شماره روزنامه ۶۰۴۶
|

آرشیو اخبار : صنعت، معدن و بازرگانی

  • خطوط قرمز صادرات برق، مکانیز‌م‌‌های عملیاتی کردن پروژه‌های آب و برق و فرآیند اصلاح تعرفه‌ها سه زاویه اصلی نشست خبری سکاندار نیروی کشور با اصحاب رسانه بود. موج انتقادات درمورد صادرات برق از زمان وقوع خاموشی‌های تابستانه امسال بر سر زبان‌ها افتاد. تحلیلگران صنعت برق معتقدند در پیک مصرف، صادرات به کشورهای همسایه هیچ توجیه اقتصادی ندارد. این دیدگاه در حالی همچنان در محافل کارشناسان و صاحب‌نظران شنیده می‌شود که روز گذشته خطوط قرمز صادرات برق کشیده شد.
  • از اول فوریه دو توافق مهم میان اروپا و ژاپن به اجرا درآمد: «توافق مشارکت اقتصادی (EPA)» و «توافق مشارکت استراتژیک (SPA)». این توافق اقتصادی بزرگ‌ترین توافق تجارت آزاد دوجانبه‌ای است که بر مبنای اندازه بازار، اتحادیه اروپا تاکنون به امضا رسانده است؛ توافقی که طی آن بزرگ‌ترین ناحیه تجارت آزاد تاریخ جهان ایجاد خواهد شد: نزدیک به یک‌سوم تولید ناخالص داخلی جهان و 635 میلیون نفر را پوشش خواهد داد.
  • نصرالله محمدحسین فلاح عضو هیات مدیره انجمن مدیران و کنفدراسیون صنعت کشور
    از شروع انقلاب، اتاق بازرگانی محل مراجعه و پناهگاه فعالان بخش خصوصی بوده است؛ هر چند چگونگی حمایت‌های انجام شده مورد گفت‌وگوست و کم نیستند کسانی که درخواست حمایت‌های بیشتر را داشتند.
  • مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه بقای سازمان‌های مردم‌نهاد و بنگاه‌های اقتصادی در گرو عمل به مسوولیت‌های اجتماعی آنان است، اظهار کرد: این امر در نتیجه توجه سازمان‌های مردم‌نهاد به ترویج مفهوم مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها و توجه بنگاه‌های اقتصادی به اعتمادسازی به‌صورت کلان در جامعه صورت می‌گیرد.
  • انتقادها و اعتراض‌ها نسبت به مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه مجلس برای صادرکنندگان وارد فاز تازه‌ای شد. فعالان بخش‌خصوصی در جدیدترین نشست کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران از زوایای جدیدی به بررسی و نقد رویکرد تنبیهی کمیسیون تلفیق در مورد بازگشت ارز صادراتی پرداختند و نسبت به قانونی شدن مصوبات آن هشدار دادند.
  • ائتلاف جهانی ضدفساد «شفافیت بین‌المللی» تازه‌ترین گزارش «شاخص ادراک فساد» خود را برای 2018 منتشر کرد. این شاخص معیاری برای اندازه‌گیری سطح درک‌شده فساد بخش دولتی در 180 کشور است.
  • سال‌ها است که برنامه‌ریزی برای افزایش سطح درآمد ناشی از مالیات در سبد درآمدهای غیرنفتی از سوی دولت‌های مختلف بررسی شده تا سهم درآمد مالیاتی دولت با شناسایی گروه‌های مختلف افزایش یابد. این درحالی است که همواره پرداخت مالیات در کشور بر دوش بدنه نحیف بخش‌خصوصی بوده و بسیاری از نهادها و بخش‌های بزرگ دولتی و نیمه دولتی عملا از پرداخت مالیات معاف هستند یا با عملکرد غیرشفاف گریز مالیاتی دارند.
  • معاون آموزش سازمان مدیریت صنعتی اعلام کرد: این سازمان با هدف کمک به ارتقای اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی در کشور، اقدام به طراحی «دوره‌های آمادگی استخدام» کرده است.
  • سیاست صنعتی چگونه باید طراحی و پیاده‌سازی شود تا توسعه پایدار ایجاد کند؟ کشورها از گذشته انواع مختلفی از سیاست‌های صنعتی را برای دستیابی به رشد پایدار و گسترش روابط اقتصادی مورد استفاده و آزمون قرار می‌دادند. این سیاست‌ها با گسترش جهانی شدن و اهمیت بالای تجارت‌خارجی بیشتر مورد توجه قرار گرفت و توسعه یافت. واکاوی‌ها نشان می‌دهد امروزه تغییرات زیادی در ساختار سیستم اقتصادی و تجاری کشورها به وجود آمده که نیاز به بازنگری و تغییر در سیاست‌های صنعتی را افزایش داده است.
  • موسسه اعتبارسنجی «فیچ»، یکی از سه موسسه معتبر اعتبارسنجی جهان، در تازه‌ترین ارزیابی خود، چشم‌انداز صنعت فولاد جهان را در 2019 «باثبات» اعلام کرد. به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» این موسسه اعلام کرد: محدودیت صادرات فولاد چین در شرایطی که افزایش تولید در سایر نقاط و هزینه‌های پایین‌تر مواد اولیه موجب کاهش قیمت‌ و سود تولیدکنندگان می‌شود، یکی از عوامل مهم حمایتی این بخش در 2019 خواهد بود. کاهش تولید و عرضه این محصول در فصل زمستان، فشارهای محدودکننده بر صادرات فولاد چین را ادامه خواهد داد. در این باره، صادرات فولاد بلندمدت این کشور سالانه در سطح 75 میلیون تن باقی خواهد ماند. به‌علاوه تقاضای داخلی فولاد این کشور نیز به دنبال کاهش فروش املاک و فروش ثابت وسایل نقلیه شرایط مطلوبی نخواهد داشت.…