شماره روزنامه ۶۰۳۳
|

آرشیو اخبار : تحلیل

  • نیکولاس کریستف در مقاله‌ای برای نیویورک‌تایمز از کابوس چینی بایدن نوشت. به اعتقاد او در این دوره امکان وقوع یک جنگ محدود بر سر جزایر مورد اختلاف چین و تایوان وجود دارد و با توجه به اینکه «شی» فکر می‌کند آمریکای امروز بیش از هر زمان دیگری در مسیر زوال قرار گرفته است، ممکن است به اقدامات جاه‌طلبانه دیگری نیز دست بزند.
  • چرخه طبیعی بازار نفت ممکن است به یک جهش قیمتی در دهه جاری منجر شود. سرمایه‌گذاری به شدت کم شده است؛ چراکه سقوط قیمت نفت در سال گذشته پول زیادی برای شرکت‌های بزرگ این حوزه باقی نگذاشت. با کاهش سرمایه‌گذاری، تولید هم کم می‌شود. بنابراین کارشناسان می‌گویند ممکن است کمبود عرضه در سال‌های آینده بهای نفت را به اوج برساند.
  • توماس فریدمن ستون نویس نیویورک‌تایمز
    توماس فریدمن در نیویورک‌تایمز نوشت: روشیر شارما، استراتژیست ارشد بنگاه مدیریت سرمایه‌گذاری مورگان استنلی اخیرا از قاعده‌ای تحت عنوان «سوسیالیسم برای ثروتمندان و سرمایه‌داری برای بقیه» سخن گفته است. این پدیده زمانی رخ می‌دهد که مداخله دولت بیشتر در راستای تحریک بازارهای مالی است تا اقتصاد واقعی.
  • مترجم: مهدی نیکوئی منبع: european business review
    مدیران «خودشیفته» در سازمان‌ها را نمی‌توان به راحتی تشخیص داد اما اطلاع از شخصیت واقعی این نوع افراد باعث کنار رفتن ماسک «اقتدار و اعتماد به نفس بالا» از ظاهر آنها می‌شود. یک مطالعه در آمریکا اثبات کرده است، فکر و رفتار مدیران «خودشیفته» 5 ویژگی مخرب دارد. آنها تاب «نقد» ندارند. جایگزین آنها، مدیران «خردمند» با 10 برتری هستند.
  • این روزها درحالی‌که حواشی پیرامون موضوع فیلترینگ اینستاگرام در حال اوج‌گیری است، آمارها نشان می‌دهد که اکنون حدود یک میلیون صفحه فارسی از طریق اینستاگرام کسب درآمد حداقلی دارند. همچنین حداقل 200 هزار کسب‌و‌کار کوچک و متوسط و حدود 500 هزار کسب‌وکار استانی و بومی در اینستاگرام صفحه فعال دارند.
  • جهش شدید قیمت آهن‌آلات در بازار مصالح ساختمانی، باتلاق بازار ساخت‌و‌ساز را برای سازنده‌ها سنگین‌تر کرده است. طی یک سال گذشته در بازاری که بسازوبفروش‌ها از آن مصالح ساختمانی خریداری می‌کنند قیمت محصولات آهنی سه برابر شد، اما میزان رشد قیمت فروش توسط تولیدکنندگان فولاد به مراتب کمتر از این رقم بوده است.
  • مترجم: سیدحسین علوی‌لنگرودی alavitarjomeh@gmail.com
    سازمان‌هایی که به‌دلیل سوءرفتار نیروها دچار «مسمومیت» می‌شوند، 8 علامت تشخیص دارند. مدیران این سازمان‌ها برای نشنیدن حقیقت، ارتباط با کارمندان را قطع، اما با «تبعیض مخرب» موجبات سوءاستفاده از وضع موجود را فراهم می‌کنند. در شرکت‌های دارای فرهنگ سازمانی مسموم، افراد چون برای هر نوع اظهارنظر، ترس دارند، از بیان ایده‌ هم پرهیز می‌کنند.
  • تصویر تجارت 9ماهه ایران و چین در سال 99 مشخص شد. براساس‌ داده‌های گمرک، مجموع تجارت ایران و چین در این بازه زمانی 4/ 13میلیارد دلار رقم خورده که نسبت به مدت مشابه نزدیک به 15درصد کاهش پیدا کرده است. اگرچه تراز تجاری میان دو کشور همچنان به نفع چین است، اما نسبت به مدت مشابه پارسال 60 میلیون دلار بهبود یافته است.
  • دکتر ابراهیم متقی و دکتر صادق زیباکلام، استادان دانشگاه‌تهران در مناظره‌ای که اکوایران برگزار کرد، به آینده برجام در دوران ریاست‌جمهوری جو بایدن پرداختند. متقی معتقد است که بایدن به برجام بازمی‌گردد و آقای روحانی نیز مذاکرات را شروع خواهد کرد؛ اما برداشتن تحریم‌های اقتصادی مرحله به مرحله پیش خواهد رفت.
  • وزیر خارجه قطر با بیان اینکه کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس به گفت‌وگو با ایران «علاقه‌مندند»، اعلام کرد: اکنون زمان برای میانجی‌گری دوحه در این‌خصوص، مناسب است. شیخ محمد بن‌عبدالرحمان آل‌ثانی می‌گوید که کشورش از دیگر کشورهای عرب خلیج‌فارس خواسته است با ایران وارد گفت‌وگو شوند.