شماره روزنامه ۶۰۲۳
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • گروه تاریخ و اقتصاد: بخش صنعت در دوره‌ پهلوی با برنامه‌ها و طرح‌های گسترده‌ای که از طرف اقتصاد جهانی ارائه می‌شد، تغییرات وسیعی را شاهد بود. «به تدریج رشته‌های صنعتی گوناگون با برخورداری از حمایت‌های همه‌جانبه دولت و مشارکت مستقیم و غیرمستقیم شرکت‌های انحصاری خارجی تاسیس شد. صنایع اتومبیل‌سازی و صنایع تولید رنگ،‌ دارو، فرآورده‌های پتروشیمی،‌لاستیک، رادیو و تلویزیون و غیره عرصه‌های مختلف فعالیت صنعتی در ایران را تسخیر کردند. » بخش صنعت که محور اصلی توجه به مدیریت سیاسی و برنامه‌های عمرانی بودند در این دوره از رشد و توسعه قابل‌توجهی برخوردار شد.
  • با پایان تحریم‏های غرب، بازار رایانه و کنسول‌های بازی ایران بیش از گذشته مورد توجه شرکت‌های فناوری خارجی قرار گرفته است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از ونچربیت، بررسی‏های موسسه Newzoo نشان می‏دهد که در سال 2015 ارزش بازار رایانه‌های شخصی و کنسول‌های بازی در ایران از مرز 140 میلیون دلار گذشته و انتظار می‌رود ارزش این بازار در سال 2016 از مرز 167 میلیون دلار بگذرد.

    اگر چه با توجه به نبود مجاری رسمی توزیع محصولات رایانه‌ای در بازار ایران و دهه‏ها تحریم وضعیت بازار فناوری ایران شفاف نیست، اما تلاش‌ها برای شناسایی پتانسیل‌های این بازار دست نخورده آغاز شده است.

  • تابناک نوشت: دونالد ترامپ، از داوطلبان جمهوری‌خواه نامزدی ریاست‌جمهوری آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت: ایران پول را از آمریکا، کشوری ورشکسته با 19 تریلیون (19 هزار میلیارد) دلار بدهی گرفت و برای خرید هواپیما به جای بویینگ، از اروپا ایرباس خرید. .
  • دنیای اقتصاد‏، ‏شیراز، محمد صداقت: معاون شهرداری شیراز از افتتاح 12 طرح عمرانی، اجتماعی، ‏ فرهنگی، ورزشی و هنری با اعتبار 55 میلیارد ریال در دهه فجر خبر داد. احمد همتی با اعلام این خبر افزود: ساخت ورزشگاه، ‏ کتابخانه، دارالقران، گنجینه کتاب، سالن سرای محله، سرای چمن مصنوعی و فرهنگسرا در 9 منطقه شهرداری از مهم‌ترین این طرح‌ها هستند.

    .
  • الف نوشت: محمد سرافراز، رئیس رسانه ملی در گفت‌وگو با روزنامه جام جم درباره خروج شهرزاد میرقلی‌خان بازرس ویژه صدا و سیما از کشور گفت: خانم میرقلی‌خان که سابقه پنج سال زندان در آمریکا - به علت قصد خرید دوربین دید در شب - داشت به توصیه نهادهای امنیتی و سابقه کار رسانه‌ای همکاری خود را با شبکه پرس‌تی‌وی آغاز کرد. سرافراز با بیان اینکه وی به درخواست ما و با هدف افشای ماهیت ضدانسانی رفتار و کردار آمریکا، تمام اتفاقات رخ داده را در قالب کتابی به زبان انگلیسی تشریح کرد، افزود: عوامل یک دستگاه امنیتی با فراخواندن وی و بیان اینکه چرا کتاب چاپ کرده یا چرا با رسانه‌ها مصاحبه کرده است، از خانم میرقلی‌خان خواستند کشور را ترک کند.
  • ایسنا: در داخل کشور اپراتورهای تلفن همراه ملزم به ارائه خدمات رومینگ ملی شده‏اند، اما درخصوص رومینگ بین‏الملل تعداد کشورهایی که هر اپراتور پوشش می‏دهد بسته به نوع سیم‌کارت مشترک متفاوت است. اپراتور اول ارتباطی کشور یا همان همراه اول تا پایان شهریورماه سال‌جاری در خصوص سیم‌کارت‏های دائمی خود به ارائه خدمات رومینگ با 114 کشور دنیا پرداخته است، با این وجود رومینگ سیم‌کارت‏های اعتباری این اپراتور با 30 کشور دنیا برقرار است. از نظر تعداد اپراتور‏های خارجی همراه اول در سیم‌کارت‏های دائمی و اعتباری خود به ترتیب با 272 و 51 اپراتور خارجی رومینگ دارد.

  • خبرآنلاین نوشت: سیدحسین موسویان، عضو ارشد تیم پیشین هسته‌ای در بخشی از کتابش که به‌تازگی منتشر شده، به بیان واقعیات درباره پرونده اتهاماتش پرداخته است. او نوشته است احمد توکلی، نماینده مجلس شورای اسلامی با انتشار بیانیه‌ای رسمی برای نخستین بار واقعیت‌های پرونده مرا بیان کرد. به نوشته موسویان «توکلی در این بیانیه گفته‌است: کل پرونده را با دقت مطالعه و با مسوولان مربوط در وزارت اطلاعات و قوه‌قضائیه صحبت کرده و مطمئن شده است هر سیزده اتهام وارده به من بی‌اساس بوده و حتی در پرونده رسمی وجود ندارد؛ پرونده‌ای که به من اجازه داده نشد حتی آن را ببینم.
  • خبرگزاری فارس: اینستاگرام تایید کرده که فعال کردن چند حساب کاربری این برنامه را در سیستم‌عامل iOS ممکن کرده و هم‌اکنون در حال تست این قابلیت است. برخی کاربران می‌گویند قابلیت یاد شده در محیط اینستاگرام برای آنها فعال شده است. مدیران اینستاگرام هنوز نگفته‌اند چه زمانی این خدمات به‌طور کامل به همه کاربران iOS ارائه خواهد شد. در نوامبر سال گذشته این خدمات به کاربران اندرویدی اینستاگرام ارائه شد تا آنها بتوانند چند حساب کاربری را روی گوشی یا تبلت خود مدیریت کنند. اگر چه ممکن است این قابلیت برای بخش زیادی از کاربران اینستاگرام اهمیت زیادی نداشته باشد، اما انتظار می‌رود صاحبان مشاغل و افرادی که از این برنامه برای کسب درآمد استفاده می‌کنند از آن استقبال کنند.