شماره روزنامه ۶۰۲۸
|

آرشیو اخبار : صنایع غذایی

  • حمیدرضا موثقی /رئیس اتحادیه چای کشور
    چای اولین نوشیدنی حلال بعد از آب در ایران است؛ کالایی بسیار مهم و استراتژیک که در سبد مصرف خانوار ایرانی دارای جایگاه ویژه‌ای است. این درجه اهمیت باعث شده همواره تمام دولت‌هایی که بر سر کار آمده‌اند با هر تفکر، اندیشه و سیاستی، چای را جزو کالاهای اساسی در نظر بگیرند. شاهد این ادعا سیاست‌هایی است که دولت‌های یازدهم و دوازدهم در قبال صنعت چای اتخاذ کردند. دولت روحانی با تمام گرفتاری‌هایی که در سال گذشته با آن دست به گریبان بوده، چای را در سبد 25 قلم کالای اصلی و اساسی خانوارهای ایرانی جانمایی کرده است. بنابراین می‌توان گفت چای از جایگاه ممتازی در میان خانوارهای ایرانی برخوردار است.
  • صنعت غذا به‌عنوان یکی از صنایع پیشران، از ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی فراوانی برخوردار است، صنعتی که می‌تواند نقش مهمی در مسیر تحقق هدف‌گذاری‌های کلان ایفا کند و به‌عنوان یک موتور محرک، بخشی از صنعت و تولید داخلی را راه بیندازد. از نگاه کارشناسی، صنعت غذا در شرایطی می‌تواند به‌عنوان بخشی از پازل رشد اقتصادی اثرگذار باشد که ظرفیت‌های خاموش و پنهان آن آشکار شود و به تعبیری از فضای رکود خارج و به مرحله رونق وارد شود. اما تحقق رونق در صنعت غذا، نیازمند توجه به پیش شرط‌‌ها و الزامات متعددی است. الزاماتی که بخش عمده آن باید به‌عنوان راهکارهای سیاستی از سوی تصمیم‌سازان صنعت و تجارت در دستور کار قرار گیرد.
  • علی سرشوقی /مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان کامور
    شرکت کامور در سال 1369 تاسیس شد که به واسطه آن برای نخستین بار در ایران، محصول بدون قند و رژیمی تولید و ثبت اختراع شد و از آن پس، شرکت در زمینه تولید محصولات بدون قند و رژیمی فعالیت کرده است؛ محصولاتی که در راستای سلامتی جامعه باشد و هدف شرکت این بوده که بتواند هرچند کوچک، بر سلامت جامعه تاثیر بگذارد.
  • وزیر صنعت، معدن و تجارت در مکاتبه‌ای با رئیس کل گمرک ایران موضوع «لغو ممنوعیت صادرات سیب درختی و پرتقال» را اعلام کرد. به گزارش گمرک ایران، در مکاتبه رضا رحمانی با مهدی میراشرفی آمده است: با توجه به ضرورت استمرار تولید و تنظیم بازار کشور، مقتضی است نسبت به اعمال ضوابط لغو ممنوعیت صادراتی سیب و پرتقال اقدام لازم صورت پذیرفته و موارد به گمرکات اجرایی کشور ابلاغ شود. پیش از این طی بخشنامه‌ای که از سوی دفتر صادرات گمرک ایران به تمام گمرکات اجرایی ابلاغ شده بود صادرات سیب درختی و پرتقال از تاریخ 15 اسفند 97 تا تا 15 فروردین 98 ممنوع بود.
  • معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال زراعی 1398-1397 به‌جز در تولید شکر، شاهد افزایش سایر محصولات کشاورزی و باغی در کشور خواهیم بود. عباس کشاورز در جریان بازدید رئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از اراضی به زیر آب رفته نیشکر مجتمع دهخدا در ۱۰ کیلومتری شمال اهواز گفت:سیلاب مهیب به ۴۵ هزار هکتار از مزارع نیشکر پنج واحد نیشکری خوزستان خسارت شدید وارد کرده که این باعث خواهد شد تولید شکر در خوزستان به‌عنوان قطب نخست تولید شکر در کشور کاهش چشمگیری داشته باشد.
  • مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه استان فارس رتبه اول اجرای سامانه نوین آبیاری را در کشور دارد، گفت: در این استان بالغ بر ۲۲۰ هزار هکتار از اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده که ۱۵ هزار هکتار از این سطح مربوط به سال ۹۷ است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، عباس زارع در حاشیه بازدید از پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی، ماشین‌آلات، نهاده‌ها و آبیاری یادآور شد: صنعتگران ما با نوآوری خوب به سمت سیاست‌های نظام در ارتباط با آبیاری موضعی سوق داده شدند و در این نمایشگاه ارتقای فناوری در زمینه قطره‌چکان، آب‌پاش‌ها، فیلتراسیون و نوار تیپ مشهود است.
  • وزیر کشاورزی روسیه اعلام کرد: این کشور به زودی جزو 10 کشور برتر صادرکننده محصولات غذایی در جهان تبدیل می‌شود. قرار است تا سال 2024 میلادی صادرات محصولات کشاورزی روسیه 45 میلیارد دلار بشود.به گزارش راشاتودی، دیمیتری پاتروشوف با بیان اینکه این کشور در حال حاضر در بین 3 کشور عمده صادرکننده است، گفت: تغییرات جاری در تجارت خارجه نشان می‌دهد که در میان‌ مدت روسیه قادر خواهد بود در بین 10 کشور عمده صادرکننده محصولات کشاورزی خود را جای دهد. به گفته وزیر کشاورزی روسیه، تولیدکنندگان این کشور استراتژی‌های مهمی را امتحان می‌کنند که توانستند در بازارهای مهم در سال 2018 جایگاهی داشته باشند. رشد تولید محصولات کشاورزی خصوصا به دلیل افزایش تولید در غلات، ماهی و صادرات گوشت بوده است. روسیه در برخی از بخش‌های کشاورزی به‌عنوان…
  • کدام کشورها بیشترین محصولات کشاورزی و صنایع غذایی ایران را می‌خرند و در مقابل، ایران مشتری کدام کشورها در این حوزه است؟ آمارهای تجارت خارجی در بخش کشاورزی نشان می‌دهد از ابتدای سال 97 تا انتهای بهمن همین سال، بیشترین محصولات کشاورزی و صنایع غذایی ایران به عراق فروخته شده است. بنابراین بزرگ‌ترین مشتری ایران در این بخش، عراق است که سهم ارزش صادرات به صنایع غذایی و محصولات کشاورزی به این کشور 5/ 41 درصد از کل صادرات در این حوزه است.
  • در هفته‌ای که گذشت نشانه‌های عبور از دلار 4200 تومانی نمایان شد. سیاست‌گذار که در سال گذشته بر تخصیص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی اصرار داشت و هدف‌گذاری خود را برای حمایت از اقشار کم درآمد و جلوگیری از رشد تورم در چارچوب سیاست مذکور تعریف کرده بود، سرانجام اولین گام را برای تغییر و اصلاح نحوه تامین کالاهای اساسی برداشت. طی روزهای گذشته متولیان مربوطه اعلام کردند که عرضه گوشت قرمز تنظیم بازاری متوقف می‌شود و از این به بعد این کالای ضروری به جای ارز دولتی با ارز نیمایی تامین خواهد شد.
  • دبیر انجمن برنج با بیان اینکه خسارت سیل به تولید برنج جدی نبوده و نباید زمزمه واردات مطرح شود، دلایل گرانی این کالا را مطرح کرد.