معاملات فرابورس در هفته جاری قیمت غالب نمادهای معاملاتی به محدوده منفی کشیده شد. این اولین روز منفی فرابورس در هفته جاری بود و منجر به افت تقریبا 7 واحدی (معادل 37/ 0 درصد) شاخص کل شد و این نماگر را بر سطح 1875 واحدی قرار داد. به این ترتیب شاخص بازار سهام طی هفته‌ای که گذشت رشد بیش از دو درصدی (معادل بیش از 38 واحد) را به ثبت رساند. روز چهارشنبه، بالغ بر 756 میلیون برگه بهادار به ارزش نزدیک به 356 میلیارد تومان معامله شد که حدود 119 میلیارد تومان از این نقدینگی در بازار اول و دوم به گردش درآمده بود.
  • سازمان برنامه و بودجه روز گذشته گزارشی از روند نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی، تولید هیبریدها، تولید محصولات سبک دیزلی، تجاری و سواری‌ها طی سال 96 منتشر کرد. آنچه در این گزارش سازمان برنامه و بودجه با آمار و ارقام بر آن تاکید دارد این است که در سال 96 که نه تحریمی وجود داشت و نه مشکلات کنونی گریبانگیر تولید‌کنندگان خودرو بود، هیچ یک از اهداف مدنظر خودروسازی کشور چه در بخش خروج فرسوده‌ها و چه در بخش تولید سواری و محصولات هیبریدی محقق نشده است.
  • پس از مدت‌ها کش‌و‌قوس بر سر پرونده خودروهای دپو شده در گمرک، اواخر وقت دیروز بالاخره خبر ترخیص بخش عمده‌ای از آنها اعلام شد. آن طور که معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران اعلام کرده، ۱۳ هزار خودرو دپو شده در گمرک، هفته آینده ترخیص می‌شود. به گفته مهرداد جمال ارونقی، با پیگیری‌های انجام شده در گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت و تصویب پیشنهاد جامع ارائه شده به شورای‌عالی هماهنگی سران قوا، فرآیند ترخیص بیش از ۱۳ هزار خودرو دپو شده در گمرکات، از هفته آینده آغاز خواهد شد.
  • در ادامه مرور وقایع هفتگی خودرو، امروز نیز اهم اخبار و اتفاقات رخ داده در صنعت و بازار خودرو را طی هفته جاری از نظر گذرانده‌ایم. اعلام زمان قطعی انتشار سیاست‌ کلی قیمت‌گذاری خودروها و انتشار آمار جدید از تولید در کنار احتمال واردات اتوبوس‌های دست دوم و همچنین تداوم بالانشینی قطعات در فهرست واردات، مهم‌ترین اخبار خودرویی هفته بودند که در بخش «مرور وقایع خودرویی هفته» نگاهی به آنها انداخته‌ایم.
  • تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که رشد فزاینده‌ای که از سال 2013 در بازار خودروی اروپا به‌وجود آمده است در سال 2019 به پایان خود خواهد رسید. بر اساس گفته این کارشناسان بخشی از این موضوع به‌دلیل نتایج طبیعی چرخه اقتصادی مثبت خواهد بود؛ اما عوامل مهم دیگری همچون وجود ابهام و برگزیت نیز نقش خود را ایفا خواهند کرد.
  • پس از ثبت آمار خیره‌کننده فروش در بازار کره‌جنوبی در سال گذشته، به‌نظر می‌رسد که خودروهای پاک قرار است رشد خود را در سال 2019 نیز ادامه دهند. از عوامل رونق فروش این نوع خودرو در کره‌‌جنوبی را می‌توان اعطای یارانه‌های دولتی به این محصولات و تمایل وارد‌کنندگان خودرو به فروش خودروهای پاک دانست.