شماره روزنامه ۶۰۳۳
|

آرشیو اخبار : سیاست گذاری

  • چرا ایران جزو کشورهای استثنایی است که نتوانسته در دهه‌های اخیر مساله تورم را حل کند؟ آیا مهار تورم برای اقتصاد ایران متفاوت از سایر کشورهاست و باید با سعی و خطا به یک فرمول بومی دست یافت؟ استاد دانشگاه اوکلاهاما معتقد است برای مهار تورم تنها نمی‌توان روی یک متغیر سیاستگذاری کرد و باید مجموعه‌ای از سیاست‌های اقتصادی به‌کار گرفته شود.
  • آمارهای تورم نقطه‌به‌نقطه تولیدکننده در بهمن ماه، به شکل غیررسمی از سوی سخنگوی دولت اعلام شد. این آمار حاکی از آن است که تورم نقطه‌به‌نقطه تولیدکننده در بهمن ماه به 28 درصد رسیده است. این رقم کمترین سطح از خرداد سال 1399 بوده است. تورم ماهانه تولیدکننده نیز در بهمن ماه 1.2 درصد بوده است. طبق آمارها سطح تورم مصرف‌کننده نیز در ماه‌های اخیر روندی کاهشی را طی کرده و به 35.8 درصد در بهمن ماه امسال رسیده است. با توجه به پیش‌نگر بودن تورم تولیدکننده می‌توان انتظار داشت در صورت ادامه‌دار بودن کاهش نرخ رشد نقدینگی و ثبات نسبی، نرخ تورم مصرف‌کننده نیز روند کاهشی خود را در سال آینده ادامه دهد. در کنار این موضوع باید تاکید کرد اعلام آمارها به صورت شفاهی و سلیقه‌ای، بدون انتشار گزارش‌های تفصیلی مراکز آماری، باعث می‌شود…
  • از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن‌ ۱۴۰۲ تامین و تخصیص ارز برای تامین کالاها و خدمات کشور از مرز ۷۳میلیارد دلار گذشته است. ‌محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، در مراسم اختتامیه همایش اقتصاد مقاومتی در بخشی از سخنان خود به موضوع سیر تحولات تعاملات تجاری و مراودات مالی کشور با دنیای خارج پرداخت و به موضوع تاثیر تحریم‌ها بر تعاملات تجاری اشاره کرد. او گفت: «در شرایط کنونی نظام تجاری کشور ناشی از تحریم به سمت شرق متمرکز شده است اما نظام مالی همچنان به این سمت حرکت نکرده است.
  • دهمین حراج حضوری شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران روز سه‌شنبه ۸ اسفند‌ماه ۱۴۰۲ با حضور خریداران و فروشندگان در تالار معاملات طلای مرکز مبادله ایران برگزار شد و حدود یک‌هزار میلیارد تومان شمش معامله شد.به گزارش مدیریت ارتباطات مرکز مبادله ایران، از مجموع عرضه ۳۰۴ قطعه شمش طلای استاندارد یک‌کیلوگرمی با عیار ۹۹۵ در هزار، ۲۶۸ قطعه شمش طلای استاندارد مورد معامله طرفین قرار گرفت.شمش‌های طلای استاندارد، در حراج امروز با میانگین قیمت ۳میلیارد و ۷۲۱میلیون تومان معامله شد. حراج بعدی شمش طلای استاندارد در روز یکشنبه ۱۳ اسفندماه ۱۴۰۲ در تالار معاملات طلای مرکز مبادله ایران برگزار می‌شود که آگهی حراج آن از طریق تارنمای مرکز مبادله ارز و طلای ایران به آدرس www.ice.ir در دسترس قرار خواهد گرفت.
  • بررسی آمارهای گزارش رشد اقتصادی حاکی از آن است که نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت از قله 6.5درصدی در فصل بهار فاصله گرفته و به سطح 3.4درصدی در پاییز رسیده است. اهمیت این موضوع زمانی آشکار می‌شود که بدانیم رشد اقتصادی آینده رابطه مستقیمی با رشد تشکیل سرمایه ثابت دارد و کاهش این رقم، به معنی محدود شدن رشد اقتصادی است. از آنجا که در شرایط فعلی، افزایش صادرات نفت یا جذب سرمایه‌گذاری خارجی با محدودیت‌ مواجه است، نگرانی درباره حفظ سطح بالای رشد اقتصادی تشدید می‌شود.
  • سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به «دنیای اقتصاد» در رابطه با تاثیر انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران گفت: تمام تلاش دولت سیزدهم این است که اثر «رفت‌وآمد روسای جمهور کشورهای دیگر» بر اقتصاد کشورمان را کاهش دهیم. به گفته خاندوزی شرط موفقیت در مذاکره، شروع آن در شرایط داشتن یک اقتصاد قوی است. در شرایط ضعف و درماندگی قطعا نمی‌توان امتیازات تراز ملت ایران را طلب کرد و آنها هم برای دریافت امتیاز بیشتر طمع می‌کنند. به گفته او این نگاه که فصل ممیز دولت سیزدهم و دولت قبلی در مذاکرات برجامی و تعاملات بین‌المللی ادامه خواهد یافت.
  • میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی، از پرداخت عیدی بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان در روز نهم اسفند‌ماه خبر داد. موسوی در این زمینه گفت: با تامین منابع موردنیاز، عیدی همه بازنشستگان و مستمری‌بگیران عزیز تامین‌اجتماعی که تعداد آنان بالغ بر 4میلیون و 300هزار نفر است، روز نهم اسفند به حساب آنان واریز خواهد شد. او افزود: طبق تصمیم هیات‌وزیران که قبلا اعلام شده است، مبلغ عیدی سال جاری بازنشستگان 2میلیون و 500هزار تومان است که به این مبلغ 700هزار تومان حق عائله‌مندی و به ازای هر فرزند تحت تکفل 300هزار تومان اضافه خواهد شد. مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی همچنین گفت: برای پرداخت عیدی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین‌اجتماعی 12هزار میلیارد تومان اعتبار موردنیاز بود که بحمدالله تامین شده است و با تامین…
  • پژوهشکده پولی و بانکی در یک گزارش کارشناسی، سیاست‌های پولی موثر برای مهار تورم متناسب اقتصاد ایران را بررسی کرد. این گزارش در بخش توصیه‌های سیاستی خود، پیشنهادی کاربردی را برای اقتصاد ایران ارائه کرده که یکی از محورهای آن به بحث مدیریت نوسانات ارزی پرداخته است. این گزارش تاکید می‌کند: «کارکرد اصلی سیاست‌های ارزی در حوزه حمایت از تولید باید بر پیش‌بینی‌پذیر کردن نرخ ارز و جلوگیری از نوسانات شدید متمرکز باشد، عدم میخکوب کردن نرخ ارز و تعدیل به موقع نرخ ارز با توجه به تورم داخلی می‌تواند در کاهش احتمال بروز بحران‌های ارزی و ممانعت از ایجاد فضای سفته‌بازی در بازار ارز ثمربخش باشد.» این گزارش در این بخش بر نقش مخرب تحریم‌های اقتصادی بر ثبات پولی و مالی تاکید و توصیه می‌کند: «در کنار سیاست‌های ناظر برای کنترل تورم…
  • دارون عجم‎اوغلو به واسطه نگارش کتاب پرفروش «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟» و تلاش برای توضیح کامیابی و ناکامی کشورها، به‌سرعت به اقتصاددانی شناخته‌شده تبدیل شد و نظراتش مورد توجه بسیاری از صاحب‎نظران قرار گرفت. این توجه با انتشار کتاب «راه باریک آزادی» تداوم یافت و کتاب جدید او نیز مورد توجه قرار گرفت. عجم‌اوغلو و همکارش، سایمون جانسون، در کتاب «نزاع هزارساله ما بر سر فناوری و بهروزی» سعی دارند چگونگی مواجهه جامعه با تکنولوژی و علم اقتصاد را توضیح دهند و به سود و زیانی که فناوری برای زیست ما به ارمغان می‌آورد می‌پردازند. دیردره مک‌کلاسکی در مرور تازه خود از این کتاب، رویکرد نویسندگان این کتاب را منتقدانه بررسی می‌کند.
  • سند ملی ارزیابی ریسک با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی رونمایی شد. سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، روز دوشنبه در این مراسم گفت: در بسیاری موارد در فضای اقتصادی و به‌ویژه فضای رسانه‌های اقتصادی کشور می‌پرسند که در کنار اقدامات بخش به بخش و جزء به جزء که در وزارت اقتصاد انجام می‌شود، آیا سپهر کلانی هم وجود دارد که اینها را به هم مرتبط کند؟ او افزود: به عبارتی سوال می‌شود که یک مسیر روشن برای حرکت وجود دارد که در آن مسیر گام‌های جزئی خود را طراحی کنید یا خیر؟ خاندوزی توضیح‌ داد: ما یک کلید‌واژه مهم و الهام‌بخش داریم و آن اینکه در حرکت چرخ رشد اقتصادی کشور نیاز به یک اقدام مهم است و آن تسهیل تولید، تسهیل سرمایه‌گذاری، تسهیل تجارت و به طور خلاصه تسهیل فعالیت‌های مولد است.