شماره روزنامه ۶۰۲۳
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • گروه بورس-همایون دارابی: بورس تهران پس از چند روز معاملات ضعیف‌روز گذشته با افت سنگین1026واحدی مواجه شد. سهامداران روز شنبه در حالی شکسته شدن کف قیمتی اکثر نمادهای عمده بازار را به نظاره نشستند که شاخص کل در نهایت با ترک سطح حمایتی 75هزار واحد با افت 35/ 1 درصدی، به رقم 74هزار و 850واحد رسید. با این کارنامه زیان بورس در سال جاری به رقم 7درصد نزدیک شد.

    در بازار دیروز بحث در مورد دلایل افت بازار مطرح بود. در کنار بحث کمبود نقدینگی و همچنین اثر سنتی ماه مبارک رمضان که در کاهش تب و تاب معامله‌گران موثر است،‌ می‌توان به طولانی شدن انتظار درخصوص کاهش سود بانکی و انتشار گزارش مجامع شرکت‌ها اشاره کرد.

  • فارس: سخنگوی وزارت خارجه ایران از سفر محمدجواد ظریف به اسلو و برلین از امروز (یکشنبه) خبر داد. حسین‌ جابری‌انصاری سخنگوی وزارت خارجه ایران با اعلام این خبر گفت: «ظریف یکشنبه شب به منظور رایزنی با مقامات نروژ به اسلو می‌رود. »سفر ظریف در ادامه رایزنی‌های دوره‌ای او با مقامات اروپایی پس از اجرای برجام انجام می‌شود. سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی، مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکا و حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت خارجه ظریف را در این سفر همراهی می‌کنند. ظریف در سفر دو روزه به اسلو ضمن رایزنی‌های دوجانبه با بورگه برنده همتای نروژی با دیگر مقامات این کشور ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه را بررسی می‌کند.

  • گروه تاریخ و اقتصاد: رابرت ویلیام فوگل، اقتصاد دان آمریکایی و برنده جایزه نوبل سه سال پیش در روز 11 ژوئن درگذشت. فوگل در سال 1993 به همراه دوگلاس سیسیل نورث به‌خاطر «پژوهش‌های جدید در زمینه تاریخ اقتصادی توسعه، کاربرد نظریه اقتصادی روش‌های کمی در توضیح تغییرات نهادی و تاریخی»، جایزه نوبل اقتصاد را دریافت کرد. فوگل سال 1926 چهار سال پس از مهاجرت خانواده اش از اودسای روسیه به آمریکا، در شهر نیویورک متولد شد. خانواده او وقتی وارد بندر نیویورک شدند حتی یک پنی نداشتند. آنها به زحمت واحد شغلی کوچکی را اداره کردند و به فوگل و برادرش امیدواری دادند که به آینده خوشبین باشند.

  • «صحرا»؛ فیلم جدید گائل گارسیا برنال که درباره مهاجرت است، ۱۴ اکتبر سه هفته پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا اکران می‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، «صحرا» که فیلم اختتامیه جشنواره فیلم لس‌آنجلس در پنج‌شنبه شب بود، دربرگیرنده دیدگاه‌های جدی سیاسی است که با سخنان ضد مهاجرتی دونالد ترامپ نماینده جمهوری‌خواهان بازار داغی پیدا کرد. از جمله این سخنان کشیدن دیواری در مرز مکزیک بود که جلوی مهاجرت غیرقانونی را بگیرد. این فیلم نخستین بار در ماه سپتامبر گذشته در جشنواره بین‌المللی تورنتو اکران و با نقدهای مثبت قوی درباره اجرا و کارگردانی روبه‌رو شد و جایزه نمایش ویژه را از فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم دریافت کرد.

  • دنیای اقتصاد، شیراز، محمد صداقت: رئیس شعب بانک صنعت و معدن استان فارس از اجرای 5 طرح بزرگ شامل کارخانه فولاد، سیمان نی‌ریز، آلومینیوم جنوب، ‏ راه‌آهن شیراز- بوشهر - عسلویه و نیروگاه سیکل ترکیبی لامرد با اعتبار 964 میلیون یورو با استفاده از فاینانس چین در این استان خبر داد. کاشانی با اشاره به اینکه این طرح‌ها تا 2 سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: از محل منابع مالی صندوق توسعه ملی نیز 300 میلیون دلار برای کارخانه ذوب‌آهن پاسارگاد اختصاص یافته است. وی هدف از اجرای این طرح‌ها را ایجاد اشتغال و توسعه واحدهای صنعتی اعلام کرد.

  • سیلاب، اعتصاب و تهدید به توقف شبکه حمل و نقل در زمان برگزاری مسابقات فوتبال اروپا در کنار نگرانی‌های امنیتی نشان می‌دهد که گردشگری فرانسه و پاریس امسال سال خوبی را تجربه نمی‌کند. بنا بر گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، به نظر نمی‌رسد فرانسه امسال از تنش‌های ناشی از سیلاب، اعتصاب کارگران و نگرانی‌های ناشی از تروریسم نفس راحتی بکشد.

    این کشور که سال گذشته با جذب 85 میلیون گردشگر بیشترین شمار سیاحان را درسراسر جهان داشت، امسال با وجود برخی جهش‌های موقت، سقوط سریعی درتعداد گردشگر داشته است.

  • وزیر ورزش و رئیس فدراسیون فوتبال روسیه با اشاره به پیشرفت فوتبال این کشور در سال‌های اخیر به تمجید از مهاجم ایرانی تیم روستوف پرداخت. به گزارش خبرگزاری تسنیم، ویتالی موتکو گفت: «چه‌کسی فکر می‌کرد از ایران بازیکنی به نام سردار آزمون در روسیه بدرخشد و تقریبا در هر بازی گلزنی کند. درهر کشوری سه تا چهار بازیکن می‌توانند به سطح بالایی برسند. این سطح آمادگی نشان‌دهنده تمرینات سخت بازیکنان و مربیان خوبی است که باعث رشد کیفی فوتبال روسیه در سال‌های اخیر شده‌اند. سردار آزمون نمونه روشن این پیشرفت است که در هر بازی لیگ برتر روسیه تقریبا گلی به‌ثمر رساند.

  • فارنت: هرچه به موعد احتمالی رونمایی از آی‌فون نسل جدید نزدیک‌تر می‌شویم، شاهد درز شایعات و تصاویر منتسب بیشتری به این محصول هستیم. در همین راستا نیز گزارشی توسط یکی از منابع چینی وابسته به اپل منتشر شد که بیان می‌کند رنگ آبی تیره در آی‌فون 7 احتمالا جایگزین رنگ خاکستری خواهد شد. وبلاگ Macotakara خبر جایگزین شدن رنگ آبی تیره در آی‌فون 7 با رنگ خاکستری را همراه با تصویر زیر در حالی منتشر کرده است که از دیرباز رنگ خاکستری مورد پسند آی‌فون دوستان اصیل قرار گرفته است و این احتمال وجود دارد که رنگ آبی تیره مربوط به نسخه ارزان قیمت آی‌فون 7 موسوم به آی‌فون C7 باشد.