شماره روزنامه ۶۰۱۵
|

آرشیو اخبار : باشگاه اقتصاددانان

  • آنجلا دوان سی ان ان مانی
    نتیجه انتخابات روز یکشنبه سوئد نشان داد سیاست‌های رهبران اروپا در چند دهه اخیر سبب نارضایتی رو به رشد مردم در برخی حوزه‌ها به ویژه مهاجرت شده است. سال ۲۰۱۵ در اوج جنگ سوریه، میزان مهاجرانی که به کشورهای اروپایی وارد شدند به شدت افزایش یافت و طی ۳ سال اخیر در انتخابات متعدد در آلمان، اتریش، دانمارک، فرانسه، مجارستان و ایتالیا طرفداران احزاب مخالف مهاجرت به میزان چشمگیری افزایش یافته است.
  • ویلا فیرج هافینگتن پست
    تمایل رای‌دهندگان به احزاب با موضع‌گیری‌های افراطی و غیرمعمول نشان دهنده به ستوه آمدن آنها از رویه‌هایی است که از سوی احزاب دیگر دنبال شده است. معمولا پس از سال‌ها مشکلات اقتصادی و اجتماعی و مشاهده بی توجهی رهبران احزاب به این مشکلات، رای دهندگان به تدریج به سمت احزابی می‌روند که وعده‌های جذاب ملی‌گرایانه می‌دهند و معتقدند رویه‌های جاری بی‌تاثیر هستند.
  • کاس موود گاردین
    در سال‌های اخیر افزایش محبوبیت احزاب راست‌گرای افراطی در برخی کشورها حاصل عوامل مختلف بوده و صرف‌نظر از علل این روند، به قدرت رسیدن احزاب یادشده می‌تواند خطراتی را برای کشورها و جهان ایجاد کند. عامل نخست این خطر، دنباله‌روی این احزاب از سیاست‌هایی است که مغایر نظم موجود است و با واقعیت‌ها سازگاری ندارد. احزاب راست‌گرای افراطی به دنبال کاهش اقدامات جمعی هستند و معمولا سیاست‌های حمایت‌گرایانه اقتصادی را در دستور کار خود قرار می‌دهند.
  • سال گذشته بازار معاملات ملک در تهران و برخی دیگر از مناطق شهری کشور، از رکود خرید و فروش به‌طور کامل خارج شد و بعد از طی مسیر پیش‌رونق در نیمه اول ۹۶، در نیمه دوم سال رونق گرفت. از طرفی،‌ بازار ساخت و ساز و سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی بخش خصوصی نیز با تاخیر چندماهه نسبت به بازار معاملات، با تحرک فعالان ساختمانی به دو شکل «افزایش نسبی سرمایه‌گذاری در ساخت و سازهای جدید» و «افزایش چشمگیر سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ساختمانی ناتمام» روبه‌رو شد به‌طوری که در اواخر سال گذشته بازار ساخت و ساز نیز وضعیت رونق به خود گرفت.
  • فردین یزدانی مدیربازنگری طرح جامع مسکن
    طی سال‌های اخیر، شرایط رکودی، بر اقتصاد کشور سیطره داشته که محصول اعمال تحریم‌ها، تورم بالا، ایجاد حجم گسترده‌ای از تعهدات دولت، مناسبات بین‌المللی و تاثیرپذیری از اقتصاد جهانی بوده است. بخش مسکن نیز به‌عنوان یکی از زیربخش‌های اقتصاد کلان، در سال‌های اخیر سایه سنگین رکود را بر سر داشته و متحمل هزینه‌هایی در ابعاد اقتصادی و اجتماعی شده است.
  • علی قائدی تحلیلگر ارشد بازار مسکن
    بررسی بازار نشان می‌دهد که قیمت مسکن در دوره‌های رکود با ثبات قیمت و در دوره‌های رونق با افزایش مواجه می‌شود به‌طوری‌که عقب ماندگی قیمت مسکن در دوره رکود (در مقایسه با شاخص قیمت سایر بازارها)، در دوره رونق جبران می‌شود. بر این اساس پس از یک دوره ثبات قیمت مسکن طی سال‌های 1392 تا اواخر سال 1395 پیش‌بینی می‌شد که قیمت مسکن در سال‌های 1396 و 1397 افزایش یابد. ولی با توجه به ثبات نسبی قیمت در بازار کالاها و خدمات و همچنین سایر بازارها، این پیش‌بینی مبنی بر افزایش شوک‌وار قیمت مسکن نبود.
  • مهدی بهداد فعال صنعت ساختمان
    بازار مسکن طی ماه‌های گذشته شرایط استثنایی را از نظر مناسبات عرضه و تقاضا طی کرده است؛ این شرایط استثنایی از جهت تعاملات قیمت و تعداد معاملات طی چند ماه اخیر نکات قابل تاملی را داشته است که در این یادداشت به‌طور مختصر به آن پرداخته می‌شود:
  • صنعت نفت ایران از دهه 90 میلادی هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفت و قانون تحریم ایران یا آیسا که در ایران با عنوان قانون داماتو نیز شناخته می‌شود، مقرر کرد تا هر شرکت یا دولتی که بیش از 40میلیون دلار در صنایع نفت وگاز ایران و لیبی سرمایه‌گذاری کند، با جریمه اقتصادی توسط دولت آمریکا مواجه خواهد شد.
  • عبدالصمد رحمتی کارشناس اقتصادی نفت و انرژی
    زمان به سرعت در حال سپری شدن است و تا پایان سال جاری میلادی، چنانچه توافقی درخصوص عدم تحریم‌های ایالات متحده یا رفع اثر آن صورت نپذیرد، بر اساس نظر تحلیلگران بازار نفت و شرکت‌های بین‌المللی مشاوره انرژی، صادرات نفتی کشور حدود دوسوم کاهش خواهد یافت، با این رخداد چنانچه تولید جهانی نفت‌خام به موقع جایگزین نشود بازار نفت جهان با کاهش عرضه مواجه شده و با این اتفاق قیمت جهانی نفت تحت فشار قرار گرفته و موجبات نوسانات قیمت فراهم خواهد شد.
  • محمود خاقانی کارشناس بین‌المللی انرژی
    دیروز: صنعت نفت و صنایع وابسته به آن نقش مهمی قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی درکشور برای پیروزی انقلاب اسلامی و پایداری نظام جمهوری اسلامی ایران در برابر سخت‌ترین تحریم‌ها و جنگ تحمیلی (روزهای به مراتب بدتر از تحریم‌هایی که این روزها از آن سخن می‌گویند) ایفا کرد. ساختار و سازمان اداری صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و درآمد‌های ارزی طوری بود که هرگونه فساد و اختلاس در آن به‌سادگی قابل رسوایی بود.