شماره روزنامه ۶۰۲۳
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • استارت‌آپ تاکسی پرنده «لیلیوم» فاز اول آزمایش پرواز تاکسی پرنده خود را با موفقیت پشت‌سر گذاشت. «لیلیوم جت» حالا قادر است با سرعت بیش از 100 کیلومتر بر ساعت پرواز کند. شرکت سازنده این جت تصاویری را از پرواز این تاکسی پرنده منتشر و اعلام کرد که فاز اول آزمایش این محصول را با موفقیت پشت‌سر گذاشته است.
  • پس از رشد بهای تیرآهن سبک در مهرماه، هم‌اکنون شاهد رشد بهای میلگرد در بازار داخلی هستیم که در گزارش‌های قبلی به آن اشاره شد. سوالی که هم‌اکنون مطرح است را باید در دورنمای رشد قیمت‌ها جست‌وجو کرد یعنی باز هم رشد قیمت‌ میلگرد ادامه می‌یابد؟ برای پاسخ به این پرسش در ابتدا باید به دلایل رشد قیمت میلگرد در روزهای اخیر اشاره کرد، سپس به شرایط این روزهای بازار پرداخت تا بتوان پاسخ دقیق‌تری داد. البته پیش‌بینی آینده بازارها به شدت دشوار است و نمی‌توان پاسخ قطعی به این سوال داد؛ چراکه شواهد بازار از تناقضات بسیاری حکایت دارد که پاسخ به این پرسش را دشوار یا حتی غیرممکن می‌سازد. البته هیچ بعید نیست این رشد قیمت‌های اخیر همچون هفته‌های قبل مقطعی بوده و تداوم نداشته باشد.
  • شین هوا، خبرگزاری رسمی چینی در گزارشی به نقل از انجمن آهن و فولاد چین اعلام کرد که متوسط شاخص قیمت سنگ‌آهن در این کشور در ماه دسامبر در مقایسه با ماه قبل از آن با کاهش 37/ 0 درصدی روبه‌رو شده و به 35/ 335 واحد رسیده است. این در شرایطی است که شاخص قیمت سنگ‌آهن تولیدی در داخل کشور 22/ 4 درصد در این ماه کاهش یافته و به 45/ 330 رسیده است. شاخص قیمت سنگ‌آهن وارداتی نیز در این ماه 38/ 0 درصد افزایش یافته و به 27/ 336 واحد رسیده است. به گفته انجمن آهن و فولاد چین، ذخایر سنگ‌آهن بنادر داخلی نیز به 120 میلیون تن در پایان ماه سپتامبر رسیده که 81/ 0 درصد در مقایسه با ماه قبل از آن کاهش یافته است.
  • در آخرین روز معاملاتی هفته، قیمت آهن و شمش فولاد کارخانه‌های مختلف با ثبات نسبی روبه‌رو شد. در این روز فقط فولاد کیمیا رشد قیمت 10 تومانی داشت. مقاطع فولاد نیز همچنان از ثبات قیمت برخوردار بودند.
  • چهل و چهارمین جلسه میز تخصصی کالایی با موضوع هم‌اندیشی درخصوص راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی کشمش عصر دیروز در محل بورس‌کالای ایران برگزار شد.
  • معاون «علمی و فناوری» رئیس‌جمهور با حضور در نمایشگاه دائمی «توسعه تکنولوژی و ساخت داخل» فولادخراسان در شهرک فناوری استان خراسان رضوی، از نزدیک با اقدامات بومی‌سازی و نیازهای فناورانه فولاد‌خراسان و حجم سرمایه‌گذاری انجام شده، آشنا شد.
  • تولید آهن اسفنجی در فولاد بافت از مرز 70 هزار تن عبور کرد. به گزارش روابط‌عمومی شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان، شرکت فولاد بافت زیر مجموعه هلدینگ معدنی ماهان توانست با تولید 70 هزار و 246 تن آهن اسفنجی در مهرماه رکورد تولید آهن اسفنجی را در این شرکت به ثبت رساند. این شرکت در مرداد ماه معادل 41 هزار و 367 تن و در شهریور ماه معادل 49 هزار و 387 تن آهن اسفنجی تولید کرده است که در مهرماه با اختلاف بیش از 20 هزار تنی موفق به ثبت رکورد مزبور شد.
  • برخلاف پیش‌بینی فعالان بازار، بسیاری از خودروها در هفته جاری با افزایش قیمت همراه شد. هفته گذشته همزمان با تخلیه حباب قیمتی بسیاری از خودروها، برخی از کارشناسان و فعالان بازار این روند را ادامه‌دار پیش‌بینی کرده بودند که در هفته جاری نیز افت قیمت‌ها تداوم خواهد داشت این در شرایطی است که برخلاف پیش‌بینی این کارشناسان، نه تنها قیمت‌ها در بازار افت نکرد بلکه نسبت به هفته گذشته قیمت بسیاری از محصولات خودروسازان روند صعودی به خود گرفت.
  • طی هفته جاری اخبار گوناگونی با محوریت خودرو منتشر شد. بی‌شک اظهارات رئیس کل بانک مرکزی و واکنش فعالان زنجیره خودروسازی به گفته‌های وی مبنی بر فشل بودن خودروسازان در صدر اخبار این هفته قرار دارد. همچنین اظهارنظر رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره واگذاری الباقی سهام شرکت‌های خودروساز، انتقاد دو انجمن قطعه‌ساز به میزهای داخلی‌سازی، کاهش تیراژ تولید در نیمه اول سال جاری و تکذیب غول خودروسازی آلمان یعنی فولکس واگن درباره احداث کارخانه این خودروساز در منطقه بالکان، دیگر اخبار خودرویی است که مورد توجه بود.
  • روز چهارشنبه ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا در گفت‌وگویی با روزنامه «فایننشال تایمز» پیشنهاد کرد که مذاکرات جدید با اتحادیه اروپا می‌تواند جایگزین تعرفه بر محصولات خودرویی باشد که تصمیم آن در ماه آینده گرفته خواهد شد.