شماره روزنامه ۶۰۳۳
|

آرشیو اخبار : %D9%BE%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C %D8%A7%DB%8C%D9%86 %D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87

  • کریستن استوارت، بازیگر که امسال از اعضای گروه داوری بخش اصلی جشنواره فیلم کن است، در اعتراض به قانون نپوشیدن کفش بی‌پاشنه، در حضور عکاسان کفش‌های پاشنه بلندش را درآورد و با پای برهنه روی فرش قرمز رفت.
  • سریال تلویزیونی «همراز» ساخته سامان مقدم جمعه 28 اردیبهشت در دومین قسمت از مجموعه «سی سریال» شبکه چهار پخش و تحلیل می‌شود.
  • اولین قسمت از فصل جدید «هزار داستان» با حضور فریبا کوثری در ماه رمضان روی آنتن شبکه نسیم می‌رود.
  • رمان «آخرین قارون» نوشته اسکات فیتزجرالد با ترجمه علی‌رضا کیوانی‌نژاد منتشر شد. کیوانی‌نژاد درباره این رمان گفت: ترجمه‌ من براساس نسخه‌ای است که انتشارات پنگوئن پنجم فوریه‌ ۲۰۰۲ منتشر کرده بود. من هم همان کتاب را در ۱۳۹۳ ترجمه کردم.
  • آلبوم موسیقی بی‌کلام «فصل سکوت» با هنرمندی فرهاد هراتی آهنگساز و رهبر ارکستر در قالب یک اثر تجربی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.
  • رسیتال پیانوی محمدرضا ظریف برگزار می‌شود. ظریف که پس از ۱۰ سال دوری از صحنه، در فرهنگسرای نیاوران به اجرای برنامه می‌پردازد در نظر دارد در این رویداد قطعات متفاوتی برای مخاطبان بنوازد. این رسیتال پیانو در هفت سبک موسیقی از جمله کلاسیک، رومانتیک، مدرن، پاپ کلاسیک، نیو ایج، لایت و بلوز به آهنگسازی و نوازندگی این هنرمند خواهد بود. در این کنسرت قطعاتی از شیلر، لودوویکو اینائودی، یان تیرسن، ییروما و هانس زیمر نواخته می‌شود. رسیتال پیانوی محمدرضا ظریف پنج‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه ساعت ۲۱ در سالن خلیج‌فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.
  • یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.
  • نادرشاه از ایل ترکمانی افشار بود. مینورسکی طایفه نادر را یکی از طوایف صحرانشین و جزو میمنه سپاه اغوزخان دانسته است. وی می‌نویسد، طایفه افشار از بیم مغول ترکستان را ترک کرده و به آذربایجان کوچیدند. جهانگشای نادری و عالم‌آرای نادری درخصوص تبار و نژاد نادرشاه عموما سکوت و به‌صورت ضمنی نیز به تبار قومی/ عشیره‌ای نادرشاه اشاره می‌کنند. جهانگشای نادری در مقدمه، نادرشاه را «قهرمان سلسله جلیله ترکمانیه» معرفی می‌کند و در ذکر سلسله نسب نادری نیز به تبار ترکمانی وی اشاره دارد.
  • دکتر سعید میرسعیدی
    این کتاب که از اولین نمونه‌های شرح حال و روزنامه‌نویسی در ایران است در دوره زندیه نوشته شده است و وقایعی از اواخر دوره افشاریه و سراسر دوره زندیه را در بردارد. مولف، میرزا محمد، پیش از حاجی ابراهیم، کلانتر فارس بود و وقایعی از دوران نادر شاه و کریمخان و بازماندگان زندیه تا سال ۱۲۰۰ را نقل می‌کند. منصب کلانتری در آن دوران بسیار مهم بوده و امورات اقتصادی شهر و ولایات در اختیار کلانتر بوده است. میرزامحمد در نزد وکیل و شاهان دیگر زند محترم بود و مدت‌ها منصب مهم کلانتری فارس را در دست داشت. حتی زکی‌خان با وجود اختلافات قبلی برای او محدودیت و مزاحمت ایجاد نکرد.
  • 26 اردیبهشت ماه سال 1118 ه.ش نادرشاه افشار و سپاهیانش پس از فتح دهلی و دوماه اقامت در آنجا به ایران بازگشتند.