شماره روزنامه ۶۰۳۳
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • سعیده نبی‌زاده: اگر تا پیش از این تن ماهی به عنوان یک غذای نسبتا ارزان در سفره اقشار کم‌درآمد و ضعیف جامعه مانند کارمندان، دانشجویان و کارگران بود، حالا دیگر افزایش قیمت چند برابری این کالا منجر به کاهش قابل توجه مصرف این محصول شده و می‌توان گفت که از سفره مردم حذف شده است. در حال حاضر خرید یک کنسرو ۱۸۰ گرمی‌ماهی تن برای مردم، نسبت به سال گذشته تا ۸۵درصد افزایش هزینه داشته است. آخرین گزارش مرکز آمار ایران حاکی از آن است که این کالا در اردیبهشت ماه امسال نسبت به سال گذشته 3/ 85 و در قیاس با فروردین سال جاری 1/ 1درصد افزایش قیمت داشته است.
  • ماهی در دو سال اخیر، بازار پرنوسانی را تجربه کرد, از یکسو کاهش صید در سواحل جنوبی کشور، باعث شد تا ماهی‌های جنوب افزایش قیمت با شیب تندتری را تجربه کنند؛ درحالی‌که ماهی‌های شمال، درصد رشد قیمت کمتری داشتند, همچنین ماهی‌هایی که برای تولید کنسرو استفاده می‌شوند، افزایش قیمت بیشتری را تجربه کردند؛ زیرا واردات با افزایش هزینه‌ها و دشواری‌های فنی مواجه شد و بخشی از نیاز کارخانه‌های داخلی، از بازار داخلی تامین می‌شود, اما ماهی‌های رودخانه‌ای، افزایش چندانی نداشتند تا جایی که اکنون کولی‌ماهی با قیمت کیلویی 25هزار تومان، ارزان‌ترین نرخ بخش شیلات بازارهای روز شهرداری را به خود اختصاص داده است, قیمت محصولات تمیزشده و بسته‌بندی‌شده نیز متناسب با مواد اولیه آن تغییر کرد؛ به‌گونه‌ای که ماهی‌های ریزاندام کیلکا در…
  • يونس ژائله مديرعامل شركت شيرين عسل
    موضوعی اساسی که در شرایط کنونی توجه به آن حائز اهمیت است مساله عدم تناسب تولید با امکانات زیرساختی به خصوص در حوزه ماشین‌آلات است. نکته مهم آن است که کشور ما از منظر تکنولوژی تولید پا به پای کشورهای مطرح جهان در حرکت است و کارخانه‌های روز دنیا در حوزه تولید و بسته‌بندی در کشور به کار گرفته می‌شوند؛ با این حال اگر از منظر کیفی محصولاتی همپای محصولات خارجی تولید نمی‌کنیم، سوالی است که باید به آن توجه شود. یکی از موضوعاتی که در این حوزه باید به آن توجه شود مساله استاندارد است و باید گفت دلیل کیفیت پایین محصولات ایرانی در مقایسه با نمونه‌های خارجی همین مساله است. سطح استاندارد در شرایط کنونی نیازمند بازبینی است تا بتوان تولید کیفی را با کمیت بالا عملیاتی کرد.
  • دنیای‌اقتصاد: کرونا در این ماه‌ها بر تولید برنامه‌های تصویری تاثیر گذاشته و کارهای بسیاری روی زمین مانده است. پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان دیروز صفحه رسمی «خندوانه» از پیش تولید سری هشتم این برنامه تلویزیونی خبر داد و اعلام کرد تولید برنامه با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی مربوط به کرونا، به تازگی شروع شده و قرار است به‌زودی پخش شود. گویا در فصل هشتم «خندوانه» علاوه بر آیتم‌های ثابت و پرطرفدار، آیتم‌های جدیدی طراحی شده است تا تماشاگران این برنامه را سرگرم کند. قرار است این مجموعه از 17 آبان ساعت ۲۳ در چهار شب متوالی، از دوشنبه تا پنج‌شنبه از شبکه نسیم روی آنتن برود.
  • بوکر و گنکور به‌عنوان دو جایزه بزرگ ادبی برندگان خود را اعلام کردند و جالب اینکه برندگان هر دو جایزه از نوینسدگان آفریقایی هستند. اعضای هیات داوران جایزه ادبی «بوکر»، امسال «دیمون گالگوت» نویسنده اهل آفریقای جنوبی را برای خلق رمان «عهد» که روایتی از یک خانواده سفیدپوست اهل آفریقای جنوبی در اواخر آپارتاید است، به‌عنوان برنده این جایزه برگزیدند. با این‌که «گالگوت» پیش‌تر دوبار در جمع نامزدهای نهایی این جایزه ادبی قرار گرفته بود، اما این نخستین‌باری است که این نویسنده این جایزه ۵۰هزار پوندی را دریافت می‌کند.
  • سوم خردادماه 1295 در تهران به دنیا آمد؛ نـوه قوام‌الدوله، وزیر مالیه مظفرالدین شاه و فرزند مصطفی‌خان دوام‌السلطنه بود. در هجده‌سـالگی پـس از اخذ دیپلم از هنرستان صنعتی برای اولین بار بازی در تئاتر را تجربه کرد؛ ولی به‌طور رسمی و حرفه‌ای با حضور در نمایش یوسف و زلیخـا در سال 1321 در تئـاتر سـپاهان اصـفهان وارد حرفه بازیگری شد. همچنین بازی در سینما را از سال ۱۳۴۵ با فیلم «گنجینه سلیمان» کاری از «عزیزالله رفیعی» آغاز کرد و بعد از انقلاب هم همچنان در سینما و تلویزیون حضور داشت. او در سال ۱۳۷۰ لوح تقدیر نقش دوم مرد برای فیلم «خانه خلوت» ساخته مهدی صباغ‌زاده را از دهمین دوره جشنواره فیلم فجر دریافت کرد. جهانگیر فروهر در طول بیش از 55 سال فعالیت هنری‌اش در نزدیک به 100 فیلم سینمایی و 30 سریال تلویزیونی جلوی دوربین…
  • اشغال نظامی، پیامدهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای کشور اشغال‌‌‌شده دارد. چنین پیامدهایی، به‌خصوص اگر این اشغال در راستای اهداف نظامی باشد، بیشتر خواهد بود و در نتیجه آن، منابع اقتصادی و انسانی کشور اشغال‌شده در خدمت اهداف نظامی کشور اشغالگر قرار می‌گیرد. چنین قاعده‌ای در خصوص اشغال ایران در شهریور ۱۳۲۰ نیز صادق است؛ زیرا نیروهای متفقین با اهداف نظامی، ایران را اشغال کردند و بخش اعظمی از منابع اقتصادی و انسانی آن را در راستای این هدف تحت اختیار خود درآوردند که صنایع ایران نیز از این قاعده مستثنی نبود. اشغال ایران از سوی متفقین سه پیامد عمده برای صنعتی‌سازی در ایران داشت که عبارت بودند از: ۱) اخراج متخصصان و کارشناسان صنعتی آلمان از ایران؛ ۲) کاهش تولید یا تعطیلی کارخانه‌ها و 3) اشغال کارخانه‌های…
  • ایسنا: یکی از نخستین‌ نسخه‌های بازآفرینی‌شده تابلوی نقاشی مشهور «مونالیزا» در یک حراجی ارائه خواهد شد. ده‌ها مورد از این کپی‌ها شناسایی شده‌اند و حالا یکی از همین کپی‌ها نهم نوامبر در حراجی آثار قرن نوزدهم و استادان قدیم نقاشی فرانسوی «آرت‌کیوریال» با ارزش تقریبی ۱۵۰هزار تا ۲۰۰هزار یورو روانه بازار هنر خواهد شد. این نقاشی کپی به نسبت سایر کپی‌های مونالیزا ارزشمندتر است و دلیل آن هم این است که این نقاشی کپی به حوالی ۱۶۰۰ میلادی تعلق دارد و توسط نقاشان مکتب فرانسوی خلق شده است. به احتمال زیاد این نقاشی با مشاهده نقاشی اصلی خلق شده است. «مونالیزا» اثر «داوینچی» پس از مرگ «داوینچی» در سال ۱۵۱۹ به فرانسه برده و به «فرانسوای یکم» فروخته شد. چندی پیش نیز یکی دیگر از کپی‌های مشهور تابلوی نقاشی «مونالیزا» در یک…
  • نوآوری مسکویه رازی در تاریخ‌نویسی در محدوده دریافتی از وجوه سه‌گانه از سنت ممکن شده است که او یکی از مهم‌ترین نمایندگان آن در عصر زرین فرهنگ ایران به شمار می‌‌‌آمد.
  • بیشتر‌ اهالی سرشناس قلم قرن بیستم – نویسندگان کتاب، مقاله و گزارش – نامه‌های بسیاری هم نوشته‌اند. گاهی اوقات نامه‌های آنها بازتاب «حقیقت» نوشته‌هایشان و نیز شکل‌دهنده آنهاست؛ بعضی اوقات هم در قالب کتابی جمع می‌شوند. هردوی این قضایا درباره جورج اورول صحت دارد؛ نویسنده‌ای که مجموعه‌ای از نامه‌هایش، به ویرایش پیتر دیویدسون، منتشر شده است. نامه شگرفی که پیش‌رو دارید هم از این مجموعه گرفته شده است؛ نامه‌ای به‌سال۱۹۴۴ خطاب به فردی به نام نوئل ویلمت که از نویسنده «۱۹۸۴» و «مزرعه حیوانات» پرسیده بود «آیا تمامیت‌خواهی و امثال آن، حقیقتا در حال رشد و گسترش هستند؟ چون به‌نظر نمی‌رسد در [انگلیس] و ایالات‌متحده این‌طور باشد.» اورول در پاسخ ویلمت می‌نویسد: