شماره روزنامه ۶۰۲۳
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • دکتر علیرضا سلطانی

    کارشناس اقتصاد انرژی

    اقتصاد ایران در حال حاضر در یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین بزنگاه‌های تاریخی قرار گرفته است. این اقتصاد در پرتو توافق هسته‌ای و اجرای برجام، از دایره تنگ محدودیت‌ها و تحریم‌ها رهایی یافته است، اما رفع تحریم‌ها به جز در مورد افزایش تولید و صادرات نفت، هنوز در سایر بخش‌های اقتصادی به‌صورت گسترده و عینی آثار خود را نشان نداده است. تحمیل شدیدترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های اقتصادی و هزینه بالایی که طرف‌های تجاری ایران در سایه این تحریم‌ها پرداخت کردند، مانع از احیا و برقراری سریع مناسبات مالی، تجاری و اقتصادی ایران با بانک‌‌ها و بنگاه‌های خارجی شده است.

  • فرهاد فزونی
    عضو هیات نمایندگان اتاق ایران

    با استعفای محسن جلال‌پور از ریاست اتاق ایران و نزدیک شدن زمان انتخابات برای تعیین جایگزین او، بحث انتخاب رئیس آتی بزرگ‌ترین تشکل اقتصادی کشور که برخی آن را پارلمان بخش خصوصی نامیده‌اند، سخت گرم شده است. صداوسیما، جراید و شبکه‌های اجتماعی هر یک به نحوی، گاهی با اطلاعات اشتباه، به این گمانه‌زنی‌ها ورود کرده‌اند. قلم به دستان نیز هر یک حدسی می‌زنند و سعی می‌کنند فرد مورد علاقه خود را به‌صورت پنهان و آشکار حمایت کنند، اما به‌راستی به‌دنبال چه کسی باید گشت؟ شکی نیست که تمام نامزدهای ریاست اتاق با حسن نیت و قصد خدمت قدم در این مسیرگذاشته‌اند.

  • وزیر راه و شهرسازی چهارشنبه شب در برنامه تلویزیونی اعلام کرد: به دنبال کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن یکم از 11 درصد فعلی به 9 درصد هستیم که این موضوع در صورت تایید بانک مرکزی، محقق می‌شود. عباس آخوندی کاهش 2 واحد درصدی نرخ سود تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم را در استقبال بیشتر متقاضیان از این وام موثر دانست و در عین حال درباره کارکرد صندوق یکم گفت: این صندوق بابت سپرده‌گذاری متقاضیان، سودی به آنها پرداخت نمی‌کند، بنابراین قیمت تمام شده تسهیلات در صندوق پایین‌تر از سایر وام‌های بانکی است و کاهش نرخ سود تسهیلات آن امکان‌پذیر است.

  • کمیسیون تعیین نرخ کالاهای صادراتی روز 5 شهریور سال 1352 نرخ کرک بز و چند کالای صادراتی دیگر را تعیین کرد و روز ششم شهریور سال 1352 نرخ‌های مزبور به این شرح در جراید اعلام شد: کرک بزی تصفیه شده سفید (کشمیران) کیلویی 600 ریال، کرک بزی تصفیه شده الوان (کشمیران) کیلویی 550 ریال، کرک بزی تصفیه شده کرمانی غیردباغی کیلویی 200 ریال، زیره سبز ماشینی کیلویی 66 ریال، رنگ‌های روغنی درجه 3 هر گالن 60 ریال، رنگ‌های روغنی درجه 2 هر گالن 80 ریال، رنگ‌های روغنی درجه یک هر گالن 100 ریال، قابلمه آلومینیومی کیلویی 100 ریال و گردو کیلویی 12 ریال.

  • تسنیم: نماینده مردم شهرستان‌های دشتی و تنگستان گفت: تدوین قراردادهای جدید نفتی با روش‌های نوین در جلب مشارکت کشورهای مختلف در اجرای طرح‌های وزارت نفت می‌تواند این صنعت را از سقوط نجات دهد. سید کمال‌الدین شهریاری در نشست شورای اداری استان بوشهر با بیان اینکه وزارت نفت نقش مهمی در تامین درآمد کشور دارد، اظهار کرد: وزارت نفت مانند نان‌آور خانواده است و این مهم نشان بر این دارد که اقتصاد ما بر مبنای منابع نفتی شکل گرفته است.

    وی با بیان اینکه درآمد کشور از منابع نفتی تامین می‌شود، افزود: نفت باید درآمدزایی کند و این درآمد را برای اجرای سایر طرح‌ها و خدمات در اختیار دیگر دستگاه‌های اجرایی قرار دهد.

  • گروه اقتصاد بین‌الملل: نشریه اکونومیست در سرمقاله این هفته خود به موضوع کشف ناشناخته‌های فضا پرداخت و نوشت کشفیات جدید، ابزارهای هوشمند و افرادی که تخیل مهارنشدنی دارند، بار دیگر اکتشاف فضا را هیجان‌انگیز کرده‌اند. اکونومیست نوشته است این واقعیت که مایع آب می‌تواند بر سطح نزدیک‌ترین ستاره به خورشید در جریان باشد، به این معنا نیست که درآنجا قطعا آب وجود دارد. به علاوه این واقعیت که هوا و آب می‌تواند امکان وجود حیات در این دنیای جدید را فراهم کند، به این معنا نیست که قطعا در آنجا موجودات بیگانه وجود دارند، اما از سوی دیگر احتمال همه اینها وجود دارد.

  • اینپیا: در هفته جاری حجم معاملات نسبت به هفته گذشته افزایش پیدا کرد و از طرف دیگر عرضه‌ها با افزایش خوبی مواجه شده بودند. در کل بیش از 82 درصد از محصولات عرضه شده از سوی متقاضیان خریداری شد، این در حالی بود که در هفته گذشته 94 درصد از کل عرضه‌ها خریداری شده بودند با وجود کاهش 12 درصدی حجم معامله نسبت به عرضه‌ها، حجم مقداری معاملات کاهشی 2 هزار تنی را تجربه کرده است. در این بین 33 گرید از 74 گرید عرضه‌شده با رقابت قیمتی به فروش رسیدند. البته در مقایسه با هفته گذشته حجم معاملات مچینگ هم رشد بسیار محسوسی داشت.

  • گروه اقتصاد بین‌الملل: وزارت حمل و نقل کره‌جنوبی اعلام کرد شرکت آئودی هزار و 534 دستگاه خودروی ای8 را به‌دلیل از کار افتادن موتور در این کشور فراخوان می‌کند. این وزارتخانه همچنین اعلام کرد کره نخستین کشوری است که آئودی برای مشکل ای‌8 فراخوان می‌دهد. به گزارش رویترز، مقامات کره‌جنوبی اعلام کردند آئودی این فراخوان را به ایالات متحده و دیگر کشورها نیز گسترش خواهد داد. سخنگوی آئودی کره تایید کرد که این نخستین فراخوان به‌دلیل این مشکل است اما درمورد گسترش این فراخوان به دیگر کشورها ابراز بی‌اطلاعی کرد.

  • معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اعلام کرد ایران در لیست ۵۰ کشور برتر جذب‌کننده گردشگر در جهان است. به گزارش خبرگزاری «مهر»، مرتضی رحمانی موحد با بیان این مطلب در نشست شورای اداری استان کرمانشاه افزود: «از نظر درآمدی نیز در بحث گردشگری رتبه ۳۹ را در دنیا داریم. » به گفته وی، سازمان میراث فرهنگی دو عنصر راهبردی و بسیار مهم را برای توسعه گردشگری در دستور کار دارد؛ تاکید مقام معظم رهبری بر ۵ برابری شدن ایرانگردان خارجی و نگاه ویژه دولت در سطح برنامه‌های ششم به بحث گردشگری است.

  • علیم یارمحمدی، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: وسعت زیاد و همچنین تقاضا برای حمل‌ونقل ریلی در اطراف کلان‌شهرها، راه‌آهن را بر آن داشته تا برنامه‌های توسعه‌ای را برای شهرهای بزرگ تدوین و در دستور کارهای خود قرار دهد تا مردم در این مناطق بتوانند با استفاده از حمل‌ونقل ریلی به سهولت تردد کنند. به گزارش روابط‌عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، علیم یارمحمدی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی.

    با بیان اینکه مسوولان و تمام دست اندرکاران صنعت حمل‌و‌نقل ریلی کشور باید با رویکرد مثبت برنامه‌های توسعه حمل‌و‌نقل ریلی را دنبال کنند، اظهار کرد: نمایندگان مجلس برای توسعه حمل‌ونقل کشور به خصوص صنعت ریلی و اینکه کشور به سمت و سوی کاهش آلودگی هوا و سرعت و ایمنی بالا در جابه‌جایی برسد، تلاش‌های…