شماره روزنامه ۶۰۳۳
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • محمدحسین بابالو
    نوسان بهای سکه در بازار آتی در هفته گذشته از میل به افت قیمت‌ها حکایت دارد یعنی بازار آتی همپای بازار نقدی با کاهش قیمت‌ها رو‌به‌رو شد که نشان می‌دهد عرضه سکه در بازار آزاد تا حدودی موثر بوده است. این در حالی است که هنوز حباب قیمتی در بازار سکه نقدی وجود دارد و کاهش نرخ را می‌توان به معنی تخلیه حباب به‌شمار آورد. این عقب‌نشینی نرخ در شرایطی محقق شد که بهای طلای جهانی در مسیر رشد قیمت‌ها قرار داشته ولی بهای دلار در بازار داخلی کاهشی بود. تجمیع این موارد و البته کاهش قیمت سکه نقدی به عقب‌نشینی بازار آتی منجر شد اگرچه حجم معاملات افزایش یافت.
  • عارفه مشایخی
    بازیافت پلاستیک از جهت بهبود شرایط محیط زیستی در مصرف کمتر سوخت‌های فسیلی، جلوگیری از تجمع پلاستیک‌های دیرتخریب‌پذیر در محیط زیست و از منظر اقتصادی و سرمایه‌گذاری دارای مزایای بسیاری در جهان و ایران است. این در حالی است که به‌رغم سهم بزرگی که فرآیند بازیافت در تامین مواد اولیه صنعت پلاستیک دارد مورد غفلت ازسوی رسانه‌ها و سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.
  • بررسی عملکرد تولید 8 ماهه هفت شرکت بزرگ تولیدکننده کنسانتره آهن حاکی از تولید 24 میلیون و 800 هزار تن از این محصول و افزایش 18 درصدی آن در هم‌سنجی با پارسال است. بررسی «ایرنا» از عملکرد تولید شرکت‌های بزرگ معدن و صنایع معدنی ایران نشان می‌دهد تولید کنسانتره آهن در هفت شرکت بزرگ تولیدکننده این محصول از آغاز امسال تا پایان آبان ماه به 24 میلیون و 865 هزار و 760 تن رسید.
  • با توجه به تجارب خوب شرکت‌های استرالیایی در بخش اکتشاف، آنها می‌توانند در این کار با ما همکاری مناسبی داشته باشند و این موضوع در نشست مشترک مدیران هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با سفیر استرالیا مطرح و گفت‌وگوهای مفصلی درباره آن انجام گرفت.
  • بررسی‌ها از رشد 9/ 40 درصدی شاخص‌ بهای کالای صادراتی معدنی ایران در آبان ماه امسال در هم‌سنجی با مدت مشابه پارسال حکایت دارد.نگاهی به شاخص بهای کالاهای صادراتی ایران که بانک مرکزی آن را محاسبه می‌کند، نشان می‌دهد که این شاخص در آبان ماه امسال به عدد 9/ 275 رسید که نسبت به ماه قبل آن (مهر) معادل 7/ 5 درصد افزایش یافت که بیشتر از 7/ 4 درصد ترقی این شاخص در مهر ماه بود.این شاخص در هشت ماهه نخست امسال نسبت به دوره مشابه پارسال 7/ 16 درصد رشد نشان می‌دهد.همچنین شاخص یاد شده در 12 ماهه منتهی به آبان 96 نسبت به 12 ماهه منتهی به آبان 95 معادل 5/ 14 درصد افزایش داشته است.
  • امیر جهانی
    طی روزهای گذشته و با بررسی بندهای مختلف لایحه بودجه، بودجه پیشنهادی بابت اعتبار در نظر گرفته شده برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم یکی از موضوعاتی است که در این لایحه خودنمایی می‌کند که ردیف این بودجه نسبت به سال گذشته با کاهش روبه‌رو بوده است.
  • دکتر حسین شیرزاد کارشناس توسعه کشاورزی
    گندم در ۴ اقلیم کشور ما به‌واسطه وجود بیش از 80 رقم بذر اصلاحی(430 هزار تن بذر توزیع شده)، به‌عنوان یک محصول راهبردی، 49 درصد سهم کشاورزی آبی و زراعی کشور را در اختیار داشته؛ توسط 5/ 4 میلیون بهره‌بردار کشت شده و تضمین‌کننده امنیت اشتغال روستانشینان است. حدود 73 درصد از گندم تولیدی مطابق استاندارد ملی 104و 103 با متوسط گلوتن 13 درصد، در زمره گندم‌های با کیفیت درجه‌بندی و خریداری شده و بیش از 39 درصد کالری و ۴1 درصد پروتئین ۸۰ میلیون نفر را تامین و فرآورده‌های منتج از زنجیره گندم، ماده غذایی غالب بیش از 86 درصد خانوارهای ایرانی را تشکیل می‌دهد. در 5 سال گذشته رقمی معادل 6/ 7 میلیون تن گندم فقط برای مصرف نانوایی (سرانه مصرف گندم 8/ 170 کیلوگرم، میانگین مصرف سالانه یک خانوار 328 کیلوگرم نان) بوده و به‌طور تاریخی…
  • فاطمه پاسبان عضو هیات علمی موسسه پژوهشی و برنامه‌ریزی و اقتصاد کشاورزی
    در تاریخ زراعت ایران گندم یکی از محصولات عمده بوده که منبع تغذیه و درآمدی و تامین زندگی بخشی از روستاییان کشورمان بوده است. بر اساس سرشماری کشاورزی سال 1393 مرکز آمار ایران تعداد 1330467 بهره بردار گندمکار وجود دارد که به کشت گندم مشغول بوده که علاوه بر اینکه گندم مورد نیاز داخل کشور را فراهم کرده، از طریق آن معیشت و زندگی خانواده خود را تامین می‌کنند. اگر بعد خانوار را 4 نفر در نظر بگیریم، حدود 3/ 5 میلیون نفر از جمعیت کشور با شغل گندم‌کاری زندگی‌شان(تمام یا بخشی) تامین می‌شود.
  • احسان زائری پژوهشگر اقتصادی
    گندم یکی از کالاهای اساسی و استراتژیک است که در بحث امنیت غذایی و تاثیر آن بر امنیت ملی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از این رو دولت‌ها سالانه در‌صدد هستند تا با تولید کافی این محصول و دیگر محصولات اساسی کشاورزی میزانی از امنیت غذایی را در کشور خود ایجاد کنند.
  • کاوه زرگران رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران
    یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که بارها از سوی کارشناسان عنوان شده است، این است که سیاست‌های حمایتی دولت را از قیمت تمام شده محصولات تفکیک کنیم. به هرصورت بدیهی است که دولت وظیفه دارد از بخش کشاورزی حمایت کند، همان‌طور که در همه کشورها نیز این امر پذیرفته شده است؛ اما نیاز است که ما در روش‌های اجرایی خود بازنگری‌هایی انجام دهیم. امروزه باید مراقب بود در مناطقی که مساله آب به مرز بحران رسیده است و در نقشه تهیه شده از سوی وزارت نیرو در محدوده قرمز قرار دارند، سیاست‌های تشویقی اجرا نشود تا منابع تجدیدناپذیر آب، بیش از این مورد صدمه قرار نگیرند.