شماره روزنامه ۶۰۲۲
|

آرشیو اخبار : رویداد

  • رئیس‌جمهور روز گذشته در دوازدهمین مقصد از سفرهای استانی‌اش برای افتتاح پروژه‌های عمرانی و صنعتی به استان زنجان رفت. درجریان این سفر یک‌روزه در مجموع ۱۱۸پروژه عمرانی به همراه پروژه‌های روستایی و درون‌شهری به ارزش بیش از ۳۰هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.
  • نزدیکان علی لاریجانی ظاهرا از نتیجه بررسی صلاحیت‌ها توسط هیات‌های نظارت ناراضی هستند. آنها اعتقاد دارند در ازای تایید برخی چهره‌های کلیدی در تهران، از شانس پیروزی لاریجانی در شهرستان‌ها به‌دلیل رد صلاحیت‌ها، به مقدار زیادی کاسته شده است.
  • روند قیمتی طلا در بازار افزایشی شد. هر قطعه سکه طلای طرح جدید در عصر روز گذشته با 500هزار تومان رشد در رقم 30میلیون و 100هزار تومان معامله شد. فعالان بازار «تقاضای طلا برای روز مادر» را عامل این رشد قیمت می‌دانند.
  • محمدرضا فرزین طی حکمی داود دانش‌جعفری را به سمت مشاور عالی رئیس کل بانک مرکزی منصوب کرد. این اقتصاددان، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و دبیر کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام است و سابقه سکانداری وزارت اقتصاد در دولت نهم را در کارنامه خود دارد.
  • سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» خبر داد که بر اساس قول هیات رئیسه یکشنبه هفته آینده لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته در صحن علنی مجلس بررسی می‌شود. همزمان معاون پارلمانی، نظر دولت را گفت.
  • روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی با اشاره به تغییرات آب و هوایی خبر داد که آمریکا در حال سپری کردن گرم‌ترین کریسمس تاریخ خود است؛ به‌گونه‌ای‌که مینیاپولیس برای اولین بار دمای 13درجه سانتی‌گراد را تجربه کرد و این به تغییرات فرهنگی بزرگ منجر می‌شود.
  • دپوی خودروهای فرسوده توسط برخی مراکز اسقاط و عدم عرضه از سوی مالکان این خودروها، نتیجه تاخیر در تصویب آیین‌نامه ماده10 قانون ساماندهی خودرو است. دیروز از تصویب این آیین‌نامه خبر رسید.
  • نشریه فوربس در گزارشی 10بانک برتر جهانی را بر اساس ارزش بازاری آنها در سال2023 رتبه‌بندی کرد. در این رتبه‌بندی 4بانک متعلق به آمریکا، 4بانک متعلق به چین، یک بانک متعلق به هند و یک بانک نیز متعلق به بریتانیا بوده است.
  • ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری روز پنج‌شنبه دریک سفر دو روزه به استان گلستان رفت. درجریان این سفر دستور آغاز اجرای طرح گردشگری جزیره آشوراده ازسوی رئیس‌جمهور صادر شد. همچنین طرح بزرگ فیبر نوری استان گلستان با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد. با افتتاح و بهره‌‌‌برداری از این پروژه بزرگ، تمام 37شهر استان تحت پوشش فناوری اینترنت پرسرعت قرار گرفتند. آغاز به‌‌‌کار رسمی منطقه آزاد «اینچه‌‌‌برون»، شروع مجدد عملیات اجرایی پتروشیمی گلستان پس از ۱۸سال، بهره‌‌‌برداری از طرح زهکشی در ۲‌هزار هکتار از زمین‌‌‌های کشاورزی حوزه قره‌‌‌سو و افتتاح متمرکز طرح‌‌‌های حوزه حمل‌ونقل و توسعه راه‌‌‌ها، بهره‌‌‌برداری از مرحله نخست تصفیه‌‌‌خانه فاضلاب گنبدکاووس از دیگر برنامه‌‌‌های سفر دو روزه رئیسی در گلستان بود.
  • به همت انجمن اقتصاد ایران و موسسه آموزش عالی علوم و فنون تهران، خانه ‌اندیشمندان علوم انسانی میزبان آیین بزرگداشت 196 تن از اساتید بازنشسته اقتصاد کشور بود. این برنامه که با حضور اساتید، شخصیت‌های علمی و پژوهشگران اقتصادی برگزار شد، با سخنرانی تنی چند از این اساتید اقتصاد همراه بود و آنها به ارائه نکات و نظرات خود پرداختند. در این برنامه علاوه بر قرائت پیام اقتصاددانان ایرانی خارج از کشور، پیام چند تن از نوبلیست‌های اقتصادی به این برنامه نیز در جمع حاضران خوانده شد.