شماره روزنامه ۶۰۲۳
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • اخیرا یک محموله قراضه حوزه دریای بالتیک با رشد قیمت در ترکیه معامله شده است. 26 هزار تن قراضه سنگین کلاس 1 و 2 خلوص 20-80 حدود 328 دلار در هر تن سی‌اف‌آر و 9 هزار تن قراضه در 338 دلار در هر تن سی اف آر معامله شد؛ به این ترتیب متوسط قیمت نسبت به اواخر سپتامبر تا 5 دلار رشد داشت.
  • عرضه‌کننده‌های مقاطع سی‌آی‌اس قیمت‌های پیشنهادی خود را پایین آوردند؛ چرا‌که تقاضا در اغلب بازارهای مصرف‌کننده کم است و جو بازار بیلت نیز منفی است. با این حال اغلب خریداران باز هم منتظر کاهش قیمت هستند و ترجیح می‌دهند فعلا خرید نکنند.
  • تسویه ارزی بهای نفت در بورس عملا باعث می‌شود که بخش خصوصی که یکی از دو نهاد تاثیرگذار در موفقیت این راهکار است با چالش‌هایی جدی مواجه شودهرچند زیرساخت‌های بورس آماده است و بخش خصوصی برای ورود به بازار نفت تمایل دارد.
  • تمامی عرضه‌کنندگان گندله موظف هستند بر‌اساس فرمول تعیین‌شده (یعنی 5/ 21 درصد قیمت شمش خوزستان و نه بر‌اساس نرخ صادراتی) گندله تولیدی خود را به داخل عرضه کنند.
  • دیروز شمش فولاد از سوی اغلب ذوبی‌ها با ثبات نرخ در بازار غیر‌رسمی عرضه شد.در این مدت، مقاطع فولاد نیز همچنان بدون تغییر قیمت عرضه شدند.
  • دکترموسی غنی‌نژاد
    اقتصاددانانی با گرایش فکری کم و بیش همسو اخیرا در دو نامه سرگشاده به بررسی وضعیت دشوار کنونی اقتصاد کشور پرداخته و راه‌حل‌هایی ارائه داده‌اند. نگاهی به محتوای این دو نامه می‌تواند روشنگر برخی اختلاف نظرهای موجود در میان دو گروه از اقتصاددانان، دانشگاهیان، روشنفکران و کارشناسانی باشد که هر دو منتقد وضع موجود هستند؛ اما تحلیل‌های متفاوت و بعضا متناقضی دارند که طبیعتا به رهنمودهای متفاوتی برای برون‌رفت از معضلات کنونی می‌انجامد.
  • پس از کش و قوس‌های فراوان، مجلس شورای اسلامی بالاخره به لایحه دولت مبنی‌بر پیوستن ایران به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT)، رای مثبت داد تا در این دوران تحریم، راهی برای انجام مراودات مالی با دنیا باقی بماند.
  • ارتقای استاندارد محصولات تولید شده در شرکت‌های خودروساز، همواره چالش‌برانگیز بوده است. این در شرایطی است که طبق آخرین دستورالعمل سازمان ملی استاندارد، خودروسازان باید تا پایان دی‌ماه امسال استانداردهای 85 گانه را در محصولات تولیدی خود اعمال کنند. حال با توجه به بازگشت تحریم‌ها ابهاماتی در مورد ادامه روند اجرایی شدن استانداردهای جدید به‌وجود آمده است.
  • خودروی نیسان لیف با فروش بالغ بر ۲۶ هزار دستگاه تنها در عرض مدت ۸ ماه، تبدیل به پرفروش‌ترین و پرمتقاضی‌ترین محصول تمام برقی در جهان شده است. این ارقام به آن معناست که این خودرو در هر ۱۰ دقیقه توسط یک مشتری اروپایی خریداری و استفاده شده است. البته لازم به ذکر است که بیش از ۸ هزار دستگاه از این خودرو توسط شرکت‌ها و سازمان‌های‌ تجاری و دولتی به‌عنوان ناوگان حمل‌و‌نقل سفارش داده شده است.
  • تمایل خودروسازان ژاپنی به بازار خودرو آفریقا به‌طور روزافزونی در حال افزایش است. آفریقا اکنون دارای جمعیت در حال رشد به‌ویژه در طبقه متوسط است و با توجه به عدم حضور خودروسازان مطرح در این بازار می‌تواند فرصت بی‌بدیلی برای خودروسازان ژاپنی محسوب شود.