شماره روزنامه ۶۰۲۲
|

آرشیو اخبار : یادداشت

  • هادی خسروشاهین
    9 اکتبر روز غافلگیری بود. محمدجواد ظریف به چین سفر کرده بود تا طی دیدار با همتای خود پروژه قرارداد 25 ساله را به پیش ببرد؛ قرارداد پرسروصدا که از حوزه اقتصاد تا مسائل نظامی و امنیتی را دربرمی‌گیرد.
  • یاسین نمکچیان
    هنرمندان معمولا در دوران زندگی خود در چند بزنگاه تاریخی و سرنوشت‌ساز آزمایش می‌شوند. رجوع به تاریخ این نکته را به اثبات می‌رساند آنهایی نام خود را جاودانه ساخته‌اند که این بزنگاه‌ها را با موفقیت پشت‌‌سر گذاشته‌اند. محمدرضا شجریان از آن دسته آدم‌هایی بود که از آزمون‌های تعیین‌کننده‌ای که در مسیرش قرار گرفت سر بلند بیرون آمد و هشتاد سال زندگی و فعالیت حرفه‌ای‌اش را به سلامت عبور داد.
  • هادی خسروشاهین
    رابرت کوهن و جوزف نای در سال 1977 کتابی تحت‌عنوان «قدرت و وابستگی متقابل» منتشر کردند که در آن ادعا شده بود می‌توان از قدرت کم‌شدت و نرم همکاری میان دولت‌های ملی را آغاز کرد و به‌تدریج آن را به حوزه قدرت سخت یا پرشدت اشاعه داد و به این طریق مانع از بروز آتش و خشم شد.
  • دکتر مسعود نیلی
    اقتصاد ایران طی بازه زمانی تولد روزنامه دنیای‌اقتصاد تا رسیدن به دوره جوانی آن در زمان حاضر، از نظر شوک‌هایی که به آن وارد شده، دسترسی به منابع(وفور زیاد و تنگنای شدید) و سیاست‌های اتخاذ شده، دوره‌های بسیار متنوعی را پشت سر گذاشته است.
  • کامران کرمی
    وفات شیخ صباح الاحمد جابر الصباح، امیر 91 ساله کویت که از 28 تیر ماه در بیمارستانی در آمریکا به دلیل کهولت سن بستری بود، را باید نقطه عطفی در روند تحولات پرشتاب منطقه خلیج‌فارس به حساب آورد.
  • دکتر سیداحسان خاندوزی
    صاحب‌نظران، سیاست مالی (بودجه‌‌ای) را ام‌المصائب اقتصاد ایران می‌دانند. عملکرد درآمد- هزینه دولت در شش‌ماه نخست سال ۱۳۹۹ حاوی چند نتیجه مهم است: اولا افزایش درآمدهای مالیاتی بیش از نرخ تورم باید منشأیابی شود.
  • دکتر تیمور رحمانی
    سرمقاله «دنیای‌اقتصاد» در روز شنبه 5 شهریور 99 به قلم شیوا و سرشار از قدرت تحلیل جناب آقای میرزاخانی را خواندم. بسیار از خواندن آن لذت بردم و نوشتارهایی از این دست را آن چیزی می‌دانم که برای افزایش درک عمومی ضروری است.
  • دکتر عباس آخوندی
    حدود ساعت ۲ بعداز ظهر بود که رفته بودم دفتر سیدمصطفی هاشمی‌طبا مسوول کمیته صنایع جهاد سازندگی، در طبقه چهارم ساختمان جهاد در میدان انقلاب. در حین صحبت ناگاه دیدم که یک هواپیما روی میدان انقلاب در حال دور زدن است؛گویی می‌خواهد وارد اتاق شود. تا این حد هواپیما در ارتفاع پایین پرواز می‌کرد. ناخودآگاه سرمان را پایین گرفتیم. پس از چندی اعلام شد این هواپیمای عراقی بوده که فرودگاه مهرآباد را بمباران کرده‌ بوده است. و این آغاز جنگ در 31شهریور1359 بود.
  • هادي خسروشاهين
    بایدن یا ترامپ؛ کدام یک برای ایران بهتر است؟ این پرسشی است که این روزها در میان کارشناسان و تحلیلگران و همچنین افکار عمومی به‌وفور مطرح است. برخی به‌دلیل عملکرد نامناسب دولت ترامپ در ٤ سال گذشته و اعمال فشار حداکثری بر ایران امکان هر گونه توافق با وی را در صورت پیروزی او در انتخابات منتفی می‌دانند. در مقابل عده‌ای معتقدند بایدن پس از پیروزی در انتخابات کلیه تحریم‌ها را لغو می‌کند و به برجام بازمی‌گردد.
  • عليرضا توكلي كاشي
    شکی نیست که سهام خزانه به‌عنوان یک ابزار مالی، کارکردهای مثبتی در توسعه بازارهای مالی دارد. این ابزار تا اردیبهشت94 به‌دلیل محدودیت ماده 198 قانون تجارت ممنوع بود اما با بند ب ماده 28 قانون رفع موانع تولید، مجاز شمرده شد.