شماره روزنامه ۶۰۲۳
|

آرشیو اخبار : خبر

  • رئیس‌جمهور فرانسه پس از عملیاتی شدن اینستکس گفته است ایران حتی اگر برجام را نقض کند اروپا قصد ندارد فورا تحریم‌ها علیه تهران را بازگرداند. پیش‌تر ترامپ هشدار داده بود که اگر ایران تهدید خود برای غنی‌سازی اورانیوم بیشتر از مقررات مربوط به توافق هسته‌ای 2015 را عملی کند، تلافی‌جویی نامشخصی در پیش خواهد بود. این درحالی است که نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، اینستکس را همچون ماشینی بسیار زیبا اما بدون بنزین توصیف کرده و گفت که وضعیت فعلی اینستکس کافی نیست.
  • جان دیل گراور در نشنال اینترست نوشت: دولت ترامپ همچنان در حال ادامه دادن به کارزار فشار حداکثری خود علیه ایران است. اخیرا وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که هشت فرمانده سپاه پاسداران ایران را در فهرست تحریم‌های خود قرار خواهد داد. هم‌زمان موسسه مرکز منافع ملی، کنفرانسی را در ارتباط با ایران برگزار کرد. جفری کمپ، مدیر ارشد برنامه‌های امنیتی منطقه‌ای در این اندیشکده مجری مراسم بود.
  • به‌رغم تشدید تنش‌ها بین ایران و آمریکا در دو هفته گذشته، تهران تمایلی برای تسلیم شدن در مقابل دولت ترامپ نشان نداده است. مقامات آمریکایی خواستار توقف آنچه« مداخلات تهران در کشورهای همسایه» می‌نامند و محدود کردن برنامه موشکی این کشور شد‌ه‌اند اما ایران تاکنون در مقابل فشارها و تحریم‌های اقتصادی مقاومت کرده است.
  • سفیر جدید جمهوری اسلامی افغانستان در ایران با استقبال نجم‌پور سرپرست سفارت افغانستان وارد تهران شد. عبدالغفور لیوال، سفیر جدید افغانستان در ایران در بدو ورود به تهران مورد استقبال احمد هارون نجم‌پور، سرپرست سفارت افغانستان و جمعی از دیپلمات‌های سفارت و همچنین علیرضا حاجی‌زاده رئیس اداره افغانستان در وزارت امورخارجه ایران قرار گرفت.
  • صابر گل‌عنبری کارشناس مسائل بین‌الملل
    8 روز مانده به پایان مهلت 60 روزه ایران، اروپا اعلام کرد که سامانه مالی «اینستکس» با اعتبار چند میلیون یورویی راه‌اندازی شده و اولین تراکنش مالی خود را نیز انجام داده است. این اولین گام- البته بسیار کوچک- اروپا پس از خروج آمریکا از برجام شمرده می‌شود. احتمالا در روزهای آتی هم گام‌های کوچک دیگری از این دست برداشته شود.
  • شبکه اسکای‌نیوز در تحلیلی ضمن اشاره به وضعیت کنونی برجام، عملکرد ایران را در وضعیت کنونی این توافق و در برابر تعلل شرکای اروپایی برجام مورد بررسی قرار داده است.
  • علاءالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس گفت: «با وجود نزدیکی روابط روسیه و رژیم صهیونیستی، ایران با انگیزه منافع ملی، حداکثر استفاده را از کارت روسیه برد و این یعنی شکست آمریکا در سوریه.» بروجردی با حضور در موسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر ایران همچنین گفت: «معامله قرن موجب اتحاد بیشتر نیروهای فلسطینی و زمینه‌ساز سربازگیری جدید در منطقه خواهد بود.» نماینده مردم بروجرد در مجلس ادامه داد: «البته این طرح دارای آثار منفی از جمله چالش بین قدرت‌های بزرگ و شکاف در جهان اسلام می‌شود، اما منافع اقتصادی زیادی برای ترامپ و آمریکا دارد.»
  • دو روز پس از آنکه هلگا اشمید، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از عملیاتی شدن ساز‌و‌کار ویژه مالی اروپا -اینستکس- خبر داد و عباس عراقچی نیز آن را تایید کرد، برخی چهره‌های سیاسی ایران به عملیاتی شدن این ساز‌و‌کار واکنش نشان دادند.
  • محسن صفایی‌فراهانی در گفت‌وگو با خبرآنلاین، با تاکید براینکه نباید از صندوق رای انتظار معجزه داشت، می‌گوید سال‌هاست کشور بر مبنای انتخاب بین بد و بدتر اداره می‌شود، اما یک بار فکر نشد با بد و بدتر کشور عقب می‌رود و به سمت بهتر شدن برنمی‌گردد. این روش، پاسخگو نیست.
  • حسن روحانی رئیس‌جمهور، قانون مصوب مجلس را درباره مالیات‌‌های مستقیم برای اجرا به وزارتخانه‌های مربوطه ابلاغ کرد. بر این اساس، در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رئیس‌جمهور «قانون اصلاح بند(3) ماده(2) قانون مالیات‌های مستقیم با اصلاحات بعدی آن» را برای اجرا به وزارتخانه‌های کشور و امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد.