شماره روزنامه ۶۰۴۰
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • در‌حالی‌که نزدیک به دو سال و نیم از انزوای خودروسازی ایران و قطع ارتباط با خارجی‌ها به دلیل تحریم‌های آمریکا می‌گذرد، احیای احتمالی توافق هسته‌ای و برجام می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت شرکای پیشین و حتی شرکت‌های جدید به کشور شود.
  • ترخیص تعدادی از خودروهای وارداتی دپویی، پس از سه مصوبه هیات وزیران و با گذشت حدود سه سال از توقف واردات خودرو به کشور همچنان بلاتکلیف مانده است. اگرچه با مجوز هیات دولت و حل مشکلات قضایی از ۱۳ هزار خودرو دپویی، ۱۴۰۰ دستگاه همچنان در گمرکات کشور باقی است با این حال این بار نه دستگاه قضا از ورود این خودروها به کشور ممانعت کرده و نه بوروکراسی اداری، بلکه عدم ارائه مجوز سازمان ملی استاندارد به خودروهای وارداتی همچون بی ام و، بنز و پورشه اجازه ترخیص این خودروها را نمی‌دهد.
  • منابع مختلفی در بازار آمریکا خبر داده‌اند که تولیدکنندگان خودرو و دیگر صنایعی که برای تولیداتشان از فولاد به‌عنوان ماده اولیه استفاده می‌کنند، با کمبود عرضه این ماده اولیه مواجه شده‌اند که در صورت تداوم می‌تواند منجر به توقف یا کاهش شدید محصولات شان شود.به گزارش استاندارد ‌اند‌پورز گلوبال، از ماه اکتبر چند منبع آگاه از مراکز خدمات نورد فولاد نسبت به کاهش دسترسی خودروسازان به فولاد هشدار دادند و گفتند که تقاضای این ماده حیاتی برای خودروسازی از عرضه آن سبقت گرفته است. آمار نشان می‌دهد که موجودی ورق‌های فولاد در حال حاضر پاسخگوی تنها 7/ 1 ماه خودروسازان آمریکایی است. کی‌بنک تحلیلگر مرکز فیل‌گیبس در یادداشتی که اوایل این هفته منتشر کرد نوشت: «این کمترین میزان موجودی فولاد برای خودروسازان از ماه مارس سال 2004…
  • گزارش‌های محلی چین حکایت از آن دارند که یک شرکت دولتی خودروسازی این کشور به‌نام «هوآچن گروپ» اعلام ورشکستگی کرده و با کمک دولت وارد فرآیند احیای وضعیت بدهی‌ها شده است. بنا به گزارش «جاست اتو»، این شرکت که مقر اصلی آن در لیائونینگ، استان شرقی چین واقع است، مالک چهار شرکت ثبت شده خودروسازی شامل برلیانس است که با شرکت خودروسازی بی‌ام‌و یک سرمایه‌گذاری مشترک با سهم 50-50 دارد. شرکت هوآچن 16 نوامبر اعلام کرد که بدهی‌هایش از 990 میلیون دلار آمریکا بیشتر و این مساله برایش موجب بروز مشکلات نقدینگی شده است. پس از آنکه ناتوانی این شرکت در بازپرداخت بدهی‌هایش محرز شد، دادگاه در روز 20 نوامبر ورشکستگی این شرکت را تایید کرد. این یکی از بزرگ‌تر‌ین ورشکستگی‌هایی است که در موج افت بازار خودروهای چینی از ژوئن سال 2019…
  • سندیکای خودروسازان اندونزی پیش‌بینی کرده است که فروش خودرو در این کشور تا سال آینده نیز به دوران پیش از پاندمی باز نخواهد گشت چون احیای اقتصادی زمان می‌برد و بحران کووید همچنان در حال آسیب زدن به صنعت خودروی این کشور است.به گزارش سایت «استار»، این سندیکا پیش‌بینی کرده است که فروش داخلی خودرو در سال 2021 به 800 هزار دستگاه خواهد رسید که کمتر از سطح 03/ 1 میلیون دستگاه خودروی فروخته شده قبلی است. این پیش‌بینی زمانی مطرح شد که سندیکا پیش‌بینی خود از فروش خودرو را در سال جاری برای دومین بار کاهش داد و از 600 هزار دستگاه به 525 هزار دستگاه رساند.
  • آن‌طور که مسوولان گمرک کشور اعلام کرده‌اند، ایران در سال گذشته بیش از 7/ 5 میلیون دلار صادرات خودرو داشته است. بر این اساس، در سال گذشته حدود هزار و 300 دستگاه خودرو به ارزش پنج میلیون و ۷۲۲ هزار و هفت دلار به ۹ کشور صادر شده است. طبق اعلام سید روح‌اله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران وزن خودروهای صادراتی حدود هزار و 573 تن بوده و میزبان آنها کشورهای هنگ‌کنگ، تایوان، سوریه، امارات، اسپانیا، چین، عراق و ترکیه بوده‌اند.
  • قائم‌مقام فروش گروه خودروسازی سایپا گفت: اکنون کمتر از ۲ هزار خودروی پراید ناقص وجود دارد که پس از تکمیل قطعات به مشتریان تحویل خواهیم داد.مجید باقری قائم‌مقام فروش گروه خودروسازی سایپا درباره تحویل خودروهای ناقص به مشتریان و شایعه ادامه دار بودن تولید پراید، گفت: همان‌طور که همه می‌دانند مراسم رسمی برای پایان تولید پراید، اواخر تیرماه برگزار شد و پس از آن خودروی پراید از خط تولید کنار رفت. قائم‌مقام فروش گروه خودروسازی سایپا بیان کرد: در آن مراسم آخرین پراید تولیدی شرکت سایپا به نمایش گذاشته شد و بعد از آن خطوط تولید این خودرو به‌طور کامل جمع شد. وی تاکید کرد: تعدادی خودروی ناقص داریم که پراید، تیبا، ساینا و کوئیک جزو آنها هستند و در نتیجه آن دسته از خودروها باید تکمیل و تحویل مشتریان داده می‌شد.
  • مراسم قرعه‌کشی مرحله هشتم از فروش فوق‌العاده محصولات ایران خودرو صبح دیروز با حضور نمایندگان نهاد‌های نظارتی در محل سالن کنفرانس معاونت بازاریابی و فروش این شرکت، برگزار شد.در این مرحله از فروش فوق‌العاده ایران خودرو، از بین بیش از ۴ میلیون متقاضی، ۱۰‌هزار نفر برنده قرعه‌کشی شدند. همچنین در این مرحله از فروش، در مجموع ۴ میلیون و ۳۳۲ هزار و ۹۵ نفر ثبت نام کردند که ۴ میلیون و ۲۱۰ هزار و ۵۸۳ نفر واجد شرایط حضور در قرعه‌کشی شدند.
  • بر اساس آخرین آمار اعلام شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، در هفت ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، در تولید انواع خودروها به جز اتوبوس، مینی‌بوس و ون، رشد تولید دیده می‌شود.
  • مدیرعامل و مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا در نشست مشترک با اعضای هیات‌مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، نحوه اجرای بسته جهش تولید صنعت خودرو و قطعه‌سازی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت مراحل پایانی را می‌گذراند، بررسی کردند.در این جلسه قرار شد پیشنهادهای مطرح شده از سوی طرفین برای افزایش تولید خودرو و کاهش التهاب‌های بازار، در نشست‌های تخصصی ارزیابی شود.در این نشست مشترک، سیدجواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به طراحی و تدوین بسته جهش تولید صنعت خودرو در وزارت صنعت، معدن و تجارت که مراحل پایانی خود را طی می‌کند، گفت: گروه خودروسازی سایپا مکلف شده است که در 6 ماه نخست اجرای طرح یاد شده 330 هزار دستگاه انواع خودرو تولید کند و در 6 ماه دوم اجرای طرح جهش تولید صنعت خودرو افزایش 10…