شماره روزنامه ۵۹۹۵
|

آرشیو اخبار : %D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF %D9%88 %D9%87%D9%86%D8%B1

  • روزنامه نیویورک تایمز به تازگی گزارش-گفت‌وگویی از اصغر فرهادی در زمان ساخت فیلم «همه می‌دانند» منتشر کرده است. این گزارش در این روزنامه آمریکایی عمدتا بر روی روابط خصمانه دولت جدید آمریکا با ایران و هنرمندانی چون فرهادی متمرکز است و نیش‌ها و کنایه‌های بسیاری به دولت ترامپ دارد. اما در کنار این موضوع به شیوه فیلمسازی و نگرش اصغر فرهادی به دنیای پیرامونش نیز می‌پردازد.
  • سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و تقریبا فیلم‌های محبوب این دوره مشخص شده است. نکته مهمی که امسال هم اتفاق افتاد درخشش سینماگران فیلم اولی است. دو فیلم از شش فیلم محبوب جشنواره از نگاه تماشاگران به دو کارگردان فیلم اولی اختصاص دارد و این نکته گویای این است که متولیان فرهنگی باید به سینماگران جوان ایرانی بیشتر روی خوش نشان بدهند.
  • مهدی یراحی، خواننده موسیقی پاپ با انتشار متنی در کانال اختصاصی خود مدعی شد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا اطلاع ثانوی او را از هرگونه فعالیت رسمی هنری منع کرده است.
  • دومین آلبوم رسمی «کاکوبند» به نام «دنیای‌نو» منتشر شد.
  • شایعه احتمال برگزاری مراسم اسکار بدون مجری، تایید شد. مدیر اجرایی شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی که پخش‌کننده مستقیم مراسم اسکار است، اعلام کرد این مراسم امسال مجری نخواهد داشت. این خبر درحالی اعلام شد که سه هفته تا یکی از مهم‌ترین رویدادهای صنعت سینما باقی مانده است. کری بورک گفت تنها اهدا‌کنندگان جوایز روی صحنه می‌آیند و جوایز را به دست برندگان می‌دهند.
  • شایان ربیعی/ روزنامه‌نگار
    ویدئوی «تختی» مجمع‌الجزایر سکانس‌هایی است که از نظر میزانسن و قاب‌بندی در سینمای ایران کم‌نظیرند. با این حال تختی همچنان یک فیلم نیست. تکلیفش معلوم نیست که قرار است یک فیلم سینمایی باشد یا یک گزارش خبری. فیلم دو بخش است. بخش اول لحظات سینمایی فیلم است که مخاطب را محو تماشا می‌کند. بخش دیگر لحظاتی که قرار است وفاداری فیلمساز را به مستندات تاریخی نشان بدهد و بدتر از آن انتخاب یک گزارشگر ورزشی برای روخوانی رخدادهای تاریخی است. مهم‌ترین مشکل فیلم همین است؛ همان چیزی که تختی را از سینما دور می‌کند و به سمت تلویزیون می‌کشاند. غیر از این چند موضوع دیگر هم درباره تختی وجود دارد که نمی‌شود نادیده گرفت. بازی کم‌اثر و بی‌تحرک تختی در فیلم، نوعی اینرسی در فیلم ایجاد کرده است.